2012. 06. 11.

Napirend előtt a MÁV-botrányról

napirenelotti20120507.jpg

"T. Ház!
„A vasútrombolás kegyelemdöfést jelent a vidéki embereknek és a magyar gazdaságnak. Alapvetően súlyos, gazdaságilag káros, az európai trendekkel ellentétes és az emberek mindennapjait semmibe vevő" intézkedés a vasúti mellékvonalak felszámolása” – Fónagy János szavai ezek 2009 szeptemberéből, azé a Fónagy Jánosé, aki most a Fidesz részéről vasútleépítési kormánybiztosként levezényli a járatritkítást.
Hétvégén azonban újabb elképesztő hírek láttak napvilágot a MÁV-ról. Egy bátor szakszervezeti akciónak köszönhetően itt van a „MÁV őszödi beszéde”. Kiderült, hogy a Fidesz kormány saját diletantizmusát milyen hazugságokkal akarja leplezni. Azt eddig is tudtuk, hogy a kormány elbukta a MÁV átalakítását. Itthon és a világban magyar „tündérmesének” álcázzák a rendszerváltás óta eltel időszak legnagyobb megszorítási hullámát, miközben maga Orbán Viktor vallotta be, hogy „a MÁV átalakításába beletörött a bicskánk”. De most kiderült, hogy mi az igazi terv ezzel a bicskával: nem a vasúttársaságot akarják áramvonalasra faragni, hanem minél nagyobb darabot akarnak a Fidesz-közeli cégek finanszírozására kihasítani belőle.
Vasúti szakszervezeti vezetők szerint hűtlen kezelés gyanúját is felveti, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne, ehelyett olyan helyeken indultak munkálatok, ahol arra semmi szükség. Az állításokat alátámasztó videón a fejlesztési tárca képviselője azt állítja: vasúti vonalakat zárnak be a jövőben, csak megvárják, hogy ezt rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutalapra. Ezt a kétszínűséget Orbán Viktor emelte nyíltan a kormányzati politika szintjére, amikor a közelmúltban tartott egyik beszédében kedélyesen arról értekezett, hogy nyugodtan lehet mást tenni és egészen mást mondani, hogy lelkiismeretfurdalás nélkül át lehet dobni partnereinket a palánkon.
2010-nem Navracsics Tibor még úgy nyilatkozott, hogy „Azok a politikai erők, amelyek vasútvonalakat zártak be az elmúlt nyolc évben Magyarországon, megsemmisültek”. Úgy látszik, mot valami csoda folytán reinkarnálódtak, Hölgyeim és uraim: ami Orbán Viktor kormányzása címén itt zajlik, az az elmúlt tíz év egyenes folytatása. Ami régen az autópálya-építés volt, az ma a vasúti pályák felújítása. Ami régen a Strabag volt, az ma a Közgép. Ami régen 70-30 volt, az mára átalakult 100% Fidesszé. 100% Fidesz, 100% korrupció – ez az elmúlt két év vasútrombolásának lényege.
Önök nem újítják fel azokat a vonalakat, amiket szakmailag indokoltak lenne felújítani, viszont tízmilliárdokat költenek olyanokra, ahol aztán járatritkítást valósítanak meg, vagy akár már bezárásra is ítélték őket – csak még nem lehetett rákenni mindezt az IMF-re, hiszem még mindig nem sikerült elkezdeni velük a tárgyalásokat. De ha nem a szakmai szempontok alapján, akkor vajon hogyan döntötték el ezeket a kérdéseket? A minisztériumnak dolgozó szakember szerint „ilyen-olyan megfontolások” alapján. Ő nem mondhatta ki, amit mindenki tud ebben az országban: a sokszorosan túlárazott szerződések valahogy mindig a volt Fidesz-pénztárnok Simicska Lajos Közgépénél landolnak.
A túlárazáshoz kétség nehezen férhet: a Budapest-Székesfehérvár vonalon 67 km-et kilométerenként a Közgép részvételével alkotott konzorcium 2,01 milliárd forintért újított fel. A Szajol-Püspökladány vonal esetében ugyanilyen hosszú pályára 2,41 milliárd forintot számláztak kilométerenként a Fidesz által kiválasztott beszállítók. Mindeközben a MÁVGÉP képes pár száz millióért 2 kilométer vasúti pályát újjáépíteni, „Krizsevci”-Koprivnica szakaszon a Magyarországon a Közgép partnereként is aktív Switelsky volt képes 1 kilométert 237 millió forintnak megfelelő kunáért összedobni. Ahogy régen a horvát autópályák költségét néztük döbbenten a magyar autópályákkal összehasonlítva, úgy ma jogos a döbbenet a vasúti pályák összehasonlítása kapcsán is.
Ma reggel olvashattuk Völner Pál államtitkár magyarázkodását az eset kapcsán, de hol van ilyenkor a Közgéptől ideejtőernyőzött Németh Lászlóné, hogy feleljen a videófelvételen látottakra? Hol van a miniszterelnök, hogy gátat vessen a gátlástalan korrupciónak?
Tisztelt Ház!
Az LMP a mai napon elindította aláírásgyűjtő ívét, mely a mostani kormány idején történt MÁV-os panamákat vizsgálná ki. Kérem képviselőtársaimat, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez! Az eset egyértelműen felveti a büntetőjogi felelősség kérdését is, ennek megalapozásában kulcsszerepet játszhat a vizsgálóbizottság. A Fidesz 8 ellenzéki éve alatt temérdek hasonló bizottságot kezdeményezett. Ha most Orbán Viktor és pártja nem támogatja a kezdeményezést, az nyílt beismerése lesz annak, hogy nem tudja, vagy nem akarja a vasút tönkretételét megállítani, a korrupciót megfékezni."

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr424580539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.