2010. 08. 03.

Budapest program ... előzetes

Mit akar az LMP Budapesten? 

Kiss Ádám - Hírszerző

"Tömegközlekedés-átalakítás, az önkormányzati rendszer átszervezése, a 4-es metró második szakaszának leállítása, szociális lakáshálózat kiépítése, részvételi költségvetés - a Lehet Más a Politika az országgyűlési választásokhoz hasonlóan részletes programmal készül az önkormányzati választásokon budapesti megmérettetésére.

 
A Lehet Más a Politika, ha a főpolgármesteri tisztségért nem is indulhat eséllyel, de a fővárosi közgyűlésben erős pozíciókat szerezhet az őszi önkormányzati választásokon. A párt programjának lényegi elemeit a programíró csapat segítségével szedtük össze. 
 
Az LMP álláspontja szerint a jelenlegi önkormányzati rendszer és a hivatali struktúra nemcsak átláthatatlan és korszerűtlen, de teljesen távol került az állampolgároktól. A megválasztott képviselők "nem képviselik" a lakosokat, a Fővárosi Önkormányzat mint hivatal pedig "elérhetetlen". 
 
Az LMP ezen szeretne változtatni a meglévő rendszer újrastrukturálásával. Ebben a Fővárosi Önkormányzat lenne a stratégiák és az összbudapesti ügyek meghatározója, a kerületeknek a végrehajtó szerep jutna. Így elkerülhető lenne, hogy egyes kerületek keresztbe tegyenek a fővárosi érdekeknek. Az LMP fontosnak tartja a főváros és a "Fehérvártól Hatvanig terjedő" agglomeráció fejlesztésének összehangolását is, ezért egy "Nagy-Budapest Tanács" jellegű testületet hoznának létre erre a feladatra. 
 
Az ökopárt a lakosok önkormányzati döntésekbe való fokozottabb bevonását szeretné. Állampolgári tanácsokat és részvételi költségvetést képzelnének el, vagyis a költségvetés bizonyos részének felhasználásáról vagy más önkormányzati döntésekben az állampolgárok közvetlenül fogalmazhatnának meg "erős ajánlásokat". Ez az LMP szerint a világon sok helyen, milliós városokban is működőképes modell, amely a korrupció visszaszorítása mellett növeli a helyi adózási kedvet is. 
 
Az agglomerációs keretekben való gondolkodás jellemzi az LMP fővárosi közlekedést érintő terveit is. A párt a jelenleg is létező Budapesti Közlekedési Szövetséget fejlesztené Budapest és környékének tömegközlekedését összefogó közlekedési hatósággá. A BKSZ dolgozná ki a stratégiákat, menetrendeket, és rendelné meg a szolgáltatást a BKV-tól és a többi közlekedési cégtől, amelyek az üzemeltetést végeznék. 
 
Fejezzük be! 
 
"Fejezzük be!" - ez az álláspontja az LMP-nek a 4-es metró első szakaszáról. A kifejezés azonban kétértelmű. A párt szerint a metró elhibázott koncepció, amit ebben a formában nem szabad folytatni, később azonban muszáj lesz továbbfejleszteni, hogy eredeti rendeltetésének, az agglomeráció bekapcsolásának meg tudjon felelni. Ez azonban a második szakasz megépítése helyett inkább a villamos-, vagy vasúthálózattal való összekötést jelenthetné. 
 
A belváros forgalmának csillapítására a jelenlegi vezetés által kidolgozott dugódíjhoz hasonlót szeretne az LMP. Ők azonban hangsúlyozottan behajtási díjnak hívnák. Számításaik szerint ez a belvárosban szükségszerűen közlekedőknek is megérné, mivel a gyorsabb autózáson spórolt idő és benzinköltség kompenzálná a behajtási díjat, amit a városvezetés csak a közlekedés-fejlesztésre fordíthatna. 
 
Az LMP is támogatja a közterületek "visszafoglalását" a forgalomtól, a zöldterületek további beépítések megállítását, méretük és a gondozásukra fordított pénz növelését. Elképzeléseik szerint például a pesti alsó rakpartot fokozatosan forgalommentessé lehetne tenni. A belvárosi parkolóhelyek számát bővíteni lehetne a magáningatlanok üresen álló mélygarázsainak bekapcsolásával a közcélú parkolási rendszerbe. Az LMP a parkolási cégek kiskirályságának is véget vetne. 
 
A nagy fővárosi cégeket az LMP a BKV-nál tervezetthez hasonlóan alakítaná át. Nem támogatnák az alapszolgáltatások magánkézbe adását. A szerződéseket átvizsgálnák, és átláthatóvá tennék a működést, többek közt a beosztottak bérein kívül minden szerződés nyilvánossá tételével. 
 
Az LMP a hajléktalankérdést elsősorban a lakhatási problémák kezelésével oldaná meg. Szociális bérlakás-hálózatot építenének ki, ami lehetőséget ad a rászorulóknak, és a munkaerőpiacra visszatérni igyekvő hajléktalanoknak. Ebben a jelenleginél jóval nagyobb ingatlanpiaci részesedéssel rendelkező önkormányzati ingatlancégek vennének részt. Az LMP nem szeretné, ha szegénynegyedek alakulnának ki, ezért szociális bérlakás-tömbök építése helyett inkább a meglévő lakásállományon belül növelnék a szociális bérlakások számát. 
 
A szociális és hajléktalan-ellátás problémáit, a közterületen élő hajléktalanok elhelyezését a szociális lakások mellett a meglévő ellátórendszer fejlesztésével oldaná meg az LMP. A mostani rendszer feladatai széttagoltak a két önkormányzati és az állami szint között, sok esetben a tulajdonviszonyok sem tisztázottak, a szállók nem biztosítanak megfelelő ellátást, és kevés a hely a munkavégzésből végleg kiesettek, tartós kezelésre szorulók elhelyezésére. 
 
Védjük meg a várost! 
 
Az ingatlanbefektetői érdekek mindenáron való érvényesülésének korlátozására az LMP többféle elképzelést is megvalósítana. A belső kerületeket védeni kívánják a túlépítéstől és a hagyományos városkép lerombolásától, ezért az épületek helyi védettsége helyett a nagyobb léptékű városképi védettséget preferálnák, és rugalmasabb szabályozással, pénzügyi ösztönzőkkel tennék lehetővé a meglévő épületek felújítását. 
 
Az LMP a beruházásokra "infrastrukturális hozzájárulást", vagy "értéknövekedési adót" is kivetne. A befektetők a beruházásukkal arányos díjat fizetnének be az önkormányzatnak, vagy megváltanák az összeget, például a megépített lakások egy részének az önkormányzati lakáscég rendelkezésére bocsátásával. A befizetett összeg a beruházáshoz kötődő közösségi fejlesztésekre, út, buszmegálló, óvoda építésére fordítódna. 
 
Az LMP szerint ezek az intézkedések nemcsak korlátoznák a befektetői érdekeket, de kedvezőbb helyzetet is kínálnának a beruházóknak, mivel egységes és előre kiszámítható szabályrendszert teremtenének az egyes önkormányzatokkal való alkudozások helyett. 
 
Az LMP-nek kifejezetten "zöld" elképzelései is vannak Budapesten. Továbbfejlesztenék a jelenleg is létező panelprogramot, kiterjesztve a hagyományos technológiával épült épületekre is. Az LMP fogyasztáscsökkentést preferáló közműszolgáltatásokat alakítana ki, valamint minden házhoz tartozna szelektív hulladékgyűjtő. A Lehet Más a Politika szeretne egy olyan városfejlesztési mintaprojektet is, ahol egy fenntarthatóság elvein alapuló városrész épülne meg a legkorszerűbb környezetbarát technológiák segítségével."
 
forrás: Hírszerző 
 
Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr572194683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.