2010. 10. 12.

Az LMP hat kérdése a vörösiszap-katasztrófa kapcsán

 

A Lehet Más a Politika szerint az ajkai vörösiszap tározó katasztrófa után jelenleg a legfontosabb feladat a kolontári, a devecseri és más érintett településeken élők biztonságba helyezése, a tározó stabilizálása, a károk lehetőség szerinti mérséklése, illetve a mihamarabbi kárelhárítás. Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy a tragédia okainak vizsgálatakor választ ne találjunk az alábbi kérdésekre:

1.     1. A MAL Zrt. vajon végrehajtotta-e a privatizációs szerződésben foglalt 3 milliárd forintnyi környezetvédelmi beruházást, amelynek vállalása miatt mélyen nyomott áron (10 millió forintért) juthatott hozzá az alumíniumipari céghez a 90-es évek második felében? Mire költötték a MAL Zrt.-nél azt a több millió eurónyi EU-s támogatást, amelyet környezetvédelmi beruházások megvalósítására kaptak, és amelynek sorsáról a jelek szerint Brüsszelben nem tudnak?

2.      2.  Miért ennyire lúgos a magyarországi zagytározókban elhelyezett vörösiszap, más országok gyakorlatával szemben, és miért nincs itthon előírás a zagy semlegesítésére lerakás előtt?

3.    3. Hogyan adhatott ki a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség  engedélyt normál hulladéklerakásra, amikor a vörösiszap pH-ja 13-13,5-es, tehát egyértelműen veszélyes hulladéknak minősülő zagy elhelyezéséről volt szó?

4.     4. Hogyan lehetséges, hogy a MAL Zrt. nem számolt be sem a nyilvánosságnak, sem a hatóságoknak azokról a problémákról, amelyek a helyi lakosok, és az üzem egyes munkatársainak egybehangzó álláspontja (valamint a WWF fényképekkel alátámasztott beszámolója szerint) hetek, sőt, hónapok óta tapasztalhatók voltak? Miért nincs olyan építési hatósági ellenőrzés, amely a környezeti mellett a veszélyes létesítmények építészeti, statikai felülvizsgálatát is elvégzi?

5.     5. Hogyan lehetséges, hogy az üzem haváriaterve 300 ezer köbméter vörösiszap lehetséges kiömlésével számolt, miközben az eddig kiömlött anyag mennyisége minimum 6-700 ezer köbméter, de valószínűleg közelíti az 1 millió köbmétert, és a tározóban még további jelentős mennyiség található? Ki hagyta jóvá a valóságtól nyilvánvalóan elrugaszkodott haváriatervet?

6.    6. Hogyan lehetséges, hogy a mindenkori kormányzatok az 1995-ös környezetvédelmi törvényben megfogalmazott feladatuknak, mely szerint ki kell dolgozni a megfelelő környezeti felelősségbiztosítási rendszert, 15 év alatt nem voltak képesek eleget tenni?

Az ökopárt a katasztrófahelyzetben igyekszik segítséget nyújtani a bajbajutottaknak, és együttműködni a kormányzati szervekkel a tragikus baleset következményeinek kezelésében. Ugyanakkor elkerülhetetlen a fenti kérdések megválaszolása, az ebből származó akár személyi felelősségek megállapítása, és az elmúlt másfél évtized valamennyi kormányának érdektelenségéből vagy ellenérdekeltségéből fakadó jogalkotási mulasztások pótlása.

 

                                                                             Jávor Benedek országgyűlési képviselő,

                                                                             a Fenntartható fejlődés bizottság elnöke

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

Címkék: ffb

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr752366084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása