2016. 02. 19.

Drága és jogsértő - Az Európai Bizottság Paks II. állami támogatása ügyében folytatott konzultációjának keretében benyújtott véleményem

 

 

Február 12-én zárult le az a konzultáció, amelyet az EB a paksi bővítés állami támogatásának ügyében hirdetett. Online alkalmazásunk segítségével közel 1000 ember küldött véleményt a Bizottságnak a bővítés kapcsán, hangsúlyozva a beruházás kockázatait, pénzügyi terheit, és a döntéshozatal elfogadhatatlan átláthatatlanságát.

Én is benyújtottam egy szakmai véleményt az eljárásban Margrethe Vestager versenyjogi biztosnak (a képre kattintva olvasható). Az eddigieken túl, a véleményben két területre koncentráltam. Az egyik a projekt hivatalos

 

bjavor_office_final_kitakaras-page-001.jpg

 A benyújtott panasz.  A szövegből az orosz-magyar megvalósítási szerződésből származó, a Miniszterelnökség által - véleményem szerint indokolatlanul és jogszerűtlenül - korlátozott terjesztésűnek minősített információkat kitakartam.

 

költségvetésében nem szereplő, ám ahhoz szorosan kapcsolódó, megkerülhetetlen költségeket összesíti. A kormány megtérülési számításai 12,5 milliárd eurós költséggel számolnak, és ezen az árszinten igyekeznek meg kihozni a projekt piaci életképességét. A gond ezzel kettős. Egyrészt nagyvonalúan megfeledkezik az orosz hitel kamatairól, úgy számol, hogy azt feltűnés nélül lenyeletik az állami költségvetéssel, ami természetesen csupán egy könyvelési trükk, hisz a végén így vagy úgy, áramárban vagy adóban, de meg kell fizetnünk a kamatokat is. Paks II. mentesítése ez alól a költség alól elfogadhatatlan, piactorzító, más - pl. megújuló energiaforrásokat - közpénzen mesterséges versenyhátrányba hozó lépés.

Másfelől a beruházás egyéb költségeit illetően is súlyosan alulbecsültnek tekinthető. Összesítésünk alapján a hivatalos 12,5 milliárdos árban nem szerepelnek az elkerülhetetlenül szükséges hálózatfejlesztés, a tartalékkapacitások kiépítésének a költségei, a kiégett fűtőelemek átmeneti tárolására, a végső elhelyezésre illetve az élettartam végi leszerelésre fordítandó források, továbbá az adók és a vámok jelentős része. Mindezek összesítésével a 12,5 milliárd euró hivatalos áron felül további több mint 10 milliárd euró járulékos költséget becsülhetünk, ami egész egyszerűen nem szerepel a hivatalos árban és megtérülési számításokban. Így azok valóságalapja teljes egészében megkérdőjelezhető.

 

Summary of estimates of additional costs

 

Type of cost

Amount in billion EUR

Amount as % of the EPC contract

Source of the cost estimate

Cost related to nuclear safety upgrades

1

8%

Expert guess

Cooling tower/ financial loss bc of hot weather

 

 

No estimate available

Interim storage

.15

1.2%

Estimate based on costs for Paks I

Final depository

1.54

12.3%

Estimate based on costs for Paks I with hypothesis of sharing of Boda

Decommissioning

1.735

13.9%

Own estimation based on EC and EP studies and ongoing decommissioning project

Grid integration

1.6

12.8%

Expert guess

Grid regulation

1.2

9.6%

Estimate based on similar project

Delays

 

 

No timeframe estimate is available

Cost of the interests paid during the construction

0.4

3.2%

Calculation based on the PINC report

Equity is not capital

 

 

No estimate

Financial loss from simultaneous operation

1.22

9.7%

Own calculation based average electricity prices and the MTA calculations on loss of capacity

Taxes

1.79

14.3%

Own calculation

Inflation

 

 

No estimate

 

 

 

 

Total

10.635

85.1%

 

A hivatalos árban nem szereplő, járulékos költségekre vonatkozó becslések összesítése (részletes magyarázat a beadványban) 

A másik terület, amire koncentráltunk, az a folyamatban lévő eljárások összefüggéseinek elemzése. Meggyőződésünk szerint, ha az állami támogatásról szóló vizsgálatban a Bizottság arra a következtetésre jut, hogy Paks II. nem képes működni állami támogatás nélkül, akkor a magyar kormánynak jóvá kell hagyatnia (ún. notifikáció) az állami támogatást az EB-vel. A jóváhagyásnak azonban számos feltétele van. Vannak tartalmiak: bizonyítani kell, hogy pl. olyan energiapiaci zavarok lépnek fel az állami támogatás hiányában, amelyek kezelhetetlenek másképp; vagy azt alátámasztani, hogy mindez nem okoz torzulást az európai/regionális energiapiacon; és egy sor egyéb feltétel. Megítélésem szerint ezeknek sem felel meg Paks II. Emellett azonban vannak formai-eljárási feltételek is. Az egyik legfontosabb ezek közül az, hogy csak olyan projekt állami támogatása hagyható jóvá, amely nem sért uniós jogszabályokat, köztük a közbeszerzésekre vonatkozó szabályokat. Márpedig az állami támogatással kapcsolatos vizsgálat mellett a másik, előrehaladottabb fázisban lévő eljárás éppen a közbeszerzési szabályok megsértése miatt indított kötelezettségszegési eljárás. Információink szerint ebben a vizsgálatban nem közeledik a Bizottság és a magyar kormány álláspontja, azaz az EB ragaszkodik eredeti véleményéhez, hogy Orbánék megsértették az uniós jogot. Márpedig ha ez így van, akkor az állami támogatás jóváhagyását egyszerűen ennél a formai oknál fogva el kell utasítani, a notifikáció nem lehetséges.

Mindezek fényében minden, a paksi bővítésre elköltött forint várhatóan ablakon kidobott pénz, és a projekt mihamarabbi leállítása lehet az egyetlen legitim cél. Hogy erre a magyar kormány az orosz nyomás alatt nem képes, az pusztán annak bizonyítéka, hogy Orbán a sokszor, melldöngetve emlegetett nemzeti szuverenitásunkat már régen elhagyta valahol Moszkvában, és Magyarország régen nem képes a saját érdekeinek képviseletére Vlagyimir Putyinnal szemben.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

http://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr618403028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Bencze Imre 2016.02.20. 14:03:45

Sajnos, ismét valótlan állítások!!! A kiégett üzemanyag tárolásával, a végső elhelyezéssel, illetve az élettartam végi leszereléssel kapcsolatos költségeket az 1996. évi, az atomenergiáról szóló CXVI. törvény előírásainak megfelelően KÖTELEZŐ beépíteni a beruházási költségekbe a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba (KNPA) történő befizetések révén. Ez jelenleg is megtörténik, illetve a jövőben is így lesz. Jó lenne befejezni az esztelen hazudozást!!!

Bencze Imre 2016.02.20. 14:04:34

Tényleg szeretném tudni, mi táplálhatja ezt az elvakult gyűlöletet az atomerőművekkel, és úgy általában az ooroszokkal szemben? Persze, válasz úgysem lesz.

Bencze Imre 2016.02.20. 16:18:46

Nagyon szeretnék választ kapni néhány egyszerű kérdésre: Milyen érzés hazaárulónak, a magyarok (fontos! NEM EGYES POLITIKAI PÁRTOK, hanem a magyarok) érdekeit megyalázni? Milyen érzés besúgónak lenni? Milyen érzés folyamatosan hazudni? Önre büszke az édesanyja?

ahonfia 2016.03.23. 23:15:24

Milyen jó, hogy az EU-nak ilyen érdekvédelme van nálunk.
Kár, hogy a mi érdekeinket meg senki se védi

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu