2018. 04. 17.

Délibábok közt

Szombaton 120 ezer ember gyűlt össze a Kossuth téren, hogy megmutassa, a Fidesz szerezhetett kétharmadnyi parlamenti mandátumot, de az ország, a választók többsége még nem az övé. A legfontosabb benyomás a tüntetésről az, hogy a választók nem csak kritizálták az ellenzéki pártok megosztottságát, és ebből fakadó, még a lehetőségeknél is gyengébb teljesítményét, de a maguk részéről túl is léptek – a megosztottságon mindenképpen, de talán az ellenzéki pártokon is. Akik ott voltak, tudják, akik nem, olvashatták számtalan helyen: DK-sok és Jobbikosok, LMP-sek, szocik, belvárosi liberálisok, raszták és kopaszok tüntettek nagy egyetértésben az Orbán-rezsim valósága ellen.

20180414_bptuntetes_reuters.jpg

 Kép forrása: szabadmagyarszo.com

Az ugyanakkor egyelőre nem látszik véglegesen, hogy az ellenzék pártjai stratégiai szinten milyen tanulságokat vonnak le az elvesztett voksolásból. Két elbukott választás után azonban fontos néhány alapvető dologgal szembenézni. Olyan tényezőkkel, amik megkerülhetetlen kényszerei bármiféle ellenzéki politizálásnak a jövőben.

1, A jelenlegi magyar választási rendszer kvázi kétpártrendszert hoz létre. Az egyéni mandátumok domináns szerepe és a győzteskompenzáció miatt technikailag lehetetlen 4-5-6 pártból álló, versengő ellenzéki kínálattal a siker esélyével felvenni a küzdelmet a Fidesszel. Olyan, hasonló logika mentén működő régi demokráciákban, mint a brit vagy az amerikai, évszázados léptékben sem sikerült érdemben megtörni a két domináns párt alkotta politikai mező mintázatát. Hogy csak a hozzám legközelebb álló szereplőket említsem: a zöld politika reprezentációja ezekben az országokban folyamatosan keserves küzdelem a felszínen maradásért. (Ha valakit ez a része érdekel jobban a történetnek, szívesen kifejtem külön bővebben is). A brit liberális demokraták története is inkább a helyzet nehézségére, mintsem a kétpárti rendszer sikeres megtörésére szolgál például.

2, A pártkínálat változása ezekben a rendszerekben leginkább úgy nézhet ki, ha egy újonnan feltörekvő pártnak sikerül kiszorítania az addigi váltópártot ebből a szerepből. Ennek jellemzően relatíve gyorsan meg kell történnie, mert tartósan két vagy több váltópárti pozícióra törő erő nem tud párhuzamosan megmaradni.

3, A magyar parlamentben jelen állás szerint 4 (a Párbeszéd esetleges önálló frakcióalakítása esetén 5) ellenzéki párt képviselteti magát frakcióval, és további kettőnek (Együtt, Liberálisok) ülhet benn képviselője, és még párt nélküli képviselő (Mellár Tamás) is lesz. Ez a rendszer az elmúlt két választáson nagyjából mindent kihozott magából. Jó érveink vannak arra, hogy ilyen formában ez így ennyire képes.

4, A rendszer hatékonyságát (illetve annak hiányát) illetően két domináns kritikai diskurzus van. Az egyik szerint a probléma magva az, hogy túl sok a párt (Összefogás-diskurzus), a másik szerint alapvetően hitelességi deficit van (anti-Gyurcsány és anti-MSZP diskurzus). Az utóbbi is elfogadja persze a pártok számának szükségszerű csökkentését, csak ezt nem az integrációjukkal/együttműködésükkel gondolja megoldhatónak, hanem a pártok egy/jó részének eltűnésével. A helyzet azonban az, hogy mindkét, gyakran önmagába zárt diskurzus figyelmen kívül hagy súlyos, és megkerülhetetlen tényeket.

5, Az Összefogás-diskurzus nem számol azzal, hogy a probléma nem csupán az, hogy túl sok szeletre van osztva az ellenzéki torta, hanem az is, hogy túl kicsi. A Jobbik nélküli ellenzék jelen pillanatban 1 millióval kevesebb szavazót képes mozgósítani, mint a Fidesz-KDNP. A Jobbik bevonása, és egy tőlük a DK-ig ívelő együttműködés szerintem a politikai és szakpolitikai célok radikális különbözősége miatt tartósan aligha lehetséges – a párt Vona Gábor lemondásával valószínűsíthető „újraradikalizációja” pedig tovább csökkenti ennek esélyét. Meggyőződésem, hogy a baloldal számos szereplője csak végső reménytelenségében fordult efelé a megoldás felé, és egy ilyen kiméra nem csak morálisan megkérdőjelezhető, de valójában működésképtelen, még nagyon korlátozott célok elérése érdekében is. A „régi baloldal” pártjai (MSZP, DK) pedig tényszerűen nagyon kevéssé alkalmasak új, eddig nem a baloldalra szavazó polgárok aktivizálására, bevonására, vagy áthúzására a jobboldalról. Ebben a helyzetben a puszta összefogás nem tud olyan választói tömeget eredményezni, amely képes a Fidesznek nemhogy a legyőzésére, de akár megszorongatására is. Ezen az „Összefogást!”-mantra gyakoribb ismételgetése sem tud érdemben változtatni.

6, A „hitelességről” szóló diskurzus két stratégiai ponton küzd nehézségekkel. Az egyik pont épp a hitelesség megállapításának módja. Tartok tőle, hogy a pártok hitelességét döntően a választópolgárok jogosultak visszajelezni, éspedig elsősorban a szavazataikkal. A mostani választáson az MSZP 650.000, a DK pedig közel 300.000 választó számára kellően „hiteles” volt ahhoz, hogy rájuk szavazzanak. Ez együtt majdnem a duplája a hitelesség-diskurzust elsősorban képviselő LMP és Momentum összesített szavazatainak. Egyáltalán nem kell a fenti pártokat szeretni, bűneik számosak, alkalmasságuk megkérdőjelezhető, de a meglehetősen bőkezű ellenzéki pártkínálat közepette is a Jobbikkal összemérhető választói akarat áll mögöttük. Lehetséges azt gondolni az LMP-ben és a Momentumban, hogy ők hitelesebbek, még az is lehetséges, hogy számos szempontból ez így is van, a választók azonban ezt szemmel láthatólag árnyaltabban látják.

7, A „hitelesség-diskurzus” képviselői szerint ezeknek a pártoknak egyszerűen el kéne tűnniük a közéletből, és átadni a helyüket a hitelesebb pártoknak. Csakhogy a hitelesség meghatározásának nehézségein túl az is gond, hogy ez az átengedés tényszerűen nem, vagy csak nagyon lassan következik be. Nyolc év ellenzéki ügyetlenkedés után az MSZP-DK kettősnek még mindig közel 1 millió szavazója van. Ez pedig politikai értelemben legitimálja a létüket, technikailag pedig megkerülhetetlenné teszi őket. Lehet vizionálni egy MSZP-DK nélküli valóságot, ahol az új pártok felszívják valamennyi szavazójukat, és még egymillió újat is mobilizálnak mellé, de az ilyesmit jobb, ha a pártkongresszusok utáni sörözések késői szakaszára időzítjük, nem pedig a stratégiaalkotás folyamatának időtartamára.

8, A váltópárti csere projektje tehát jelen pillanatban igencsak lassan, és sok-sok kérdőjellel halad (a Momentum a parlamenten kívül rekedt, az LMP pedig 0,7 százalékkal a 2010-es eredménye alatt teljesített). Ami azt is jelenti, hogy belátható időn belül a kép tisztulása, az ellenzéki kínálat számosságának csökkenése ezen az úton nem fog bekövetkezni.

A helyzet tehát az, hogy egy praktikusan kétpárti rendszerben túl sok ellenzéki pártunk, de azoknak túl kevés szavazójuk van. A helyzet megoldásához a két uralkodó ellenzéki stratégia egyike sem ad meggyőző kulcsot. Az összefogás elvben előállíthat egy 2-3 párti politikai erőteret, benne 1-2 ellenzéki párttal, de önmagában nem tudja bővíteni a választói támogatást. Nem érdemes csupán az LMP-re meg a Momentumra mutogatni, mint a kormányváltás akadályaira (bár a kétharmadot valóban megspórolhatták volna nekünk minimális, néhány választókerületre kiterjedő koordinációval). A feladvány jó részére nem tudnak választ adni nekünk az összefogás pártjai és hívei.

A „régi baloldal” kritikusai nem adnak nekünk választ arra, hogy milyen legitimációs alapon szeretnék a politikán kívül látni közel 1 millió ember szavazataival a parlamentbe küldött pártokat. Gyakorlati szempontból pedig egész egyszerűen nem történik meg a váltópárti helycsere, az LMP (vagy a Momentum) nem látszik képesnek arra, hogy gyors, határozott ütemben kiszorítsa a régi baloldal pártjait a politikából.

Amíg tehát a két fél pusztán egymást hibáztatja a kudarcért, addig egyfelől az egyébként szintén kudarcos saját stratégiáját próbálja csupán ráerőltetni a teljes ellenzékre, másfelől fenntartja azt az állapotot, amelyben az ellenzék pártjai valójában nem a Fidesszel, hanem egymással versenyeznek. Ez a belső helyosztó háziverseny pedig aligha fogja elhozni azt az áttörést a társadalmi támogatásban.

Olyan stratégiára van szükség, ami mindkét kritikus problémára megoldást kíván. Számomra ez a szombati tüntetés üzenete. De az ellenzéki oldal konszolidációját nem lehet valamelyik kis szubkultúrájának a dominanciájával megvalósítani. A pártkínálat szűkítése nem történhet, és nem is történik meg 1 millió ellenzéki, szocialista-gyurcsányista szavazó figyelmen kívül hagyásával. Nem lehet a szocialisták legitimációját megkérdőjelező LMP-s vagy momentumos platformról integrálni az establishment-baloldal 1 millió szavazóját. A szövetségkötésnek nem a sértegetés a leghatékonyabb módja. Az ellenzéki térfél konszolidálására ugyanakkor ez a brand, ez a platform alkalmatlan. Az MSZP-DK vonzereje, mobilizáló képessége soha nem fog tudni érdemben túlnyúlni a hardcore baloldali szavazóbázison. Nem lehet szocialista megújulást kínálni a Fideszről leszakadó konzervatív szavazóknak. Nem lesznek vevők rá. Olyan ernyőre van szükség, ami túllép a hagyományos törésvonalakon, és képes a Márki-Zay Péter, Mellár Tamás-féle mérsékelt konzervatívok, vagy a rugalmasabb LMP-s világ integrálására. Az ellenzéki választók között leomlott egy csomó eddigi válaszfal, számukra másodlagossá vált, ki a szocialista, ki a párbeszédes, DK-s, jobbikos vagy momentumos. De egy füst alatt a pártok identitáspolitikai harcai iránt is elvesztették az érdeklődésüket. Nem foglalkoztatja őket, melyik ellenzéki párt melyik többi ellenzéki pártot akarja legyőzni. Arra kíváncsiak, aki a Fideszt akarja legyőzni. Olyasmire várnak, ami visszatükrözi ezt a kívánságukat. Az ellenzéki pártoknak erre kell ajánlatot tenniük a választók felé. Máskülönben azok túllépnek rajtuk.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr9913841158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odysszeusz 2018.04.17. 19:51:27

Frankó és GYAKORLATAIS...mondhatnám lényeglátó recept. A Momentum vajh...olvassa é e sorokat? Valakinek aki a legkevésbé "sáros" fel kéne vállalnia ezt a
feladatot.

hosaka 2018.04.17. 20:02:26

Hölgyeim és uraim! Mi a teendőm? Szeretnék megszabadulni az orbán rezsimtől. Nincs valakinek használható megoldása?

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2018.04.17. 20:18:30

Április 8-án a szavazók kb. 70%-a szavazott jobboldali értékrendű pártokra (Fidesz, Jobbik), és 30%-a az összes baloldaliként aposztrofálható pártra. Nem valószínű, hogy országos méretekben működne olyan ernyő, ami ezt az arányt át tudná billenteni. Márki-Zay azért nyert, mert volt annyira hiteles, hogy a bal-, és jobboldali ellenzék is mögé tudott állni. Érdekes lesz látni, meg tudja-e tartani a rá szavazókat hosszabb távon. És hogy lenne-e minden választókerületben egy Márki-Zay.

Nancsibacsi 2018.04.17. 20:19:26

Tessék megnézni a fidesz hogyan győzött tök egyedül - kdnp már akkor is 1%-os izé volt -, és lehet lemásolni 4 év múlva. Addig meg pofa súlyba, és lehet dolgozni!

JorEl 2018.04.17. 20:33:59

Azért lássuk be, elég nehéz úgy érdemi vitát kezdeményezni, pláne összefogásra buzdítani, hogy még csak érintőlegesen sem látják be a pártok, hogy mennyire sokrétűen tagolt a magyar választó politikai szimpátiája. Jelenleg azon megy a nyünnyögés, hogy miért nem fogott össze a liberális a baloldalival és a széljobbal, mert, ha megtették volna, akkor lecserélhették volna a kormányt. Ez kb olyan igény, mintha azt várnánk, hogy egy rabbi egy roma-neonáci esküvőn legyen szertartásvezető.

JorEl 2018.04.17. 20:38:55

@haXXor: Az már majdnem 4%-a azoknak az embereknek, akik nem a fideszre szavazak :D :D :D

MACISAJT 2018.04.17. 20:42:38

@hosaka: "Hölgyeim és uraim! Mi a teendőm? Szeretnék megszabadulni az orbán rezsimtől. Nincs valakinek használható megoldása? "

Dehogy nincs. Pl. rögtön abba kellene hagyni az elmebeteg Orbán-fóbiát. Mert a szavazók többségét nem az érdekli elsősorban hogy megszabaduljon Orbántól, hanem hogy mi lesz/lenne az alternatíva utána.
És erre csakis olyan baromságok jöttek válaszként mint "500 napos átmenet lesz", "visszaállítjuk a demokráciát", "előrehozott választásokat tartunk". Kösz, egy ilyen kilátásra csak manifeszt elmeroggyantak szavaznak.

2010,2014,2018...háromszor, mondom HÁROMSZOR buktak az agyonvert ballibák...
És még mindig ott tartanak hogy már csak 17456-ot kell aludni és mindjárt most bukik a Zorbán....:P

Most már jó volna (nekik) az Árpád-sávos zászló, az MTV székház ostromát egy rendőrautóból vezénylő torockai lászló, zazrivecz, simicska....bárki csak mentse meg őket az Orbántól :P
Gondolják, rákosiék már megcsinálták: a nyilasokból csináltak ávós verőlegényeket.
A mai "demokraták" pedig szeretnék ugyanezt ugyanazokkal akiknek a betiltásáért itthon és külföldön évekig hiszterizáltak.
"Ezeknek" ugyanis már semmi sem számít, csak valahogy a patás Orbánt eltávolíthassák, különben lassan éhen halnak ők is, külföldi támogatóik is.

És a legfontosabb: el kellene zavarni Brüsszelből a picsába az összes hazaárulót, valamint itthoni megfelelőiket.Addig amíg jávorok, újhelyiek stb. ott ügyködnek, addig esély sincs.

Itthon pedig neki kellene állni egy valódi baloldali( nem liberális!) párt felépítésének, amely valóban a magyar nemzeti érdekeket képviseli. Ugyanis, most elárulok egy megdöbbentő tényt: a nemzeti érdekek elleni politizálás nem okvetlenül és nem minden országban tartozik a baloldali pártok profiljába.Bizony vannak még az EU-ban is olyan baloldali pártok, melyek saját országuk érdekeit tartják szem előtt és nem azon ügyködnek hogy a brüsszeliták segítségével hogy buktassák meg országuk legitim vezetését, illetve hogy fosszák meg minél több EU-s pénztől és beruházástól.
Magyarországnak viszont hagyományosan még hazaárulóból is csakis a legalja jutott.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2018.04.17. 20:48:09

@hosaka: Új választás új választási törvény alapján. Most bukott a fidesz, csak elcsalták a választást. A narancssárga Mo. képétől lesokkoltak azt hiszik, hogy az egyszerű többség valószínűleg mindenképpen meglett volna csalás nélkül is. Felelősen gondolkodó ezt nem állíthatja, hiszen egyáltalán nem tudható, hogy mekkora volt a csalás mértéke. Egy hétig ikszelgették hozzá a papírokat a kamu elektronikus adatokhoz. Sajnos az eddig ellenzékinek hitt médiáról most derül ki, hogy mennyire nem ellenzéki. Nemzet, HírTV megy a levesbe.
A jelenlegi rendszer arra kényszeríti az ellenzéki pártokat, hogy vagy koordináljanak, vagy induljanak külön bármiféle összefogás nélkül. Az utóbbit négy éve próbáltuk, nem működött. Most sikerült félig összefogni, aminek az lett az eredménye, hogy több párt is növelni tudta a táborát, anélkül, hogy az össz ellenzéki tábor csökkent volna. Aki a maximális visszalépésről döntött, az le is nullázta magát (együtt). A fidesz viszont rajzolt magának több százezer szavazót. Tehát simán elképzelhető, hogy ha levonjuk a fidesztől a csalással összehozott NEM TUDNI MENNYIT, akkor akár készíthetné is a vazelint a tompika, meg a szotyizabáló, meg az annyitisér, stb. Négy év múlva majd megpróbálják a totális összefogást (ezt nagyon sokan szeretnék most), az sem fog működni, hasonlóan a 14-es eredményhez, ugyanis sokan inkább tartózkodni fognak, vagy a fideszre szavaznak inkább. Az össz szavazótábor növelésével szembemegy ez az elképzelés. Egy nagyon kis esélyt adok rá, de nem akarok még négy évet várni ebben a sztálinista rendszerben. Én éltem eleget az előzőben, elég volt.
Tehát a vidék lesajnálása, az olajfa-álmok és az egymásramutogatás helyett inkább azon kéne lenni, hogy kikényszerítsük az átláthatóságot, és az igazságos választási rendszert. Már csak azért is, mert négy év múlva sem lesz több szabad média, se több kampánypénz, se több ellenzéki megbízott a körökben, se kevesebb buszoztatás, se kevesebb fenyegetés, lejáratás.
De elnézve a mai állapotot, amikor is az ellenzéki pártok és szavazók nagyon nagy többsége simán rábólint erre az égbekiáltó csalásra, nem biztos, hogy bármi is jobb lesz itt még évtizedekig.

neovolontaire 2018.04.17. 20:51:29

nem akarom lebecsülni a poszt értékét, nagyon lényegretörő,de emlékeztetnék itt mindenkit, hogy már 6 éve is rájöttek erre. Bajnai Gordonnak hívták, rövid időn belül kicsinálták őt

paráznabillegető 2018.04.17. 20:52:45

igen! legyen igaz, szimpatikus baloldali gyűjtőpárt!
két dolog azért sántít.
- a fidesz, mint szoci-gyökerű párt, lényegében baloldali... retorikája sok elemében is...
- miközben megalakul ez az szép új jövőt képvielő csoportosulás, a fidesz ezt ölbetett kézzel nézi...
aha...

VáradiJános 2018.04.17. 21:03:14

@rockseiaXLL: gágágá brühühü gágágá

VáracliJános 2018.04.17. 21:05:27

Hülyeség. Azt elemezgesd inkább, hogy a fidesz miért nem indokolta a számítógépleállást, miért nem tette elérhetővé a választás napján történt számítógépleállás logfile-it, ami megmagyarázta volna a leállást. Miért tartott a fidesznek 4 óráig több körzetben, ahol nem voltak ellenzéki ellenőrök, a leadott 50-100 szavazat összeszámolása, az eredmények közlése. A faszt érdekelnek a pártjaitok csip-csup ügyei, összefogósdi. A fidesz elcsalta a választást. Az EBESZ is megállapította, hogy az EU-ban pédátlanul csaltak, beleavatkoztak a választásba,
hazudtak a közmédiában, a számítógépes manipuláció mellett. . Gyurcsány hazugságai kutya faszák voltak ehhez képest, a mocskos fidesz mégis szétverte fél pestet. Ezekkel foglalkozzatok húgyagyúak, ne azzal, hogy mért van sok párt. Annál sokkal fontosabb, hogy a fidesz csalt, ezt kell meglovagolni, ha kell teljes parlamenti bojkottal. Ha erre nem vagytok képesek takarodjatok!!!! Például a választási törvényt egy párt fogadta el, a 2014-es választás előtt. Nem hiszem, hogy pl. az USA-ban csak a demokrata párt, vagy csak a republikánus párt egyedül döntötte el, hogy a mostani szabályok legyenek. Szerintem nemzeti konszenzussal jutottak erre a döntésre, mert ott demokrácia van. Csak diktatúrákban dönt ilyen kérdésekről egyetlen pártnak a vezére egyedül. Ti meg baszki asszisztáltok ehhez, ahelyett hogy nem vennétek részt a parlamenti munkában.

paráznabillegető 2018.04.17. 21:21:38

@VáracliJános: jó kérdések ezek.
viszont ha igaz, és tényleg csaltak... játszunk el a gondolattal. mik a következmények? az kevés, hogy borul a fidesz. az már inkább, hogy az ország... lángba... kinek lenne érdeke ez? a ruszkiknak nem. a nyugatnak sem. senkinek sem. nagyon valószínű, hogy ilyen kisebb manipulációk mindenhol vannak, de a fidesz fopátlanul most (már ha tényleg csalás, ugye) kimaxolta az összes lehetőséget, magyar virtus, miért is ne? hiszen kívülről senki sem fog beleokoskodni, mert akkor esetleg a saját házuk táján is elkezdenének szimatolgatni...ha így nézzük pl a brexit is gyanús, trump miatt meg amúgy is áll a bál... most akkor megrendíteni az emberek hitét a demokráciába???? ccc, ez nagy tét, nemcsak pánzkérdés innen már. a helyi magyar hülyék (ellenzék) különben sem számítanak. az eunak jön a vissza a lé, ha orbán, ha nem. a ruszkiknak is tuti paks2, meg az ügynökeiknek a sima pálya. szerintem minden fasza.
NEM VOLT CSALÁS.
volt pár gyanús dolog, meg blablabla, de orbán LEGITIM.
ez MINDENKI érdeke.

Brix 2018.04.17. 21:28:00

A legnagyobb probléma az emberekkel van, sajnos ..Mivel nincs igény (még) modern , 21- ik szàzadi elveket valló politikai pàrtokra. Nincs igény a szabad tàrsadalomra, a pluràlis demokràciàra, az " ökopolitkàra ...A szabadsàg, a szolidaritàs, , az igazsàgossàg- még nem alapérték Magyarorszàgon...Az àtlagembernek hierarchia kell, rend, és egy hatalom , aki ezt képes biztosítani , aki megvedi az equilibriumot...Ez emberek 68%-a nemzeti radikàlis, light antiszemita ( Jobbik) vagy idegengyűlölő, nacionalista, elnyomó, " nagyúri" pàrtra ( Fidesz...) szavazott....A baloldalon meg ott vannak a posztszocialista pàrtok , posztszocialista mentalitàssal...Ez előbb említett pàrtok szavazói összesen kiteszik a szavazók 90%- àt...Éppen ezért gondolom , hogy reménytelen orszàg ez, rövid tàvon..Talàn évtizedek is kellenek még, hogy jöjjön egy új, valóban középutas, mérsékelt pàrt, amelyik trendet tud teremteni, megszólítja az embereket, megszerezi a hatalmat es visszavezeti az orszàgot az egyeduralmi rendszerből, a pluràlis demokràciàba...Most abszurd időket élünk Orbàn diktatórikus rendszerében, el sem hisszük hova jutottunk 28 évvel rendszervàltàs utàn...

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 21:36:01

"Nem lehet szocialista megújulást kínálni a Fideszről leszakadó konzervatív szavazóknak. Nem lesznek vevők rá. Olyan ernyőre van szükség, ami túllép a hagyományos törésvonalakon, és képes a Márki-Zay Péter, Mellár Tamás-féle mérsékelt konzervatívok, vagy a rugalmasabb LMP-s világ integrálására. " - ez nagyon igaz, a leginkább megalapozott mondat a bejegyzésben.

Annyit azért hozzátennék, hogy tegnap végigböngésztem a körzeteket. Az ország jelentős részében a Jobbik nem a "legerősebb ellenzéki párt", hanem maga AZ ELLENZÉK. Mivel más egyszerűen nincs jelen. A régi baloldal teljesen leamortizálta magát a vidék jelentős részén. Az új erők meg sose voltak érdemben jelen.
Jobbik nélküli megoldás nincs, ezt tessék figyelembe venni. Ez már 2010-ben látszott, csak a térképet, meg a választási adatokat kellett volna végigböngészni. A baloldal kb. Hódmezővásárhelyig erről tudomást sem volt hajlandó venni. Önhitten hirdette, hogy Ő AZ ELLENZÉK. Meg összefogást. Azaz alkalmazkodjon mindenki a régi baloldalhoz, mert az valahogy a rendszer természetessége, hogy ők a fidesz ellenzéke. Kései az ébredés.....

VáracliJános 2018.04.17. 21:48:36

@paráznabillegető: Ha gyurcsány hazudott, orbáncképű
mit csinált? Lopott, csalt, hazudott? Ezt utálom, ezt a kettősmércét! Igenis orbánt is felelősségre kell vonni, ahogy gyurcsányt! Takarodjon a miniszterelnöki székből! És mivel jóval nagyobb a bűne, mert milliárdokat sikkasztott is, ezért ne csak a miniszterelnőki székből takarodjon, hanem a közéletből is takarodjon, méghozzá a börtönbe a tolvaj haverjaival együtt.

VáracliJános 2018.04.17. 21:58:22

@tothh: A jobbik nélkül tényleg nincs kormányváltás. El kell felejteni a rasszista stílust, az már amúgyis a fasiszta orbáné, és mindenki által támogatott jelölteket kell állítani az elcsalt választások megismétlésekor. Új választást kell követelni, nem beülni a parlamentbe, ameddig nem indokolják a választási anomáliákat(indokolatlan rendszerleállás, eredmények nem közlése, ellenőrök bezárása a szavazóhelységbe, átírt, érvénytelenített szavazólapok, kormányzati hirdetés fideszpárt helyett, közmédia hazugságai, egy párt által kutyult választási törvény).Nem szabad elfogadni orbánt győztesnek ez a kulcs. Minden más csak egy megismételt választáson jöhet, ahol már egy jelöltet kell állítani a fidesz ellen. Ha anarchia lesz ebből, akkor is. A kutya faszát nem érdekli mit akar orbán. Az egy mocskos tolvaj csaló, börtönbe kell baszni.

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 22:03:32

@VáracliJános: Felhívom a figyelmet arra, hogy a Fideszre - tetszik-nem tetszik - a levélszavazatokon kívül is több mint négyszázezerrel többen szavaztak, mint négy éve. A választási rendszer pedig már korábban is ismert volt. Az összes problémás ügyet ki kell vizsgálni, ne legyen megkérdőjelezhető, de azt azért szerintem irreális lenne tagadni, hogy alapvetően komoly legitimitástöbblettel folytathatja kormányzását Orbán. Függetlenül attól, hogy ez rokonszenves-e, vagy sem...

VáracliJános 2018.04.17. 22:05:20

@VáracliJános: Ja rosszat írtam. Egy új választási törvényt kell követelni, ez alapján az egypárt által alkotott törvény alapján nem szabad elindulni semmilyen választáson. Tehát új választást kell követelni egy új törvény alapján, ami már figyelembe veszi a parlamenti pártokat is!!!De ezt már mondom 2013 óta. Akkor voltak hülyék, hogy ebbe belementek. Választási törvényt ugyanis demokráciában választások után, és az összes párt támogatásával alkotnak. Ilyet még a világ nem baszott, hogy egy párt(vagyis inkább annak faszkalap tolvaj csaló vezetője mondja meg hogyan szavazzon az ország. Ilyen még angolszász országokban sincs, hiába példálóznak ezzel a faszkalapok. Ott sem egy párt alkotta azokat a választási szabályokat, hanem a parlamenti pártok fogadták el azokat együtt.

VáracliJános 2018.04.17. 22:11:15

@tothh: A kulcs a választási törvény. Azt demokráciákban csak össznemzeti konszenzussal, választásokat követően fogadnak el, nem választások előtt gyorsan összebaszva. Ahol egy párt és egy führer alkotja meg a választási szabályokat kénye kedve szerint, mert épp neki úgy van kedve, saját magára írja, az nem demokratikus, hanem diktatórikus. Egy olyan országot nem tudsz mondani a demokratikus országokban, ahol egyetlen egy párt írta a választási szabályokat magára. Még az angolszász országokban sem. Vagy meg tudod mondani melyik párt volt az? Republikánusok, netán a demokraták szabták magukra annak idején az USA-ban a mostani alkotmányt?

Laciii 2018.04.17. 22:16:25

Elárulom a titkot. Nem Orbánnal hanem az emberekkel kéne foglalkozni.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2018.04.17. 22:16:26

@tothh: Nem lehet tudni, melyik pártra mennyien szavaztak. Nem lehet leellenőrizni sem, mert államtitok.

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 22:19:20

@VáracliJános: Ezt a választási törvényt 2011 végén fogadták el, tehát egyáltalán nem közvetlenül a választás előtt. Az elfogadása teljes mértékben az alkotmányban előírt módon történt meg, abszolút legális volt. A korlát ugye a "kis 2/3" volt, amely a '89-es szabályozásból következett. A demokrácia - és a hatályos választójogi szabályozás - elve alapján ez ekkor éppen egyetlen párt kezében összpontosult. Ez a baloldal által egyébként számomra érthetetlen módon visszasírt 89-90-es alkotmányos konstrukció alapján jöhetett létre. Egyébként arra tudnék több példát is mondani, hogy több szereplő - jellemzően a nagy pártok - próbálkoztak kisebb erők kiszorítását elérendő választójogi szabályozásokat elfogadtatni.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2018.04.17. 22:19:30

@Laciii: És bözsiutalványt adni nekik. Már ha nekik is van feneketlen pénzeszsákjuk.

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 22:21:07

@rockseiaXLL: Éppen ezért szükséges a kérdőjelek, vagy problémák teljes körű kivizsgálására. Gondolok itt pl. arra, hogy egyes szavazókörökben hogy kerülhettek Jobbikra, vagy épp a DK-ra adott szavazatok épp a "szomszédos" kamupártokhoz. Le kell csekkolni a jegyzőkönyveket és a szavazólapokat. Nagy valószínűséggel amúgy elírás történt. De ezt meg kell támadni, meg kell ezeket az eseteket vizsgálni.

rockjano 2018.04.17. 22:23:25

A helyzet az hogy akár el volt csalva a választás akár nem ezen teljesen felesleges lovagolni mert soha nem derül ki mert nem derülhet ki. Nem engedik a tuggyukkik...

Az hogy új párt jön vagy a Momentum hirtelen megerősödik és felzabálja a többieket az egy-két ciklus alatt ki van zárva... az én életem meg attól félek véges...

Marad annyi hogy teljes ellenzéki gyüjtő párt, választási párt, bizony jobbikkal együtt lehetne modjuk "EURÓPA SZÖVETSÉG" vagy akármi és egy teljes közös politizálás Egyeztetések szigorúan háttérben. Még ez is nagyon kérdéses hogy valaha legyőzhetné a Fideszt de legalább eséllyel vehetné fel a versenyt vele...

Nem lehet mást tenni mint ellene menni az Orbánék által kitalált politikai konstrukciónak. Aki belesimul az a része lesz...

VáracliJános 2018.04.17. 22:26:03

@tothh: A csalás tény. Hazudtak, reggel délben meg este. Előtte meg loptak, csaltak. Semmilyen legitimitásuk nincs!!!

conchita wurst 2018.04.17. 22:28:19

"A Jobbik nélküli ellenzék jelen pillanatban 1 millióval kevesebb szavazót képes mozgósítani, mint a Fidesz-KDNP. "

Fidesz 2,6M
MSZPP 650e
DK 250e
Együtt 30e

Jó lesz az 2 millióval kevesebbnek is.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2018.04.17. 22:30:26

@tothh: A számítógépes rendszert is meg kéne vizsgálni, de azt az életben nem fogja tudni senki. Az elírásra nem értem, miért adsz nagy valószínűséget. Szerintem meg nagy valószínűséggel direkt írták máshova. A kivizsgálásnak csak akkor van értelme, ha teljeskörű. Ha csak a szavazólapokat nézed meg, meg a jegyzőkönyveket, akkor majd azt mondod utána, hogy bukott egy képviselőt a fidesz, na bumm. Közben meg nem tudod, hogy mitől csökkent a résztvevők száma. Magyarázkodás persze van erre is, de nem tudod alátámasztani semmivel. Elírták azt is. Itt mindent csak elírtak. Ja.

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2018.04.17. 22:32:22

A z ellenzéki pártok, megélhetési sz@rházik! A civilek végezzék el azt a munkát amiért milliós jövedelmet tesz zsebre egy képviselő??
Számolgatják a támogatást, lefossák a lábuk szárát, ha csinálni kell valamit, hogy a narancslé betakarja őket?
Választások után 5 perccel kezdenek el matatni, egy ilyen hatalmas zakó után??!!
Csak le kellett volna koppintani amit a fidesz csinált ellenzékben 8 évig!!

VáracliJános 2018.04.17. 22:36:35

@rockjano: Már miért kéne elfogadni azt, amit orbán kutyult a saját kénye kedve szerint? Egyszerűen ez nem demokratikus. A fociban sem a real madrid elnöke írta a szabályokat(vagy ha volt is ilyen hogy egy személy ötlötte ki, azt beterjesztette a többi induló csapat elé, és utána azok még módosíthattak) hanem az összes csapat konszenzussal, és utána az alapján játszanak.De egy egyszerű családitársasjátékot is közösen elfogadott szabályok alapján játszunk. Aki nem fogadja el azokat, az nem játszik, vagy a focinál maradva nem indul el a versengésben. Én még olyat nem láttam demokráciákban, csak diktatúrákban, hogy egy pártvezér megírta a választási szabályokat ráerőszakolta a többiekre,megfenyegette őket, hogy ha nem indulnak nem kapnak pénzt, a görény bajszos rothadófogátbajusszal eltakaró parlamentielnökük még meg is bírságolta őket érte. Ezért nem szabad elfogadni ezt a választást, mert már a szabályok megírásánál is csaltak. Az már más kérdés, hogy még ezt a saját maguk által mindenkire ráerőszakolt törvényt is elcsalják a patkányok, mert a korlátlan hatalom és többség csak nem akar nekik összejönni.

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 22:38:17

@rockseiaXLL: Akár direkt írták el, akár balf*szkodás miatt, azt még a jogorvoslati határidők leteltéig le lehet ellenőrizni. Ezen minimálisan módosulhat még a vélemény. Az ellenzéki pártok nagy infrastruktúrát vetettek bele. Az informatikai rendszer már problémásabb, ahhoz egyáltalán nem értek. Itt is a szakértőket kell megnézni. A részvételi arány változása viszont tiszta, arra van magyarázat. Egészen eddig 17:30-as, nem pedig 18:30-as napközbeni jelentést közöltek. Ezt a megjelenés alapján csekkolták. A véglegeset azonban már a jegyzőkönyv alapján készítették. Ebben azok még értelemszerűen nem voltak benne, akik sorban álltak, és nem regisztrálták be, mivel átjelentkeztek. Más-más adatforrásból dolgozott ez a két jelentés. Eddig is így volt, csak a másfél órával a zárás előtti adat értelemszerűen nőhetett még, fél óra alatt nem volt erre esély. Ezt egyébként az ellenzéki pártok, meg az ellenzéki érzelmű szakértők is elismerték.

felső határ nincs 2018.04.17. 22:42:43

Illúzió azt hinni hogy a régi baloldal feltámad, 2022ben már az az eredmény is csodaszámba menne amit most kaptak. Ez világosan látszik az MSZPPDK szavazóinak korából.

A Fidesz ügyesen bevette magát középre, s amíg nem lesz egy hasonlóan jó stratéga Orbán ellen aki beletesz 10-15 év munkát hogy egyesítse a nemorbánistákat, ehhez pénzt szerez meg sajtót, addig tartós Fidesz győzelmek lesznek /ha nem is ilyen extrémek/ A Fidesz választói középkorúak, még van 15 éve a pártnak a csúcson.

A Momentum, Jobbik, LMP vagy ami majd jön, valószínü csak később arat majd sikereket. Szerintem Jávor elég fiatal még hogy dobbantson, az MSZPPDK nem perspektíva mármint ha nem csak a képviselőség a cél.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2018.04.17. 22:47:05

@tothh: Az informatikai rendszer nem csak problémásabb, hanem konkrétan államtitok. Nem fogja semmilyen szakértő megnézni. Pedig ott van a lényeg.

tothh · http://polizis.blog.hu 2018.04.17. 22:57:14

@rockseiaXLL: Ezt elvileg a papíralapú jegyzőkönyvek alapján vissza lehet keresni. Szöszös munka, de a pártoknak van rá apparátusuk. Ha meg nincs, akkor nincs több kérdésem. Ha már az esetleges "csalafintaságokról" beszélünk, én inkább azt emelném ki, amit a HírTv is bemutatott. Azt lenne érdemes megvizsgálni, hogy a választókorú lakosság aránya mely településeken, mely OEVK-kban növekedett meg a négy évvel korábbihoz képest. Ez mondjuk az "utaztatott szavazók" kiszűrése érdekében lenne érdemes. Nagy a hallgatás az ügyben, pedig a Jobbik SzSzB elnöke már ezt a választás előtt felvetette....

VáracliJános 2018.04.17. 22:58:08

@tothh: Rendszerszintű csalás történt ez egyértelmű. A többmilliárdból fejlesztett választási szoftver leáll választás alatt, az indokát még ma se tudjuk, logfilet nem láttunk.A részvétel zuhanni kezd a végén 70%-ról majd 66-ra. Az vagy 3-400 ezer szavazat kb. ennyi kell a fidesz egyszerű többségéhez, vagyis a bukásukhoz, nem a kétharmadhoz. Okát még mindig nem tudjuk(illetve azt böfögték a kretének, hogy elhuzigálták a vonalakat, rossz előzetes adatot adtak le, kb. úgy 3-400 ezret. Aha, ja). Az eredményeket nem közlik, csak 4 óra elteltével arra hivatkozva, hogy még sorban állnak pesten, amit szándékosan csináltak, mert mindig így van és nem tettek semmit, hogy ez ne így legyen. Pesten kétharmaddal az ellenzék nyer, vidéken meg 88%-al a fidesz. Aha, persze. Vidéken ennyire hülyék mi? A nagy büdös faszt. Ezt Hódmezővásárhely is bizonyította, meg az előrehozott választások, hogy nem hülyék, ha nincs országos szavazás mindig bukik a fidesz. Érdekes.

VáracliJános 2018.04.17. 23:04:21

@tothh: A papíralapú jegyzőkönyveket az alatt a 4 óra alatt hamisították, amíg nem közöltek adatot. Egy jó szoftver kiszámolja mi kell a kétharmadhoz(a hivatalos "véletlenül" leállt), ennek telepítése nem gond , majd ezt megküldve a fidesz baráti köröknek, (ahol nincs ellenzéki ellenőr)kommunista-fasiszta elvtársaknak ez alapján kitöltik a jegyzőkönyveket. Erre 4 óra elég.

dunántúli gyerek 2018.04.17. 23:06:40

@VáracliJános: "Rendszerszintű csalás történt ez egyértelmű. "

Ennek némileg ellentmond az a tény hogy 2007 óta bármelyik 7végén a Fidesz nyerte volna a választást.

S ez annak is ellentmond hogy a migránsozás miatt nyert volna a Fidesz.

paráznabillegető 2018.04.17. 23:07:26

@VáracliJános: kirakatemberek. mind orbán, mind gyurcsány. paprikajancsi és kacor király kéz a kézben.
méghogy majd a magyar választópolgár dönt? ugyan.
hogy is volt csak. elébb keresztények lettünk. de aztán hold ide, hol oda pártolt az elit. jött a török hódoltság, mert. a habsburg uralom aztán. nemrégiben még az orosz diktált. az euba netán véletlenül léptünk be? jóleladott propaganda volt az is.
marionettbábuként vonaglik az ország, sőt, az egész régió.
sőt, a világ nagy része. szabad afrika? aha...
illúziók.

DFK 2018.04.17. 23:32:22

@rockseiaXLL: erre nyomjál konkrét bizonyítékot, jó? Különben csak rágalmazol.

VáracliJános 2018.04.17. 23:37:19

@paráznabillegető: Gyurcsányt ne hasonlítsuk orbáncképű patkányhoz. Nincsenek egy kategóriában, ami a hazudozást, lopást, csalást illeti. No ebben legitim a csuti a geci. Abban nyert, az biztos. Sokaknak ez tetszik. Keménytökésű, öltönyös, bárczás gazember. A csuti milliárdokkal többet sikkasztott, évtizedekig hazudozott, rendszerszintűvé tette a lopást csalást, ebben übereli gyurcsányt, az biztos. Nem is tudja senki utánacsinálni. De demokratikus választásokban nehogymá elgogadjuk! Utazzon az azeri vidékre, ott menő ez a stílus, mint dicső elődje Rákosi pajtás.

DFK 2018.04.17. 23:38:01

Kedves Jávor úr!
A kommentelők között többen elkövették a rágalmazás bűncselekményét. Miért hagyja?

zokogjatok 2018.04.18. 02:52:37

@VáracliJános: kár hogy már az index is leírta 2x hogy nem volt csalás, vagy ha volt az jelentéktelen, de hergeld bele ebbe magad, oszt behúzzuk 2022-t is, téged meg kiröhögünk

bigdata 2018.04.18. 04:41:00

Végre egy korrekt, összeszedett elemzés. Néhány pontot még érdemes hozzátenni:
a. A fidesz kommunikációja technikai értelemben professzionális és hatékony. Az üzeneteket összehangoltan, számtalan csatornán, rendkívül repetitíven juttatják el a választókhoz. Egy szétforgácsolt ellenzék ezzel nem tud versenyezni. Ez a magyar média mai helyzetében hatalmas hátrány. Ha az ellenzék labdába akar rúgni, már el is kezdheti összehangolni a NER-t érintő retorikáját. Például (vicces példa, szigorúan a szemléltetés kedvéért) ha mostantól minden ellenzéki megszólalásban következetesen állampárt szerepelne fidesz helyett, átmenne a köztudatba az üzenet.

b. A pártok elutasítottságának oka van. A Jobbik esetében egyértelműen a kissé újnáci, de mindenképp radikális és rasszista múlt. Az MSZP esetében a máig velünk élő állampárti múlt, a Gyurcsány-kormányok 4,5 éves ámokfutása, a rendszeres (politikai számításon alapuló) nemzetellenes megnyilvánulások. Az LMP esetében, mint általában a zöldek esetében, a társadalom zöld szempontból értelmezhetetlen problémáira adott érdemi válaszok hiánya. Sok esetben a társadalom túlnyomó többsége egyszerű bajkeverést lát az amúgy fontosnak ítélt környezetvédelem álcája mögött, ezzel szemben kiszámíthatatlan, esetleges, következetlen megnyilvánulásokat fontos kérdésekben. A Momentum pedig egyszerűen sötét ló, valójában nem tudjuk, kik ők, hogyan látják a világot, és miért lennének jobbak a már ismerteknél. Ellenzéki integráció nehezen képzelhető el anélkül, hogy az egyes pártok önvizsgálatot tartsanak és érdemi korrekciót hajtsanak végre.

c. A fidesz tudatosan állt be a 'neopopulisták' (trumpisták, brexitisták, stb.) közösségébe. A sikerük titka, hogy az élet minden gondját egy, a választók sokasága által érthető és megélhető narratíva segítségével magyarázzák. Valójában minden politikai csoportosulásnak ez az alapja, a sikeres populistákat az különbözteti meg a többi párttól, hogy célzottan alakítják a narratívát a populizmusra fogékony közönség ízlése szerint, tudatosan helyezik el a politikai törésvonalakat, amiket gátlástalan és agresszív kommunikációval mélyítenek el. Az ellenzéki pártok 8 éve sodródva foglalják el a fidesz által számukra kijelölt pozíciókat. Bármilyen integráció akkor képzelhető el, ha sikerül az ellenzék igazi helyét megtalálni a politikai térképen, ha sikerül egy általánosan elfogadható és érthető fő csapásirányt kijelölni, és ezzel párhuzamosan eltüntetni a fidesz által erőltetett törésvonalakat.

d. Ha már a törésvonalaknál tartunk: meglehet, a fidesz az újraelosztást tekintve számos kérdésben a középosztálynak kedvezett. De nem lett ebből szélsőséges, a világon páratlan szegényellenes újraelosztási rendszer, ami alapjaiban korrigálhatatlan. Legyünk őszinték: nehéz lesz azzal választást nyerni, hogy kit, mivel szeretnénk anyagilag büntetni. Nehéz lesz azzal kiábrándult fideszeseket megszólítani, ha mindenben a fidesz antitéziseként mutatja be magát egy politikai erő, fittyet hányva arra, hogy ad abszurdum az Orbán-kormányok egyes intézkedései is lehetnek részben vagy egészben hasznosak.

VáradiJános 2018.04.18. 06:43:39

@VáracliJános: “ A csalás tény”

Vicces ahogy csalásra panaszkodik egy patkány aki mások nickneveit hamisítja. Büszke lehet rád a buta gyereked, kurt úrfi.

Kivlov 2018.04.18. 07:41:53

Nem unjátok még a választási rendszer ekézését? Önáltatás.
Nem a rendszer a baj, hanem az, hogy a fityisznek 50%-nyi szavazója van. Az egyéni körzetek közül több, mint 50et abszolút többséggel vitt el!
Ameddig a fityisz szavazói közül nem csábítotok el min. 10-15% -ot addig semmi esélyetek, hiába is matekoztok.
Az pedig gyurcsánnyal, maszoppal, patásorbánozással, mészárosozással, mocskolódással nem fog menni.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.04.18. 08:31:21

Az a 120 ezer ember a tiétek szőröstül bőröstül. Megnyertétek őket.
Ők azok, akik Soros szervezetit mindhalálig védik, az ország érdekeivel szemben.

A többség viszont nem hazaáruló, és soha nem is lesz az.

paráznabillegető 2018.04.18. 08:46:13

@Kivlov: mekora igazságokat hangoztatsz.
jajaja, 50%, igaz.
10-15% elvesztése is elég lenne, igaz.
a mostani ellenzék erre képtelen, igaz.

de amit nem mondasz.
hogy a fidesz ölbetett kézzel ugyan nem nézné, de minden elképzelhető és elképzelhetetlen eszközzel kicsinálná, persze nyilván "demokratikusan" ugyebár, az esetleges jövőbeli ellenzékét... azt nem mondod...
pszt!
titok! :D

Gleccsertetű 2018.04.18. 08:47:33

@VáracliJános: az az egyértelmű, h egy retardált légpisztoly vagy

consul 2018.04.18. 08:53:40

Az utolsó mondattal nem értek egyet. Nem hinném, hogy túllépnének rajtuk, mert nincs hova lépni. Egy n+1. ellenzéki párt létrehozása tovább lehetetleníti a helyzetet. Igazából nem a pártok, hanem a választók vannak sakkban, mert csak a meglevő pártok közül tudnak választani.

consul 2018.04.18. 08:58:01

@VáracliJános: Nem a választási szoftver, hanem a valastas.hu honlap állt le.

Kivlov 2018.04.18. 09:00:35

@paráznabillegető:
Unalmasak vagytok. Másikra mutogatással, kifogás kereséssel orbánnak 2030ig is sima győzelmei lesznek.

paráznabillegető 2018.04.18. 09:03:11

@Kivlov: unalmas vagyok, tudom én jól.
különben a válaszod nagyon jó.
érdemben nem tudsz erre felelni, úgy e? :D
szép, derék ember.
igaz "magyar".

VT Man 2018.04.18. 09:06:01

@paráznabillegető:
"- a fidesz, mint szoci-gyökerű párt, lényegében baloldali... "

Lehet. De amit csinál, az jobboldali:
Egykulcsos adó, családi/gyerek adókedvezmény. Ezek nem baloldalo dolgok.

Persze tudjuk, ha az ellenzék nyert volna, akkor a családos, középosztály kemény adóemelést kapott volna.. kösz, baloldal.

Kivlov 2018.04.18. 09:11:39

@paráznabillegető:
Lehet itt hisztizni meg durcázni, csak lóf*szt sem értek vele.
Meg kéne végre érteni, hogy hiteles, feddhetetlen felépített jelölt és az embereknek elmagyarázott politika kell. Hogy miért is lenne jobb bárki is, mint a fityisz.
Nem egy elefántcsonttoronyból kell fröcsögni a patásorbánozást meg lehülyézni a vidéket. A fityisz bármiféle intézkedésével szembeni ellenkezés erősen kontraproduktív.

VT Man 2018.04.18. 09:14:02

@VáracliJános:
"A többmilliárdból fejlesztett választási szoftver leáll választás alatt"

Kit érdekel? Addigra már minden választókerületi ellenzéki delegált rég lefotózta a megszámolt szavazatokat tartalmazó papírt és beküldte a számokat a saját pártközpontjába...

VT Man 2018.04.18. 09:17:16

@Hungarian Geographic:
"120.000 ember mióta többség!?"

Addig kell tüntetni, amíg egy "igazságos új" választási rendszer szerint EZ a 120 ezer ember lesz hivatalosan a többség.

bigdata 2018.04.18. 09:47:58

@Kivlov: "Meg kéne végre érteni, hogy hiteles, feddhetetlen felépített jelölt és az embereknek elmagyarázott politika kell. "
Igen, és épp azért van az ország fele meg egy kicsit több felháborodva, mert a fidesz ezek hiányában is behúzta a kétharmadot, a választók kevesebb mint felének akaratából. Mint a folyó diskurzus mutatja, ez csak részben a választási rendszeren, de épp úgy az ellenzéki pártok hozzáállásán, részben az egyre kevésbé jogállami közéleten múlott. Egyébként ne gondold, hogy a demokrácia és a jogállamiság felszámolása csak a baloldalt érinti. Az egész bagázs szavazókkal együtt 1 millió fő, azok közül is sokan csak jobb híján szavaztak oda. A másik 9 millió is nagyot veszít.

al Dajjal 2018.04.18. 09:52:05

Kedves Jávor Benedek!

Írásában tökéletesen látszik a jelen baloldal hibája, s súlyos választási vereségeinek oka. Arról elmélkedik, amiről a baloldali politika szól immár a 2014-es kampány óta: Hogyan váltsuk le Orbánt? Erről szólt a teljes elmúlt ciklus, s most is azon keseregnek, hogy mit lehetett volna csinálni Orbán elzavarásáért.
Ha jól figyelnek, akkor láthatják, hogy eddig egyszer volt sikeres a kizárólag a regnáló politikai erővel szembeni utálatra építő, mondanivaló nélküli, koncepciótlan kampány: 2010-ben. És látjuk, mi lett belőle.
Arról elmélkedik, hogy lehet egy táborba sűríteni az Orbán-ellenes erőket, pedig nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy a jelenlegi baloldal ellenzéknek is hülye, s ezt 8 éve napról napra következetesen bizonyítja. Jobboldali szavazó vagyok, aki a "régi baloldalt" mereven elutasítja, de az új baloldalnak akár adna is esélyt (listás szavazatom az LMP-nek adtam).
Hogy ehhez mi kellene? Egyetlen dolog: Hiteles üzenet!!!
Nekem nem elég a 8 éve(!) folyamatosan hangoztatott vesszenorbán. Látom, mi lett a gyurcsánytakarodjból, s nem vagyok elégedett. Nem elég azt üvölteni, hogy szarminden! Mondják meg, hogy mit csinálnának másként, s ha hitelesnek látom, megkapják a szavazatom.
Ne mondják, hogy korrupció, lopás! A politikus hazudik és lop. Kivétel nélkül. Aki mást mond, az naív, hülye vagy maga is hazudik. Amíg a gazdaság halad, én jobban élek, nem veri ki a biztosítékot, hogy valaki megint nagy közbeszerzést húzott be. Márpedig egyszerű alkalmazottként a pénztárcám azt mutatja, jobb nekem ez a 8 év, mint az előtte levő.
Jelenleg ez a Orbánt elzavarós erőlködés nekem, mint választónak úgy jön le, hogy immár más is hozzá akar férni a húsos fazékhoz. Azért meg nem szavazok oda, hogy most más elölről kezdhesse a lopást.
Tömegeket akarnak megmozgatni? Adjanak hiteles üzenetet, hogy miért lesz jobb _nekünk_ a váltás! Hogy maguknak miért lenne jobb, azt már tudjuk 8 éve. Foglalkozhatnának végre egy kicsit a választókkal is.

Üdvözlettel
Választó Pógár

Kivlov 2018.04.18. 09:52:34

@bigdata:
tévedés.
A fityisznek olyan helyzete volt, mint egy oda-visszavágós meccsen megnyerte az első derbit. A másodikon fakítani az ellenfélnek kell(ett volna).
Arról nem beszélve, hogy az ő politikájuknak ott van a mögöttük lévő 8 év.

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.04.18. 10:20:03

@VáracliJános: " ... A jobbik nélkül tényleg nincs kormányváltás. El kell felejteni a rasszista stílust, az már amúgyis a fasiszta orbáné, és mindenki által támogatott jelölteket kell állítani az elcsalt választások megismétlésekor. ... "

Ezt most komolyan gondolod? A jobbik felejtese el az egyik legnagyobb építőkövét, a burkolt vagy kevésbé burkolt rasszizmust?
A másik, amit nem értek, miből gondolod hogy a Maszop és a DK vezetősége a személyeik nélküli jelöltlistát lenne hajlandó felállítani? Azokban a pártokban kő kemény megélhetési politikusok vannak. Nem lesz megegyezés soha, ha azok nem kapják meg az új koalában a nekik tetsző pozíciókat, de ha megkapják, akkor a jobbikos bázis nem fog csatlakozni, mert azok az arcok hiteltelenek és vállalhatatlanok!

Maszopot és DK-t a süllyesztőbe, nélkülük kell megoldani a váltópártot, ekkor lesz esély arra, hogy a fidesz szavazóbázisát amortizálja a "baloldal", ami valójában nem is igazi bal, hanem inkább csak másik oldal.

paráznabillegető 2018.04.18. 10:22:01

@VT Man: jobboldali, az. egy adókulcsnak mióta van oldala?
ezek a dolgok csupán kellékek, mint egy pvc kard a macbethben.
a mostani "baloldal" segg. gyurcsányival teljesen vállalhatatlan. és igazad van, mert ki szavazna meg magának kevesebb pénzt vabankra.
de TELJESEN igazad van?
MINDENT figyelembe vettél?
vannak dolgok, amik pénzben igencsak nehezen, már ha egyáltalán kifejezhetőek. te most erre azt mondhatod, haza. jó, egynek. én azt mondom, lehetőségek. és itt már gond van. mert görbül a tükör, lejt a pálya... kurvára görbül, kurvára lejt!!!
félre ne érts. erről senki nem beszél, nem közéleti téma. mindenki sara ez. megvonjuk a vállunkat, te is, én is, alkalmazkodunk. akárhova nézel, a lényeg a hatalom, a lehetőség meg kiszámíthatatlanságot is jelent, ami nem jó, veszélyes.

de a kérdés, hogy ez az egész így jó e?
a véleményed és döntésed teljesen racionális és érthető. viszont ezáltal földhözragadt is. szerintem. nyilván tagadod...
itt ütközünk.

paráznabillegető 2018.04.18. 10:25:41

@Kivlov: "... hiteles, feddhetetlen felépített jelölt és az embereknek elmagyarázott politika kell..."
hiteles és feddhetetlen? magyarországon??? :D :D :D
felépített? ilyen fideszes ellenszélben? :)))
embereknek magyarázni? párezer forintért megveszed, tiszta munka, mindenki örül... :/
politika? épp most tematizáltuk... :p

vicces vagy.

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.04.18. 10:27:00

@bigdata: " ... Igen, és épp azért van az ország fele meg egy kicsit több felháborodva, mert a fidesz ezek hiányában is behúzta a kétharmadot, ..."

A fidesznek nincs szüksége arra, hogy a politikáját külön magyarázza, azt már mindenki ismeri :-( és azt kommunikálták is, hogy folytatják. Ezen nem kell háborogni, azon viszont egész nyugodtan, hogy a "baloldal" a (jobbikkal együtt) megrekedt az ígérgetés szintjén. Ezt már a választók egyszer 2006-ban beszopták, lett is belőle nagy balhé. Komoly programot kellene letanni az asztalra, mert az már látszik, hogy az kevés, ha a kiadási oldalt nyomatják a pártok ezerrel, és mellé elszámoltatást ígérnek, ami már 1989-óta folytatólagosan elmarad. Az ígérgetősdi is elég hiteltelen a Kurcsány úrfi és a Mszop szájából is. Amíg ezek "erősítik" a baloldalt, addig nem lesz kúrmányváltás.

paráznabillegető 2018.04.18. 10:29:16

@al Dajjal: "...Amíg a gazdaság halad, én jobban élek, NEM VERI KI A BIZTOSÍTÉKOT, HOGY VALAKI MEGINT NAGY KÖZBESZERZÉST HÚZOTT BE. Márpedig egyszerű alkalmazottként a pénztárcám azt mutatja, jobb nekem ez a 8 év, mint az előtte levő..."

ezek itt a kurva nagy bajok, koma.

al Dajjal 2018.04.18. 10:42:42

@paráznabillegető: Egybe értendő az azt követő bekezdéssel:
"Jelenleg ez a Orbánt elzavarós erőlködés nekem, mint választónak úgy jön le, hogy immár más is hozzá akar férni a húsos fazékhoz. Azért meg nem szavazok oda, hogy most más elölről kezdhesse a lopást."

Kivlov 2018.04.18. 10:52:49

@paráznabillegető:
mondom. Lehet itt kifogásokat keresgélni, lehet másikra mutogatni, de ez sehova nem fog vezetni. Ebben az esetben csak arra várhattok, hogy orbi beadja a kulcsot vagy vmit annyira elqr, mint ferkó.
Mondjuk szemmel láthatóan ez a taktika. Nem akartok tenni semmit, hogy titeket akarjon a nép. Arra vártok, hogy ne orbánt akarja.

paráznabillegető 2018.04.18. 11:03:58

@al Dajjal: hiába olvasom hozzá. a probléma, hogy nem akar a tolvajra szavazni, ezért a tolvajra szavaz...
"...nem szavazok oda, hogy most más elölről kezdhesse..."
hm.

paráznabillegető 2018.04.18. 11:14:41

@Kivlov: persze, hogy nem vezet sehova, igazad van. ez a mostani a sima járható út. minden egyéb rögös, járhatatlan, elhasal rajta, aki kipróbálja.
ez mind igaz. és se választanék mást.

illetve de, mégis, sőt már meg is tettem rég. ezért is vicces, hogy bekategorizálsz egy táborba. én már rég nem vagyok ott. aztán most sem szavaztam, eztán se fogok, nagyon úgy néz ki. érdekel is engem, hogy acsarkodtok ott az ugaron. jó ez így nekem, jó ez így neked is.
kicsit ugyan szomorú vagyok. és nem azért, mert nem bukott az orbi, vagy nem nyertek a szocik... nem tudom definiálni ezt az érzést.
hát talán az vidámmá tenne, ha az összes féreg lángra kapna hirtelen...?
nem.
na mindegy. ahogy írtam elébb. jó ez így nekem, jó ez így neked.
mindenkinek.

al Dajjal 2018.04.18. 11:16:01

@paráznabillegető:
Egyszerűsítek: Neki jobb lesz, most ő lophat, én meg le leszek szarva, mivel felém nincs és nem is volt üzenete. Miért is szavazzak oda?

paráznabillegető 2018.04.18. 11:22:58

@al Dajjal: igazad van.
az a vicces, hogy rohadt sok igazság van mindenhol, mindenkinél. :)
oszt mégis, mégse jó ez az egész. :)

de jól döntöttél.
neked jó most, és ez tök jó. légy hálás érte az úrnak, és cselekedj továbbra is jól, helyesen.
nekem is jó, csak máshogy.

a siránkozók meg szarhatnak sünt. eltelt egy hét, a gyásznak már vége.

bigdata 2018.04.18. 12:25:25

@Kivlov: "Arról nem beszélve, hogy az ő politikájuknak ott van a mögöttük lévő 8 év."
S O R O S T E R V!!!!!!

bigdata 2018.04.18. 12:46:13

@al Dajjal: "Ne mondják, hogy korrupció, lopás! A politikus hazudik és lop. Kivétel nélkül. Aki mást mond, az naív, hülye vagy maga is hazudik."

1. Azért csak szóvá kéne má' tenni, ha valahol nagyban dübörög az eredeti tőkefelhalmozás. Legalább érezzék magukat frusztrálva, ha már jogi bántódásuk nem eshet.

2. A korrupció egy dolog. Amikor a miniszterelnök dinka szomszédja állami forrásból, nulláról az ország 2. leggazdagabb emberévé válik 3 év alatt, tiszta nyereségével csak az OTP és a MOL van egy súlycsoportban, a 3 év alatt felhalmozott vagyona nagyságrendileg az ország éves társaságiadó bevételének 40%-a, vagy épp 100.000 átlagnyugdíjas éves járandósága, ott rég nem holmi korrupcióról beszélünk. Ez egy világviszonylatban is egyedülálló, történelmi léptékkel is korszakos, kb. Timur Lenk óta nem jellemző mértékű, háthm, átcsoportosítás. És mindezt aközben, hogy jönnek a migráncsok és beköltöznek a lakásunkba, hát miből fogjuk így megvédeni a hazát? Eltorlaszoljuk a küszöböt Magyar Idők remittendával?

Kivlov 2018.04.18. 12:53:44

@bigdata:
Az is.
Meg az egykulcsos szja, a családtámogatások, a fejlesztések, a minimálbér emelés, a közmunka, az ingyenmenza, az életpályamodellek, az alacsony kamat, az alacsony infláció, a rekord foglalkoztatottság, a rekordalacsony hiány stb, stb...

paráznabillegető 2018.04.18. 13:14:57

@Kivlov: most látom csak, ez így mind úgy hangzik, mintha egy mlm-toborzó lennél... :D :D :D
csak a csupa jó dolgok hangoztatása. nincs semmi negatív! az élet szép! sohse halunk meg! :)))

Kivlov 2018.04.18. 13:16:52

@paráznabillegető:
ez a sokminden áll szemben az "elqrtuk"-kal. még kérdés?

paráznabillegető 2018.04.18. 13:35:17

@Kivlov: és tessék, megint egy jó dolog! hát nincs elqrás! :)))
zseniális.
tudod te nagyonis jól, hogy miről van itt szó! ej, beh látványosan kerülöd a forró kását! :D

al Dajjal 2018.04.18. 14:29:10

@bigdata: Ahogy mondtam, nem vagyok elégedett azzal, amit látok. De nem látom azt sem, hogy a baloldaltól nekem miért lenne jobb.
5, de inkább 8 éve a vesszenorbánt hallom, de egyetlen pozitív üzenet sincs, hogy mit tennének az országért, a lakókért.

bigdata 2018.04.18. 14:51:22

@Kivlov: a világgazdadági fellendülést nem varrnám egy az egyben Orbán nyakába, bár kétségkívül lett volna olyan hazai messiás, aki ezt is elkígyózza. De azért a "hiteles program, hiteles jelölt" a teljes képet nézve így is hajmeresztő a fideszre vonatkoztatva.

És ahogy magam is említettem, az orbán antitézis nem lehet maga a kormányváltó program, egy erősen lejtős pályán ez nagy luxus.

bigdata 2018.04.18. 14:57:43

@al Dajjal: azt én sem látom, hogy a baloldaltól miért lenne jobb, de a baloldalnak egyedül nincs is esélye legyőzni a fideszt. A gond ott van, hogy a fidesznek sincs esélye legyőzni önmagát, amíg hatalmon van, és fullba tolhatja a kretént. Mitől váltanának irányt, mitől fejeződne be az autokrácia végleges betonba öntése? Lényegében tök mindegy, ki és mi jön egy fidesz bukta után. Valószínüleg az, hogy a fideszesek is letagadják, hogy közük volt az egészhez.

Kivlov 2018.04.18. 15:03:32

@bigdata:
Felőlem kereshetitek a kifogásokat.
Az csak a fityisznek lesz jó, legközelebb is.

bigdata 2018.04.18. 15:08:59

@Kivlov: kedves, hogy megengeded, de a tényszerűség kedvéért tegyük hozzá, hogy 1. nem kerestem kifogásokat, 2. mezei kommentelőként zéró hatással vagyok a politika, pláne 5-6 ellenzéki párt életének alakulására.

Kivlov 2018.04.18. 15:42:36

@bigdata:
Ennyi meg egy bambi...

al Dajjal 2018.04.18. 23:03:30

@bigdata: Vallom, hogy a Fidesz azért ilyen szar, mert impotens, töketlen ellenzéke van. Néhány pozitív üzenettel megnőne a támogatottságuk, s ez normálisabb kormányzásra kényszerítené s fideszt is. Amivel az egész ország nyerne, s a baloldal is értelmes alternatívaként léphetne fel.

De ezek a balfaszok ezt sem képesek felfogni. Csak azt látják, hogy a másik lop, ők kimaradnak, s ez frusztrálja őket.
süti beállítások módosítása