2014. 06. 12.

Atomrulett

Izgalmas hazárdjátékot játszik a kormány Pakson, amit egy David Jackson akciófilmben szívesen végigizgulnánk, a valóságban azonban kicsit ijesztő szembenézni az Orbán-kabinet figyelemre méltó kockázatvállaló hajlamával.

A helyzet az, hogy 11 évvel a 2003-as súlyos paksi üzemzavar után az akkor összetöredezett üzemanyagkazetták még mindig a 2-es blokkban vannak. Ez a nukleáris biztonságért aggódókat alapból is kicsit idegessé teheti, de egy betonkemény NB II-es középpályásnak arcizma sem rándul az ilyesmitől. Van azonban más bökkenő is. A 2-es blokk eredetileg tervezett élettartama, és így az engedélye is, idén ősszel lejár. Az élettartam-hosszabbítás engedélyezése pedig erősen kérdéses egy olyan blokk esetében, ahol egy több mint 10 évvel ezelőtti üzemzavar következményeit még mindig nem számolták fel. Ahhoz, hogy ne kelljen aggódni az engedélyezés miatt, el kéne tüntetni a hulladékot. Ebből a célból 2012-ben a kormány kötött is egy megállapodást Ukrajnával a hulladék vasúti szállítására vonatkozóan, a szállításra és a Majakban való végső elhelyezésre pedig - az OAH tájékoztatása szerint - tavaly orosz cégekkel szerződtek. Azóta azonban történt egy kis bibi. Éspedig hogy Ukrajna, ahol a magyar atomvonatnak keresztül kellene vágnia, momentán, hm, nem tekinthető a világ lebiztonságosabb országának. Sőt, az ország jelentős részén a fene sem tudja, hogy éppen ki, mit ellenőriz. Márpedig az atomvonatnak - a 2012-es ukrán-magyar egyezményből kikövetkeztethető - útvonala, ha nem is a legsúlyosabb háborús övezeteken vezet keresztül, de érint problémás területeket.

Ukraine_unrest2.jpg

Az atomvonat várható útvonala. (Piros: legsúlyosabb harci cselekmények által érintett területek; sárga: lakossági megmozdulások, zavargások által érintett területek)

A magyar atomhulladék átküldése Ukrajnán olyan biztonsági kockázatot jelent, amit felelősen nem lehet vállalni - bármit is mond a Roszatom képviselője. (Itt azért álljunk meg egy zárójel erejéig: immáron véglegesnek tekinthető, hogy a paksi atomerőművel, vagy annak bővítésével kapcsolatos bármilyen érdemi információra kizárólag orosz forrásokból számíthatunk, Orbán Viktor és csapata annyiba nem veszi a magyar választókat, hogy kiálljon eléjük, és legalább hazudjon valamit). Ha viszont itt nem lehet átküldeni, akkor két eset lehetséges: vagy marad ott ahol van, akkor pedig veszélybe kerül a 2-es blokk üzemidő-hosszabbításának engedélyezése, vagy találnak valami alternatív útvonalat, megoldást, a sürgős eltávolításra. Ennek összes költségével, engedélyezésével, stb. Ami akkor sem valószínű, hogy őszig lezajlana, ha már vadul folyna, de ráadásul ilyesminek információink szerint nyoma sincs.

Van itt azonban más probléma is. Az Euratom szerződés 4.§ (1) bekezdése szerint "a területükön keletkező kiégett fűtőelemek és radioaktív hulladékok kezelésével kapcsolatban a végső felelősség a tagállamokat terheli." A (4) bekezdés megállapítja, hogy "A radioaktív hulladékot abban a tagállamban kell véglegesen elhelyezni, amelyikben az keletkezett, kivéve, ha a szállítás időpontjában az érintett tagállam és egy másik tagállam vagy egy harmadik ország között – a 2006/117/Euratom rendelet 16. cikkének (2) bekezdésével összhangban a Bizottság által meghatározott kritériumok figyelembevételével – hatályba lépett olyan megállapodás, amely egyikük végleges elhelyezésre szolgáló létesítményének használatára vonatkozik." Na most Majakban ilyen létesítmény nincs, tehát az oda való szállítás, és végleges elhelyezés sérti a Szerződést. Ráadásul ugyanitt arról is rendelkezik a Szerződés,  hogy "A harmadik országokba irányuló szállítást megelőzően az exportáló tagállam értesíti a Bizottságot az ilyen megállapodás tartalmáról".

A Nuclear Transparency Watch nevű szervezet Günther Oettinger energiaügyi biztossal folytatott levelezéséből viszont az derül ki, hogy 2014 februárjáig ilyen szerződés nem érkezett Brüsszelbe notifikációra, és bizottsági információim szerint ez a mai napig nem történt meg. Azaz a megállapodás vélhetően sérti az Euratom szerződést, és ez eddig azért nem derült ki, mert a magyar kormány "elfelejtette" a Bizottságnak megküldeni a szerződést.

Mindezek fényében adatkéréssel fordultam Seszták Miklós frissiben kinevezett fejlesztési miniszterhez, választ várva az alábbi kérdésekre:

 - A kiszállításról a TVEL vállalattal kötött szerződésben mi a szállítmány Oroszországba juttatásának végső határideje?

 - Kértek-e szerződésmódosítást az orosz illetve az ukrán féltől az orosz-ukrán konfliktusra való tekintettel?

 - Ha nem, akkor hogyan fogja kezelni a magyar állam a szállítással összefüggő, az orosz-ukrán konfliktusból fakadó biztonsági kockázatokat?

 - Létezik-e alternatív forgatókönyv a sérült fűtőelemek további magyarországi tárolására arra az esetre, ha a szállítás az orosz-ukrán konfliktus miatt biztonságosan nem hajtható végre?

 - Van-e alternatív szállítási útvonalra vonatkozó terv?

 - Ki viseli a szállítás esetleges elhúzódásából származó többletköltségeket (tekintettel arra, hogy annak idején a TVEL azért nyerte el a kárelhárítási megbízást, mert olcsó ajánlatot tett a sérült kazetták kiszállítására és oroszországi befogadására)?

 - A szállítás esetleges késése vagy meghiúsulása hogyan befolyásolja a paksi 2-es blokk idén őszig engedélyezendő élettartam-hosszabbítását? Kiadható-e ilyen engedély a 2003-as üzemzavart elszenvedett blokkra, amennyiben az üzemzavar hulladékai még mindig a blokk területén vannak?

- A kormány álláspontja szerint a 2013-as, szállításra és végleges elhelyezésre vonatkozó szerződések az Euratom szerződés hatálya alá esnek-e?

- Bejelentette-e a magyar kormány a kiszállítási és az elhelyezési szerződéseket az Euratom Irodának?

- Az elhelyezési szerződés tartalmaz-e jogi garanciákat az Euratom szerződés maradéktalan betartására az oroszországi végleges elhelyezés során? Hogyan győződik meg a magyar fél ezen előírások majaki betarthatóságáról és tényleges betartásáról?

- A nukleáris hulladék végleges oroszországi elhelyezése (tehát a hulladékért viselt felelősség végleges átadása) összeegyeztethető-e az Euratom szerződéssel, különös tekintettel arra a tényre, hogy a helyszínen az Euratom szerződés szerinti, nukleáris hulladék végleges elhelyezésére szolgáló létesítmény nem található?

Izgatottan várom a választ. Mert izgalmasak az akciófilmek, de a valóság kicsit durvábban kopog be az ablakon. Ott nem érkezik meg mindig Bruce Willis, hogy az utolsó pillanatban megmentse a világot.

A teljes levél a képre kattintva olvasható:

Seszták_adatkérés_14.06.11_jav_1.jpg

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

· 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr796297966

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.06.13. 12:00:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Atomrulett 2014.06.12. 19:26:01

Egy David Jackson akciófilmben szívesen végigizgulnánk, a valóságban azonban kicsit ijesztő szembenézni az Orbán-kabinet figyelemre méltó kockázatvállaló hajlamával.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gerberus 2014.06.13. 02:16:25

Érdekelne milyen akciófilmeket néz, mivel David Jackson-ról az életben nem hallottam, pedig kedvelem az akciófilmeket, meg úgy a mainstream filmművészetet általában.

kerekesjani 2014.06.14. 08:27:55

@gerberus: Általában nem szeretem az akciófilmeket, és ezáltal a a rendezőiket sem ismerem, de kb. 10 másodperc googlizás után megtaláltam: az Atomvonat és a Halálvonat c. filmek rendezőjéről van szó. Nyílván a szerző e filmek kapcsán említette.
Nem tudom mennyire ismert filmek ezek, de szerintem a blogbejegyzésnek közel sem ez volt a lényege!

Permian 2014.06.27. 17:43:47

Kedves Benedek!
Miből gondolod, hogy nem lehet a paksi atomerőmű 2-es blokkjának üzemidejét meghosszabbítani addig, amíg nem szállítják el a 2003-ban megsérült fűtőelem-kazettákat? Én semmi erre utaló információt nem találtam; nem is lenne logikus, hiszen ha az ottlétük valóban komoly biztonsági kockázatot jelentene, akkor valószínűleg most sem működhetne a 2-es blokk.
Szóval... nem értem, hova ez a nagy aggodalom.