Drága és jogsértő - Az Európai Bizottság Paks II. állami támogatása ügyében folytatott konzultációjának keretében benyújtott véleményem
Február 12-én zárult le az a konzultáció, amelyet az EB a paksi bővítés állami támogatásának ügyében hirdetett. Online alkalmazásunk segítségével közel 1000 ember küldött véleményt a Bizottságnak a bővítés kapcsán, hangsúlyozva a beruházás kockázatait, pénzügyi terheit, és a döntéshozatal elfogadhatatlan átláthatatlanságát.
Én is benyújtottam egy szakmai véleményt az eljárásban Margrethe Vestager versenyjogi biztosnak (a képre kattintva olvasható). Az eddigieken túl, a véleményben két területre koncentráltam. Az egyik a projekt hivatalos
A benyújtott panasz. A szövegből az orosz-magyar megvalósítási szerződésből származó, a Miniszterelnökség által - véleményem szerint indokolatlanul és jogszerűtlenül - korlátozott terjesztésűnek minősített információkat kitakartam.
költségvetésében nem szereplő, ám ahhoz szorosan kapcsolódó, megkerülhetetlen költségeket összesíti. A kormány megtérülési számításai 12,5 milliárd eurós költséggel számolnak, és ezen az árszinten igyekeznek meg kihozni a projekt piaci életképességét. A gond ezzel kettős. Egyrészt nagyvonalúan megfeledkezik az orosz hitel kamatairól, úgy számol, hogy azt feltűnés nélül lenyeletik az állami költségvetéssel, ami természetesen csupán egy könyvelési trükk, hisz a végén így vagy úgy, áramárban vagy adóban, de meg kell fizetnünk a kamatokat is. Paks II. mentesítése ez alól a költség alól elfogadhatatlan, piactorzító, más - pl. megújuló energiaforrásokat - közpénzen mesterséges versenyhátrányba hozó lépés.
Másfelől a beruházás egyéb költségeit illetően is súlyosan alulbecsültnek tekinthető. Összesítésünk alapján a hivatalos 12,5 milliárdos árban nem szerepelnek az elkerülhetetlenül szükséges hálózatfejlesztés, a tartalékkapacitások kiépítésének a költségei, a kiégett fűtőelemek átmeneti tárolására, a végső elhelyezésre illetve az élettartam végi leszerelésre fordítandó források, továbbá az adók és a vámok jelentős része. Mindezek összesítésével a 12,5 milliárd euró hivatalos áron felül további több mint 10 milliárd euró járulékos költséget becsülhetünk, ami egész egyszerűen nem szerepel a hivatalos árban és megtérülési számításokban. Így azok valóságalapja teljes egészében megkérdőjelezhető.
Summary of estimates of additional costs
Type of cost |
Amount in billion EUR |
Amount as % of the EPC contract |
Source of the cost estimate |
Cost related to nuclear safety upgrades |
1 |
8% |
Expert guess |
Cooling tower/ financial loss bc of hot weather |
|
|
No estimate available |
Interim storage |
.15 |
1.2% |
Estimate based on costs for Paks I |
Final depository |
1.54 |
12.3% |
Estimate based on costs for Paks I with hypothesis of sharing of Boda |
Decommissioning |
1.735 |
13.9% |
Own estimation based on EC and EP studies and ongoing decommissioning project |
Grid integration |
1.6 |
12.8% |
Expert guess |
Grid regulation |
1.2 |
9.6% |
Estimate based on similar project |
Delays |
|
|
No timeframe estimate is available |
Cost of the interests paid during the construction |
0.4 |
3.2% |
Calculation based on the PINC report |
Equity is not capital |
|
|
No estimate |
Financial loss from simultaneous operation |
1.22 |
9.7% |
Own calculation based average electricity prices and the MTA calculations on loss of capacity |
Taxes |
1.79 |
14.3% |
Own calculation |
Inflation |
|
|
No estimate |
|
|
|
|
Total |
10.635 |
85.1% |
|
A hivatalos árban nem szereplő, járulékos költségekre vonatkozó becslések összesítése (részletes magyarázat a beadványban)
A másik terület, amire koncentráltunk, az a folyamatban lévő eljárások összefüggéseinek elemzése. Meggyőződésünk szerint, ha az állami támogatásról szóló vizsgálatban a Bizottság arra a következtetésre jut, hogy Paks II. nem képes működni állami támogatás nélkül, akkor a magyar kormánynak jóvá kell hagyatnia (ún. notifikáció) az állami támogatást az EB-vel. A jóváhagyásnak azonban számos feltétele van. Vannak tartalmiak: bizonyítani kell, hogy pl. olyan energiapiaci zavarok lépnek fel az állami támogatás hiányában, amelyek kezelhetetlenek másképp; vagy azt alátámasztani, hogy mindez nem okoz torzulást az európai/regionális energiapiacon; és egy sor egyéb feltétel. Megítélésem szerint ezeknek sem felel meg Paks II. Emellett azonban vannak formai-eljárási feltételek is. Az egyik legfontosabb ezek közül az, hogy csak olyan projekt állami támogatása hagyható jóvá, amely nem sért uniós jogszabályokat, köztük a közbeszerzésekre vonatkozó szabályokat. Márpedig az állami támogatással kapcsolatos vizsgálat mellett a másik, előrehaladottabb fázisban lévő eljárás éppen a közbeszerzési szabályok megsértése miatt indított kötelezettségszegési eljárás. Információink szerint ebben a vizsgálatban nem közeledik a Bizottság és a magyar kormány álláspontja, azaz az EB ragaszkodik eredeti véleményéhez, hogy Orbánék megsértették az uniós jogot. Márpedig ha ez így van, akkor az állami támogatás jóváhagyását egyszerűen ennél a formai oknál fogva el kell utasítani, a notifikáció nem lehetséges.
Mindezek fényében minden, a paksi bővítésre elköltött forint várhatóan ablakon kidobott pénz, és a projekt mihamarabbi leállítása lehet az egyetlen legitim cél. Hogy erre a magyar kormány az orosz nyomás alatt nem képes, az pusztán annak bizonyítéka, hogy Orbán a sokszor, melldöngetve emlegetett nemzeti szuverenitásunkat már régen elhagyta valahol Moszkvában, és Magyarország régen nem képes a saját érdekeinek képviseletére Vlagyimir Putyinnal szemben.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bencze Imre 2016.02.20. 14:03:45
Bencze Imre 2016.02.20. 14:04:34
Bencze Imre 2016.02.20. 16:18:46
ahonfia 2016.03.23. 23:15:24
Kár, hogy a mi érdekeinket meg senki se védi