Törvényt és uniós jogot is sért a kormány Gruevszki ügyében
Nikola Gruevszki a Magyarországra érkezését követően a kormányfő úgy nyilatkozott, hogy jogi ügynek tekintik a volt macedón miniszterelnök ügyét. Jogilag azonban világos a helyzet. Egy még mindig hatályban lévő 1968-as megállapodás, és az uniós alapszerződések szerint Gruevszki nem kaphat menekültstátuszt Magyarországon, és azonnali hatállyal vissza kell küldeni Macedóniába. Minden más porhintés és politikai manőverezés a joggal szemben, ha pedig - ahogy a legfrissebb hírek állítják -, a magyar hatóságok szemet hunytak afölött, hogy Gruevszki más országba szökjön, akkor bűnrészesek a magyar és az uniós jog megsértésében.
Gruevszki és Orbán egy korábbi találkozójukon
1968-ban a Magyar Népköztársaság és a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság megállapodott az egymásnak nyújtott kölcsönös jogsegélyről. A megállapodás jelenleg is hatályos, és érvényes Macedóniára is, hiszen Madecónia a 2001-es békeszerződés alapján jogutódja a volt Jugoszláv Köztársaságnak. Ez a megállapodás rendelkezik a felek közötti bűnügyi jogsegélyről, és azon belül a kiadatásról is. A szerződés 84. cikke szerint az államok egymás kérelmére kölcsönösen kiadják egymásnak azokat a személyeket, akik ellen a megkereső fél területén büntető eljárás van folyamatban, vagy akikkel szemben a megkereső fél bírósága jogerősen büntetést szabott ki. Kiadatásnak több esetben nincsen helye, például, ha a kikért személy a kért ország állampolgára, vagy ha az ügyet a megkeresett ország bírósága már jogerősen elbírálta, de a Gruevszki ügyre legfontosabb kiadatási tilalmat a szerződés 89. cikke határozza meg: ha a megkeresett ország megítélése szerint a bűncselekmény politikai bűncselekménynek tekintendő, akkor kiadatásnak nincsen helye. Ugyanakkor a genfi egyezmény, az EU 2011/95 Irányelve, valamint magyar menedékjogról szóló törvény szerint nem lehet menekültként elismerni azt a személyt, aki az országba menekültként történő befogadását megelőzően súlyos, nem politikai bűncselekményt követett el.
Az ügyben tehát két fontos kérdésként merül fel. Egyrészt, hogy mi tekintendő és mi nem tekintendő politikai bűncselekmények, másrészt pedig hogy a korrupció vajon súlyos bűncselekménynek minősül-e?
Politikai bűncselekménynek az államberendezkedés, az állam biztonsága a kormányzat működése elleni cselekmények számítanak, amelyeknek a célja az államban működő rendszer megbuktatása vagy az ország politikai és gazdasági stabilitásának aláásása. Ilyen például a lázadás, a hazaárulás, bizonyos esetekben a terrorizmus stb. Minden más bűncselekmény nem politikai bűncselekmény.
Egyértelműen nem tartoznak a politikai bűncselekmények körébe ugyanakkor a pénzügyi vagy a közbizalom elleni bűncselekmények, mint például a korrupció. Annak a megítélése ugyanis, hogy a közpénz ellopása bűncselekményként értelmezendő nem függ politikai megítéléstől. Nincsen olyan, hogy ha a haver lop az rendben van, ha a politikai ellenfél, akkor az bűncselekmény.
A súlyos bűncselekmények ügyében pedig világosan eligazít az uniós alapszerződés 83. cikke. Eszerint
83. cikk
(az EUSz. korábbi 31. cikke)
(1) Az Európai Parlament és a Tanács rendes jogalkotási eljárás keretében elfogadott irányelvekben szabályozási minimumokat állapíthat meg a bűncselekményi tényállások és a büntetési tételek meghatározására vonatkozóan az olyan különösen súlyos bűncselekmények esetében, amelyek jellegüknél vagy hatásuknál fogva a több államra kiterjedő vonatkozásúak, illetve amelyek esetében különösen szükséges, hogy az ellenük folytatott küzdelem közös alapokon nyugodjék.
Ezek a bűncselekményi területek a következők: terrorizmus, emberkereskedelem és a nők és gyermekek szexuális kizsákmányolása, tiltott kábítószer-kereskedelem, tiltott fegyverkereskedelem, pénzmosás, korrupció, pénz és egyéb fizetőeszközök hamisítása, számítógépes bűnözés és szervezett bűnözés.
Gruevski Magyarországon politikai menedékjogot kért, pedig az általa elkövetett bűncselekmények semmilyen módon nem értelmezhetőek politikai bűncselekményként. Az uniós alapszerződés alapján ugyanakkor egyértelműen súlyos bűncselekménynek minősül a korrupció. Az EU 2011/95 Irányelve alapján tehát nem adható menedékjog számára. A hatályban lévő magyar-jugoszláv megállapodás alapján pedig egyértelműen ki kell adnunk Macedónia számára.
A magyar hatóságoknak normális esetben nincsen mérlegelési joguk: Gruevskit azonnal vissza kellene küldenünk a macedón hatóságoknak. Kivéve persze, ha a korrupció Magyarországon a komrányzat szerint védendő értéknek minősül
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
különvélemény 2018.11.19. 07:58:42
Akkor sem azonnali a kiadatás, akkor is jogi ügy.
Nem bemondásra szokás elbírálni menekültügyeket, mint azt a migránsoknál szokták, hanem tételesen ki kell vizsgálni, hogy a menedékkérés okai fennállnak, a kizáró okok meg nem.
Kondom Keselyű 2018.11.19. 08:28:04
Te ilyen kocsmajogasz vagy ?
Beidezned a vonatkozo jogszabalyokat, ami alapjan ezt allitod ?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.19. 08:29:07
chrisred 2018.11.19. 08:30:12
chrisred 2018.11.19. 08:34:18
látjátok feleim szümtükkel 2018.11.19. 08:56:23
Emlékezzünk régiekről, konkrétan arról hol, és kik is árulták a letelepedési kötvényt? Miért nem tud a magyar köz hozzáférni az adatokhoz?
Brix 2018.11.19. 09:02:52
chrisred 2018.11.19. 09:17:03
különvélemény 2018.11.19. 09:18:16
A "tisztességes eljáráshoz való jognak" nézz utána , akár itthoni jogban, akár az Emberi Jogok Európai Bíróságánál, azt nem kapta meg Macedóniában az ember (illegálisan gyűjtött bizonyítékok alapján ítélték el), és megkapja nálunk a menekültkérelmével kapcsolatban.
chrisred 2018.11.19. 09:18:39
Mert erre kötelezik Magyarországot a fenti nemzetközi egyezmények.
chrisred 2018.11.19. 09:20:53
különvélemény 2018.11.19. 09:21:20
Aki nem tudja igazolni magát, annál nyilván nem tudják lefolytatni az eljárást, így sablon elutasítást fog kapni, nem fogják ezerszer megírni.
különvélemény 2018.11.19. 09:23:58
Ezt nem is írtam, a magyar eljárás lesz tisztességes, a macedón már úgy marad.
különvélemény 2018.11.19. 09:26:12
Ezt kell megvizsgálni, MIUTÁN benyújtotta a menedékkérelmet.
Erről szól az eljárás. Nem tudod elutasítani azt, aki be sem nyújtotta a kérelmet.
És ez egy jogi eljárás.
Brix 2018.11.19. 09:30:22
chrisred 2018.11.19. 09:31:31
chrisred 2018.11.19. 09:32:41
chrisred 2018.11.19. 09:35:19
különvélemény 2018.11.19. 09:40:42
Nam a hatóságok nem igazolják, hanem a kérelmező, mint ahogy az a migránsoknál történik, nincs semmilyen papírja, nincs elérhető rokona, semmit sem akar igazolni a kérelmező.
chrisred 2018.11.19. 09:42:32
különvélemény 2018.11.19. 09:47:19
És honnan tudod, hogy nem jogosult?
Onnan, hogy kivizsgálod. Tehát hagyjuk már ezt a szavakkal való játékot.
A kivizsgálás meg mondjuk ott kezdődik, hogy hivatalosan bekéred a macedón hatóságoktól, hogy van e érvényes szabadságvesztés kiszabva, ami majd valamikor megérkezik, azt még lefordíttatod, stb.
Nem az alapján utasítod vissza, mert megírta a 444, hogy elítélték.
A magyar jog egyébként is 5 évnél húzza meg a súlyos bűncselekmény határát menekültügyben, a nemzetközi jog meg nem definiálja, tehát ez alapján szerintem nem fogják automatikusan elutasítani.
különvélemény 2018.11.19. 09:48:05
Ne fárassz.
chrisred 2018.11.19. 09:52:26
consul 2018.11.19. 09:57:10
különvélemény 2018.11.19. 09:58:53
Egyrészt mutasd meg az elfogatóparancsot, másrészt akkor is bekérik, mert az nem tartalmaz részleteket.
www.interpol.int/notice/search/wanted
eumostwanted.eu/hu
chrisred 2018.11.19. 10:10:23
chrisred 2018.11.19. 10:36:37
sas70 2018.11.19. 11:03:15
1szavazó 2018.11.19. 11:38:37
Tenkes Kapitánya 2018.11.19. 13:10:12
Csak így tovább, a nulla százalékos támogatottság garantált.
Mi a francért nem lehet végre egyszer egy ügyet konstruktívan megközelíteni? Amikor a hajléktalanokról van szó, a jogszabályt támadják, akkor mindegy a jogszerűség, amikor a jogszerűségre hivatkozva a kormányt lehet támadni, akkor meg jogszerűségre hivatkoznak.
chrisred 2018.11.19. 13:52:45
N. Barbie 2018.11.19. 14:46:04
Mai parlamenti kerdesre, hogy mirefel is jart kulonleges banasmod (ertsd nem rogton a tranzitba szallitas) ennek a gruevszkinek, az epp kijelolt fideszes biodiszlet szepen hivatkozott egy jogszabalyra, nem szamit, hogy az alapjan epphogy nem lehetett volna kivetelezni vele.
Nem baj, megszoktuk, hogy a torvenyt a mai MO-n mindig ugy kell ertelmezni, ahogy a fidesz erdeke eppen megkivanja.
chrisred 2018.11.19. 14:54:55
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.11.19. 19:14:54
Tenkes Kapitánya 2018.11.19. 21:12:08
chrisred 2018.11.20. 08:16:32
chrisred 2018.11.20. 08:19:12
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.11.20. 08:20:00
Te egy magyarellenes izé vagy, a véleményed nem érdekel.
chrisred 2018.11.20. 08:31:30
chrisred 2018.11.20. 09:23:44
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.11.20. 18:19:26
www.origo.hu/itthon/20181120-nikola-gruevszki-menekultkenti-elismeresenek-jogszabalyi-feltetelei-fent-allnak.html