2011. 01. 18.

Gyorshírek a bécsi tárgyalásokról

Parádés csoportkép a találkozóról

 

1. Rába-habzás: Úgy tűnik, a helyzet a megoldás irányába halad. A Lapincs-menti osztrák gyárak sorra szerelnek fel hatékony víztisztító berendezéseket, és ennek eredményeként jelentősen javult a Rába vízminősége. Ahol még nem zárult le az új tisztítóművek létesítése, ott is folyamatban van. Mind a szentgotthárdi PRONAS, mind az osztrák Greenpeace szerint lényegesen javult a helyzet. Monitoring-pontok felszereléséről is szó van, ezek helyszínéről még nincs döntés.

2. Heiligenkreuz: A korábbi fellebezések eredményeként a hulladékégető engedélye a Környezetvédelmi Tanács (Umweltsenat) elé került, amely jóváhagyta az engedélyt. Osztrák és magyar szervezetek utolsó jogorvoslati lehetőségként a közigazgatási bírósághoz fordultak még az ősszel. Az eddigi tapasztalatok alapján 1-2 évbe telhet, amíg ez a fórum döntést hozhat. Figyelembe véve, hogy az eljárásnak nincs halasztó hatálya, a BEGAS bármikor nekikezdhet a beruházásnak, ugyanakkor hivatalosan azt állítják, hogy meg kívánják várni az eljárás lezárultát, hogy egyértelmű jogi helyzetben kezdhessenek neki az építkezésnek. Hozzá tartozik a képhez, hogy a felmérések szerint nincs igény új égetőműre Ausztriában, a jelenlegi létesítményeknek is vannak szabad kapacitásai. Az új égető teljesítménye mindeközben tízszeresen meghaladná Burgenland teljes hulladékprodukcióját. Az égető tehát legfeljebb a határon túlról tudna hulladékhoz jutni, de a magyar szemét például az előzetes szétválogatás hiánya miatt nem égethető. Magyarán az egész projekt gazdasági alapon is erősen necces. Ugyancsak fontos, hogy a jelek szerint nem csak a zöldek, de most már az ÖVP sem támogatja a beruházást. Új elem a történetben, hogy megpróbálják a szentgotthárdiaknak úgy eladni, hogy ez nekik lesz jó, mert olcsó távhőt tud biztosítani a városnak. Kérdés persze, hogy vajon a távfűtőhálózat kiépítésének költségével együtt ez miért érné meg bárkinek is a városban?

3. Paks: Az osztrákokat nagyon erősen foglalkoztatja a paksi bővítés és az élettartam-hosszabbítás kérdése. Tekintve, hogy a fenntartható fejlődés bizottság február 8-án Paksra látogat tájékozódni, meghívtam Christiane-t, az osztrák bizottság elnökét, hogy tartson velünk a látogatásra, aki kapva kapott az alkalmon. A tárgyaláson kialakult némi polémia a magyar küldöttség tagjai között, én egyedül fejeztem ki kételyeimet az új blokkok közgazdasági megtérülésével kapcsolatban, illetve kritizáltam az eljárás mérsékelt átláthatóságát és a társadalmi egyeztetés hiányát, amire Fidesz-Jobbik nagykoalíció vette védelmébe a paksi terveket (igaz, utóbb négyszemközt Bödecs Barna – a jobbikos tag – osztani látszott egyes kételyeket).

4. Duna-stratégia: Itt a hajózás kérdése volt a középpontban, úgy tűnt hogy egy irányba húznak a vélemények, a hajózási érdekek nem dominálhatnak kizárólagosan, a vízminőség- és természetvédelem legalább ekkora súlyt kell kapjon. A kérdés majd úgyis a gyakorlatban dől el, hogy milyen projektek valósulnak meg, illetve a VITUKI hajózóút-fejlesztési tervei végül milyen formában kerülnek elfogadásra.

A tárgyaláson beszéltünk még Kolontárról, a magyar elnökségről,  megújuló energiaforrásokról, és sokminden egyébről, de a fentiek a legfontosabbak.

5. Bécsi vörös-zöld koalíció: A parlamenti tárgyalások után még átmentem a Rathaus-ba, meglátogatni a bécsi zöld frakciót. Gerhard Jordannal (régi jó kapcsolat), Monika Vanával és két további szakértővel találkoztam. Az őszi választásokat követően néhány hete állt fel a várost irányító új koalíció a szociáldemokratákból és a zöldekből.  Ez az első alkalom, ahol a zöldek megkísérlik ezt a fajta együttműködést (az ÖVP-vel kötött fekete-zöld koalíció több helyen, így Felső-Ausztriában, Graz-ban, Bregenz-ben is működik). Nem titok, hogy ez egyfajta „pilot project”, tesztelik egy esetleges országos együttműködés lehetőségét. A zöldek egy tanácsnoki posztot kaptak a városi önkormányzatban, amelynek azonban igen széles a hatásköre, a közlekedés, az energia- és klímaügyek, a hulladékkezelés és a társadalmi részvétel tartozik hozzá. Még csak alakul a csapat, de egyes területeken már készen vannak a stratégiai irányok és programok megfogalmazásával: az autóközlekedés visszaszorítása, a mellékutcákban 30-as sebességkorlátozás bevezetése a belvárosban, egy új metró, és öt-hat új villamosvonal kiépítése, energiahatékonysági programok, épületszigetelések megvalósítása, a városi levegőminőség javítása, stb. Gerhard kikísért a Westbahnhofra, közben a médiatörvény volt terítéken, múlt pénteken, a pestivel párhuzamosan Bécsben is volt egy kb. 250 fős tüntetés a magyar nagykövetség előtt. Az új nagykövet is megjelent a tüntetésen, de Gerhard szerint nem nagyon izgatta fel magát a tiltakozók miatt, elintézte azzal, hogy fel vannak heccelve, és szélsőségesek. Ezzel, meg az elmúltnyolcévezéssel most még ellesznek egy darabig, de egy idő után valami értelmeset is kéne mondani. A petíciót azért állítólag átvette.

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr222594349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.01.18. 22:23:33

"Fidesz-Jobbik nagykoalíció vette védelmébe a paksi terveket"
Ennyi idő alatt kb. az első értelmes lépése mindkettőnek...
süti beállítások módosítása