2010. 08. 03.

Budapestnek is van Panama Csatornája ...

Az LMP a 4-es metróról ...


A Nemzeti Közlekedési Hatóság július 30-i döntésével megtagadta a budapesti M2 és M4 metróvonalra szánt új metrószerelvények típusengedélyének kiadását. Mégsem történt meg a szerződés felmondása, ezért az LMP vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi a beruházás körüli visszásságok feltárására, és nyílt, szakmai párbeszédet kezdeményez a már megépült infrastruktúra felhasználásának módjáról, a metróépítés folytatásáról.

 

Mivel magyarázható, hogy egy jó nevű járműgyártó alkalmatlan járművet szállít Budapestre? Hogy lehet, hogy a fentiek ellenére maga a főpolgármester lobbizik még mindig a gyártóért? Hogy lehet vis major esetnek minősíteni az engedély megtagadását? Miért bliccelhették el még az egyedi homlokfal-formaterv teljesítését is? Miért és hogyan változtatták meg egyoldalúan, a francia félnek kedvezően a szerződés feltételeit? Miért késlekedtek a fővárosi döntéshozók két éven át annak felülvizsgálatával? Kik a személyi felelősei a rosszul végrehajtott és korrupciógyanús járműbeszerzésnek?

A válaszok kiderítésére fővárosi vizsgálóbizottság felállítását javasolja az LMP.

Ma már egyértelmű, hogy a négyes metró az elmúlt évtizedek leginkább megkérdőjelezhető közlekedési beruházása. A rá költött százmilliárdokból Budapest teljes felszíni közlekedése megújulhatott volna, vagy maga a vonal sokkal hasznosabb formában készülhetett volna el.

Szemléletváltás helyett azonban a városvezetés – ideértve az MSZP, SZDSZ és a Fidesz politikusait is – már 2002 óta a „mindent eldöntöttünk” és a „négyes metró megold mindent” lázában égve áll ellen a változtatásoknak. Még a súlyos terv- és szerződésmódosítások is csak az elhibázott koncepció fenntartását szolgálták.

A budapesti közgyűlés jelenlegi pártjai a már-már bevallottan igazolhatatlan megtérülési mutatókat produkáló 2. ütem (a Keleti pályaudvar – Bosnyák tér) további 160 milliárd Ft-ot felemésztő megépítése mellett kardoskodnak, miközben egy gyorsvillamos-vonallal az egész Újpalota-belváros kapcsolat ennek töredékéért megvalósítható lenne, metróhoz hasonló minőségben.

Az LMP álláspontja szerint a járműtender bukásával „nyert” idő kitűnő alkalmat kínál arra, hogy nyílt és szakmai párbeszéd kezdődjön a már megépült infrastruktúra felhasználásának módjáról, a fejlettebb megoldások honosításáról és a 2-es vonal szerelvényeinek beszerzése körül kialakult helyzet kezeléséről.

A korszerű közösségi közlekedést nem látszatberuházásokra, hanem csak gondosan mérlegelt kisebb lépések sorozatára lehet építeni. Reméljük, hogy az Alstom metrószerelvények visszautasítása egy új korszak kezdetét jelenti, és a bedőlő metróberuházás csak a 4-es metró elavult, eredeti koncepcióját, nem pedig egész Budapestet fogja maga alá temetni.

 
LMP közlekedési munkacsoport

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr1002196283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.