2013. 04. 03.

Vita nincs, atom van

Az atomenergia meg(nem)jelenése a magyar sajtóban

A magyar hatóságok 2012 végén hoztak egy, a magyar energetikát 20 évre meghatározó, és mindannyiunk pénztárcáját, környezetbiztonságát ezen az időtávon alapvetően érintő döntést: két évtizeddel meghosszabbították a harminc éve, szovjet technológiával épült paksi 1-es blokk élettartamát. Ebben az időszakban intenzíven zajlott az új paksi blokkok építésének előkészítése is. Látva a világon máshol az atomenergia használatával kapcsolatos intenzív társadalmi vitákat, számíthattunk volna arra, hogy ezeket a döntéseket itthon is intenzív nyilvános vita övezte. Úgy tűnik, nem ez történt. Ezt a szubjektív érzetet igyekeztünk alátámasztani vagy cáfolni, amikor egy politológus hallgató gyakornokunkkal készítettünk egy sajtóelemzést arról, hogy a vezető magyar médiatermékekben hogyan jelent meg a paksi élettartam-hosszabbítás illetve az új blokkok kérdése a 2012 szeptember és 2013 február közötti időszakban - amikor tehát megtörtént az üzemidő-hosszabbítás engedélyezése, és küszöbön álltak a bővítéssel kapcsolatos döntések is.

Az összkép elég lehangoló.A magyar közszolgálati televízió, amelynek hivatalból feladata lenne az ilyen típusú viták elősegítése, a vizsgált időszakban egyáltalán nem foglalkozott a témával. A két nagy kereskedelmi televízió közül az RTL ugyancsak ugrotta a témát, a TV2 egyszer foglalkozott az üggyel. A Hír TV illetve az ATV 2-2 alkalommal tűzte napirendre a témát, de a Hír TV csak a kormányzati véleményt mutatta be. Ellenzéki és független (civil illetve szakértői) vélemények a tévékben egyáltalán nem jelentek meg. E tekintetben valamivel jobb a helyzet a nyomtatott és az online sajtóban, ahol már jobban megjelennek más típusú vélemények is, de az adott orgánum politikai irányultsága a meghatározó: a kormányhoz közel álló médiumok nem jelenítenek meg az élettartam-hosszabbítással vagy az új blokkokkal kapcsolatos kritikai véleményt - sem civil, sem szakértői, sem ellenzéki oldalról.

A részletes eredmények a képre klikkelve olvashatók.

paks_sajto_jav.jpg

Az a benyomásunk, hogy magyar sajtó vezető termékei számára a paksi üzemidő-hosszabbítás nem képviselt érdemi hírértéket. Nem voltak kerekasztal-beszélgetések a stúdiókban, mély, elemző írások a nyomtatott sajtóban, érdemi, célzott közvéleménykutatások. Hogy ebben minek volt a legnagyobb szerepe, azt nehéz megmondani. Eleve lefutottnak, vagy kérdésfelvetést sem érdemlőnek ítélték meg a kérdést? A kormánypárti sajtó az egyértelmű kormányzati szándékkal szemben semmilyen teret nem akart adni ennek a kérdésnek? A Paksi Atomerőmű Zrt., vagy az MVM hirdetési költései jelentenek kellő meggyőző erőt? Bármi is a helyzet, elég lelombozó, hogy a magyar sajtó alapvető feladatát, hogy a közösség fontos döntéseivel kapcsolatos nyilvános viták tere legyen, nem tudja, vagy nem akarja betölteni. Magyarországgal  a paksi hosszabbítás, az új blokkok építése csak úgy megtörténik, vita, támogatói és ellenzői vélemények, érvek ütköztetése nincs, a döntés megértését segítő információáramlás a sajtóban nincs. No persze, máshol is nehézkesen, a Pakssal kapcsolatos alapvető információkat rendre bíróságon kell kiperelni, hiába állapítja meg sokadszorra a bíróság, hogy ezek nyilvános adatok. Vita nincs, atom van.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr595190610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pandava 2013.04.03. 20:47:20

Hát igen, a magyar médiában nem találhatunk arra irányuló információt sem, hogy vajon hogyan alakulna az áram ára, ha a messze legtöbb áramot, messze legolcsóbban termelő erőművünket lekapcsolnánk.

Ilyen információ az LMP-PM háza táján sincsen. De ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen ők éppen annyira be akarják zárni paksot, amennyire a fidesz új blokkot akar építeni mellette.

A magyar politika már csak ilyen.

komment2580 2013.04.05. 18:11:05

Hogy Paks nélkül az áram ára hogyan alakulna, azt nem politikai pártok - legyen az LMP, PM vagy akár a FIDESZ - hanem közgazdászok és az energetikai ágazat szakértőinek "háza táján" kell keresgélni. : )

Tényleg kár, hogy a Paks nélküli (de mondjuk megújuló energiaforrásokat a jelenleginél szélesebb körben kihasználó) áram árára vonatkozólag nincs túl sok könnyen elérhető, könnyen megérthető, hiteles információ a hazai médiában.

Vajon azok az országok, melyek atomerőművek felújítása és/vagy létesítése helyett egyre többet invesztálnak a megújuló energiaforrások kiaknázásába, megint tudnak valamit, amit mi (még?) nem?

Ha pártatlanul szeretnénk véleményt alkotni ebben - vagy bármely más - témában, ahhoz valóban elengedhetetlen, hogy többféle szempontot, megközelítést, tényt ismerjünk meg. Máskülönben a vélemény nem lesz pártatlan...

pandava 2013.04.05. 22:42:49

@komment2580: szerinted egy felelősségteljes politikus úgy dönt egy kérdés mellett vagy éppen az ellen, hogy fogalma sincs annak milyen hatása lenne?

Milyen kutyaütő az a politikus, aki reálgazdasági kérdésekben nem "közgazdászok és az energetikai ágazat szakértőinek" véleménye alapján dönt!? Akkor mégis mi alapján??? Kitől kap a párt támogatást? Anyukája mit tanított neki?:)

Az a baj, hogy a magyar véleményformálók egyáltalán nem foglalkoznak azzal a ténnyel, ami németországban köztudott, amivel tanulmányok tucatja foglalkozik: németország elsősorban nem a megújulók használatából, hanem megújulós berendezések és az ezzel kapcsolatos szolgáltatások exportjából profitál! Mivel rengeteg pénzt beleöltek már a megújulókba, csak akkor jönnek ki nyereségesen a buliból, ha elegendő mennyiségben tudnak exportálni! Alig várják, hogy nálunk is induljon a nagy megújuló-biznisz.

Szerinted a magyarországi szélgépek közül hány darab magyar?

komment2580 2013.04.06. 07:35:26

@pandava: Én annak örülök, hogy VANNAK magyarországi szélgépek. És remélem EGYRE TÖBB lesz. : ) Szép napot pandava!

pandava 2013.04.06. 09:56:30

@komment2580: Szíved joga. Sokan a rezsicsökkentésnek is nagyon örülnek.

jávor benedek 2013.04.06. 20:51:03

@pandava: Egy felelősségteljes politikusnak úgy kéne dönteni, hogy végez számításokat. A kormány úgy dönt, hogy semmit nem tud erről, hiába kérdeztem a parlamenti bizottsági meghallgatáson a minisztert, az MVM-vezért, a paksi igazgatót, a paksi bővítési projektcég vezetőjét és az OAH első emberét, egyik sem bírt semmilyen számot kinyögni.
Amúgy kevés ilyen vizsgálat volt, Felsmann Balázs még 2009-ben csinált egyet, akkor 18-19 forintra (mai áron 21-22 forint) becsülte az árat, miközben ma 17 forint körül van a zsinóráram piaci nagyker ára. Azaz e szerint a vizsgálat szerint egy nettó veszteséges üzemet építenénk a magyar GDP 10 %-áért. Ez a tanulmány még a mainstream sajtóba is eljutott: index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/27/draga_lenne_az_uj_paksi_aram/

makkoscipo 2013.04.07. 22:41:00

Nem tudom, hogy Jávor Úr milyen természettudományos ismeretekkel bír. Pedig ehhez a témához ez elengedhetetlen (ebben benne vannak a környezetvédelmi szempontok is!). Ahogy elengedhetetlen a gazdasági szempont is. Ezen kívül a többi csak harmadlagos. Figyelmünkbe ajánl egy dolgozatot, amely szerzője elfelejti, hogy az atomerőműhöz értő kezek szükségesek a tervezés, a kivitelezés, és legelőször a döntési folyamathoz.

A politológus hallgató írása lehet, hogy politológia tanár szemével, az adott iskolában kiváló, de azt figyelembe venni, hogy itt tudományos és gazdasági szempontok a lényegesek nagy hiba. Itt szakembereknek kell a döntést meghozni. Ebből következik, hogy az ő szavukat kellene a legtöbbet hallanunk, mert ha politikusok népszavazás útjára terelik a döntést akkor a tájékozatlan tömegek fogják meghozni a vélhetően politikusok szájából elhangzó lózungok alapján a

"a magyar energetikát 20 évre meghatározó, és mindannyiunk pénztárcáját, környezetbiztonságát ezen az időtávon alapvetően érintő döntést"

A dolgozat ezt nem hiányolja! Miért?

pandava 2013.04.08. 21:05:00

@jávor benedek: Paks bővítősének áráról mindenki csak spekulál. A kormány közeliek 2 ezer milliárd forintról beszéltek, Ön 4 ezer milliárdról, arról viszont senki se szólt, hogy mekkora erőmű is lenne tulajdonképpen a Paks II. Mert nem mindegy. Az új erőmű által termelt áram ára ugyanis függ az erőmű árától, a finanszírozás-, az üzemeltetés költségétől és a termelt áram MENNYISÉGÉTŐL.

Az új atomerőmű által termelt áramnak pedig nem az éppen most 17 forintos árammal kell versenyeznie, hanem mikor megépül, a 10 év múlva aktuálissal. Abban pedig minden szakértő egyetért, hogy a jövőben igen komoly energiaár-emelkedésre kell számítsunk. Azt se felejtsük el, hogy 20-30 év alatt az erőműre felvett hitelt visszafizetjük, a berendezések árát leírjuk, így a termelt atom-áram ára nagyot fog majd csökkenni. Lesz egy, még 30 évig olcsón termelő atomerőművünk egy magas energiaárú környezetben. Ez pedig egy főnyeremény is lehet majd a mi gyerekeinknek!

Persze ez csak egy elképzelés, amelyet majd meg kellene vizsgálni annak ismeretében, hogy az új atomerőmű pontosan milyen lenne, mennyiért, mikorra stb... Ehhez pedig kellene egy tender, ahol az erőmű építők megtennék tétjeiket. Az is elképzelhető, akkora árat adnak majd, hogy egész egyszerűen nem éri majd meg az atom. Na de ezt nem "hasamra ütök" számokból kellene eldönteni!

Mivel nem hinném, hogy fog reagálni, leírom: vicces, hogy kritikát fogalmaztam meg a meglévő atomerőművünk üzemidő hosszabbítását ellenző attitűdjükkel szemben, amire leírja, hogy a kormány felelőtlen, mert új atomerőművet akar építeni.

Mire tudok hát gondolni? Vita nincs, atom van:)

Természetesen köszönöm a válaszát!

pandava 2013.04.08. 21:11:25

@komment2580: tudsz angolul? Nézd csak ezt meg! www.greenpeace.org/india/Global/india/report/Coal_Kills.pdf

Ez azt állítja, tegnapról mára csak Indiában kb. 200-an haltak meg a szénerőművek miatt.

De a szivárgás hír...

komment2580 2013.04.09. 14:10:02

@pandava: Igen, olvastam erről a témáról is, és szerintem is elkeserítő. Ahogy az is, hogy sajnos a világ minden táján felbukkanó problémáról beszélünk.

Beszél róla sokat a sajtó is, ez az egyik legutóbbi hír a téma kapcsán:

hir.ma/nincs-kategorizalva/20-ezer-embert-olnek-meg-evente-a-szeneromuvek/48019

A megújuló erőforrások kiaknázása és széleskörű elterjesztése csak javíthat a mostanra kialakult állapotokon.

Szép napot
süti beállítások módosítása