2010. 09. 06.

Nagymező utca: fanyűvés a kampányban

Egészségesek a Nagymező utcai fák, amelyeket pedig éppen „rossz állapotukra” tekintettel vágatna ki a főváros szakbizottsága. A fák valójában a mélygarázsépítési projekt útjában állnak.

A Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottsága augusztus 25-i ülésén hozzájárulást adott 18 Nagymező utcai fa kivágásához. A testület a kivágásra ítélt fák rossz egészségi állapotára tekintettel hozta meg döntését. Helyi civilek és az ügyet felkaroló zöldek szerint azonban csupán az utcába tervezett mélygarázsnak állnak útjában a fák. Egy friss, a parlament fenntartható fejlődési bizottsága által a soproni egyetem szakértőivel készíttetett vizsgálat azonban egyértelműen megállapította: az utca fáinak döntő többsége makkegészséges.

A közgyűlési szavazáson kilenc bizottsági tag volt jelen, de csak nyolc szavazott. Heten a fakivágásra voksoltak, egyvalaki ellene. Hogy pontosan ki, az a jegyzőkönyvből nem derül ki, de a testületben erősMSZP–SZDSZ-többség van (csupán egyetlen Fidesz–KDNP-s tagja van a bizottságnak).

A meglepő tartalmú és időzítésű döntés talán egy ígéretes egyeztetési folyamatot próbál megakasztani: a Nagymező utcaiak és a környezetvédők (Védegylet, Levegő Munkacsoport) a parlament fenntartható fejlődési bizottsága közvetítésével hónapok óta keresték a megoldást, amiben – Jávor Benedek, az LMP főpolgármester-jelöltje, a parlamenti zöldbizottság elnöke szerint – az utóbbi időben már a fákat „kezelő” Főkert is partnernek mutatkozott.

Úgy tudjuk, a jövő kedden (szeptember 7.) a bizottság és a civilek képviselői, valamint a Főkert szakértői helyszíni bejáráson próbálnak közös nevezőre jutni. Annál is inkább, mivel a soproniak szakvéleményében az áll, hogy a Nagymező utcában álló 52 fa közül csak négy szorul azonnali és további három néhány éven belüli kivágásra, és információink szerint ezek közül is csak kettő áll a tervezett mélygarázs által érintett utcarészen – vagyis 18 fa sürgős, a vegetációs időszak végét (és az önkormányzati választásokat) megelőző kivágása semmiképpen sem tűnik indokoltnak.

Az egyetemi szakértők által készített szakvélemény érdekessége, hogy a kivágott fák azonnali pótlását is előírja, és azt a lehetőséget is felveti, hogy adott esetben a helyi közlekedési szabályokat igazítsák a fákhoz. Néhány fatörzs ugyanis azért sérült meg, mert a növény a fényhiány miatt az út felé dől, és a nagy sebességgel érkező teherautók nem tudják időben kikerülni. Itt a dokumentum szerint nemcsak a kivágás, hanem a sebességkorlátozás is megoldás lehet. A szakvélemény arra is felhívja a figyelmet, hogy a legtöbb beteg fa azért károsodott, mert a korábban levágott ágak csonkjait szakszerűtlenül (vagy sehogyan sem) kezelt." 

forrás: Hargitai Miklós cikke, NOL

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr522274916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.06. 13:38:07

1. Azt sose értettem, hogy a málygarázs miért nem környezetbarát beruházás. Az a parkolás, ami most van a belvárosban, az jobb?

2. A XI. kerületben az Etele úti villamosért meg hajlandó volna az LMP fákat kivágatni:

index.hu/belfold/budapest/2010/09/02/a_zold_part_fakivagasokat_szorgalmaz_az_1-es_villamosert/

Akkor most mi van?

Nakata 2010.09.06. 18:45:45

A mélygarázsok vonzzák a forgalmat, a nagykörúton belül nem sok keresnivalójuk van (amik épültek, azok egyébként jórészt félig üresen állnak). P+R parkolókra lenne szükség a külső kerületekben, a Hungária körútnál, vagy akár a Dózsa György útnál. Továbbá forgalomcsillapításra, gyalogosövezetekre.
Pláne nem környezetbarát, ha ki kell érte nyűni egy dupla fasort, a tetejére soha nem fognak tisztességes fákat ültetni, egyszerűen sekély a talaj, tehát még pótolni sem lehet őket.
A XI. kerületben nem egy forgalomvonzó, hanem egy forgalomkiváltó beruházásnak (1-es villamos meghosszabítása) esnének áldozatul a fák, ezzel együtt szerintem is kellene keresni olyan megoldást, ami a fák megtartásával oldja meg a villamosnyomvonalat. Ha végképp nincs ilyen, akkor a közvetlen környékén törzsátmérő 150%-án pótlási kötelezettséget kell előírni. Nem tudom jártál-e arra, az azért mégsem egy olyan frekventált fasor, mint a Nagymező utcai. De remélem, van más megoldás is.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.07. 12:06:45

@Nakata: Félreértés ne essék, nekem az Etele úti ötlettel semmi bajom. Viszont a belvárosi mélygarázst akkor is jó ötletnek vélem, ha egyébként az indoklásodban szereplő dolgokat is támogatandónak tartom (P+R és társai). Szerintem együtt van szükség ezekre, pláne a színházi negyed környékén.

Nakata 2010.09.07. 12:15:05

@Fedor: Egy esetben én is elfogadhatónak tartom, ha általános felszíni térrendezéssel, forgalomcsillapítással jár együtt, és a föld alatt létesített parkolóhelyek számának megfelelő felszíni parkoló szűnik meg. Ez a biztosítéka annak, hogy ne a céllal ellentétes hatás érvényesüljön, azaz a belvárosba irányuló forgalom csökkentése megvalósuljon. A felszínen parkoló autók föld alá vivése lehet legitim cél - de akkor is felmerül, hogy erre vajon a Nagymező utca a legalkalmasabb hely-e a fasor feláldozásával, amikor a kerület egy főre eső zöldfelület-aránya az 1 m2-t sem éri el, az ajánlott 20-25 helyett. Építsenek akkor a Király u. alá (a Terézvárosi templomnál elég széles), vagy környékbeli, most is parkolónak használt foghíjtelkek alá, ahol nem kell zöldet irtani miatta.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.09.07. 15:40:56

@Nakata: "Egy esetben én is elfogadhatónak tartom, ha általános felszíni térrendezéssel, forgalomcsillapítással jár együtt, és a föld alatt létesített parkolóhelyek számának megfelelő felszíni parkoló szűnik meg."

Na, hát én se gondoltam másképp... Ez az, amiről azt írtam, hogyí kivánatos lenne.

jávor benedek 2010.09.07. 17:30:48

@Fedor: Kedves Fedor, nagyjából egyetértek Nakatával (és akkor a jelek szerint veled is). Szóval jól átgondolt, városi szintű közlekedési koncepcióba illő mélygarázs esetleg elképzelhető a felszín autók alóli felszabadítása érdekében, viszont a Nagymező utcát továbbra is rossz helyszínnek tartom erre a célra.
süti beállítások módosítása