2013. 11. 29.

Tovább az M4-es úton

A horribilis árú (3,8 milliárd forint/kilométer) M4-es autópályaépítés ügye, amelyet Németh Lászlónéval folytatott levélváltásom robbantott ki, tovább folytatódik. Ma a fejlesztési minisztériumot Arany szalagkorlát-díjjal tüntettem ki a Fő utcai épület előtt tartott sajtótájákoztatón, az érthetetlenül drága autópályaépítések között is kapitális trófeának látszó 110 milliárdos sztráda-szakaszért.

Némethné az írásbeli kérdésemre adott válaszában alapvetően két okra hivatkozik, amikor reménytelenül indokolni próbálja az orbitális költségeket.

659388_N.jpg

A legendás szakasz (forrás: NIF)

Műszaki okok

Az egyik hivatkozási pontként az építési körülményeket nevezi meg. Belvizes, védett, lápos, stb, stb, magyarázza a miniszter asszony. Meg Tisza-híd is van benne, és sok műtárgy. Ennek valóságtartalmához hasonlítsuk össze a költségeket más, hasonló körülmények közt épített autópályákkal. Az M43 Szeged-Makó közötti 31,1 kilométernyi szakasza, nyomvonalán ugyancsak egy Tisza-híddal, 67 milliárd forintba került. Ez - Tisza-híd ide vagy oda - 2,15 mrd Ft/km árat jelent, ennél a mostani M4-szakasz 77 százalékkal drágább.

A sok egyéb műtárgy szintén fontos hivatkozási pont Némethné válaszában. Nézzünk egy annak idején botrányt kavart, ugyancsak sok műtárgyat tartalmazó sztráda-építést. Az M6 két (Dunaújváros-Szekszárd és a Szekszárd-Pécs) szakasza összesen 146 km hosszban készült el. Ezek közül a Dunaújváros-Szekszárd pályarész - benne nyolc autópálya csomóponttal, négy pihenőhellyel (kettő úgynevezett egyszerű, és kettő komplex pihenő), 57 híddal, amiből hat nagyobb méretű, és egy új üzemmérnökségi teleppel - 119,02 milliárd forintba, kilométerenként 1,83 milliárdba került. Az M6-M60 autópálya mintegy 81 kilométeres Szekszárd-Pécs szakasza 87 híddal, 15 útkereszteződéssel, tíz csomópontottal, öt pihenőhellyel, négy alagúttal, és két mérnökségi teleppel épült meg, azaz műtárgyban nem volt hiány. A beruházás értéke mintegy 266 milliárd forint volt, a kilométerenkénti építési költség 3,28 milliárd.

Szó esik a válaszban belvízről, lápról, védett területekről. Az M7 Ordacsehi-Balatonkeresztúr szakasza nagyjából ilyen körülmények közt épült, a Nagybereken át. 26 kilométeren, 62 milliárdért, azaz 2,4 milliárdos kilométerenkénti áron.

3_N.jpg

Az M43-as Tisza-hídja. Ennél sokkal drágább lesz. (fotó: delmagyar.hu)

Azok a fránya pénzügyek

A miniszter asszony válaszának másik fontos eleme, hogy az építést övező pénzügyi körülmények romlottak. Az euró-árfolyam az egekben, a hitelekhez való hozzájutás pedig megdrágult a kivitelező cégek számára. Ehhez az érveléshez csak gratulálni tudok. A kormány egyik minisztere azzal védekezik, hogy a kormánya elhibázott politikája miatt a magyar gazdaság olyan súlyos pluszterheknek van kitéve, ami képtelen magasságokba löki minden beruházás költségét. Erről a facebookon korábban ezt írtam: 

Németh Lászlóné fejlesztési miniszter szerint a Fidesz agyament gazdaságpolitikája nagyon sokba kerül az adófizetőknek. Az M4 autópálya horribilis költségeit firtató írásbeli kérdésemre írt válasza szerint. "A forint jelentős mozgása emeli az egységárakba bekalkulált eurós anyagbeszerzési kiadásokat. A pénzügyi költségeket emeli az alvállalkozók korlátozott hozzáférése a bankgaranciához és hitelekhez." Lefordítom: T. Képviselő Úr! A kormány hülyeségei miatt elszállt az euró-árfolyam, ami embertelen, teljesen felesleges pluszköltséget okoz mindannyiunknak. A bankok kiszámíthatatlan és koncepció nélküli csesztetése befagyasztotta a hitelpiacot, ezért minden beruházás sokkal többe kerül, a drágább hitelek miatt. És a kormány lúzerségének árát bizony mind a kedves adófizetők állják 3,8 milliárdos kilométerenkénti autópálya-építések formájában. Mondjuk a végére odaírhatta volna: "Ezért kormányom nevében ezúton is elnézést kérek a magyar adófizetőktől."

Az írásbeli válasz itt: http://www.parlament.hu/irom39/12972/12972-0001.pdf

 Hab a tortán, hogy Némethné 2012-ben már egy írásbeli kérdés kapcsán nyilatkozott az autópályákról. (http://www.parlament.hu/irom39/06560/06560-0001.pdf) Akkor azt mondta, hogy "a magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent, és megfelel a nemzetközi átlagnak. Amíg 2005-ben egy kilométer autópálya átlagosan 3,1 milliárd forintba került az államnak, addig 2006-ban 2,2 milliárd, 2007-ben 2,1 milliárd, 2008-ban 1,4 milliárd, 2010-ben 1,8 milliárd, 2011-ben 1,4 milliárd forint volt a költség. Ezek a számok nemzetközi viszonylatban átlagosnak mondhatóak - írta a nemzeti fejlesztési miniszter. Ugyancsak ebben a válaszban a nemzetközi átlagárat 2,34 milliárd forint körüli kilométerenkénti költségre teszi.

Még néhány ár az összehasonlításhoz. Az M3 idén januárban átadott Nagykálló és Őr közötti szakasza 33,8 kilométere összesen nettó 31,9 milliárd forintba került (nettó 944 millió Ft/km, bruttó 1,2 milliárd). A jövőre átadni tervezett Makó-országhatár (M43) közti 23,1 kilométerének nettó ára is "mindössze" 46,49 milliárd forint (nettó 2 milliárd, bruttó 2,55 kilométerenként). .

Ahhoz mindenesetre, hogy az összehasonlítások helyett meg tudjuk nézni, hogy a pontos, egységenkénti árak mennyire reálisak, a mai napon adatkéréssel fordultam a NIF Zrt-hez és a minisztériumhoz, kérve az alábbi dokumentumokat:

1./Pályázati kiírás - különös tekintettel a műszaki, gazdasági feltételeire

2./Fedezetigazolás a közbeszerzés kiírásához

3./Területszerzés dokumentációja

4./Pályázatot benyújtók listája

5./Pályázat elbírálási szempontjai

6./Bírálati jegyzőkönyv

7./Nyertes pályázat

Ha kiadják, tisztán és világosan ki fog derülni, hogy mennyire reális az a 3,8 milliárd, ami ügyében Némethné nem óhajt vizsgálatot indítani. Ha nem adják ki, az indirekt beismerése annak, hogy jobb azt a nyilvánosságnak nem látni.

Merthogy a pénzügyi és a műszaki okok mellett, amilyen rosszhiszemű vagyok, felmerül bennem egy harmadik lehetséges árnövelő tényező: a korrupció. Amire a Vastagbőr blog is utal, az üggyel foglalkozó posztjában, amikor az Európai Számvevőszék vizsgálatának eredményét mutatja be. Eszerint a vizsgált országok közül Németországban a legolcsóbb autópályát építeni. És Spanyolországban a legdrágább. Nem hinném hogy a több lápos, meg Natura 2000 terület miatt.  

Ezt az ordas gyanút persze cáfolja az M4 építkezésben részt vevő cégek névsora: Közgép, Strabag,Swietelsky, stb. Csupa feddhetetlen, túlárazás vagy korrupt pártfinanszírozás gyanújába még soha nem keveredett cég.

Ha viszont a gyanú igazolódik, akkor az M4-es az orbáni maffiakormányzás emlékének 30 kilométeres köztéri szobra lesz. És ezt még ledönteni sem lehet.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr755667383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.