2011. 04. 18.

Szállópor-szennyezés: muszáj-e meghalni évente 16.000 embernek?

Ma kérdéssel fordultam a vidékfejlesztési miniszter(hiányában Illés államtitkár)hoz, a PM10 szennyezés ügyében várhatóan rövidesen Magyarországra kiszabott uniós büntetés kapcsán.

"Szállópor-hintés, avagy hol a forradalom a környezetvédelemben?

Létezik egy parlamenti ciklusokon átívelő hagyomány: az emberek egészségét és a környezetet a legsúlyosabban fenyegető problémákkal csak az utolsó uniós határidő után  foglalkozunk, és akkor is csak azért, mert az EU rákényszerít. Így tettünk a szennyvíztisztítás, a hulladékkezelés és a zajvédelem terén is. Ebből a szempontból a fülkeforradalom sem hozott változást: a kormánynak a
kétharmados felhatalmazás sem elég ahhoz, hogy a környezetvédelmet ne szükséges rosszként kezelje. 

Ezúttal a szálló porral van baj. Budapesten például már az első negyedévben elértük a 35. határérték feletti napot - ennyit engedélyez az EU egy teljes évre. Országosan évente 16 ezer ember hal meg, és egy átlagpolgár több mint egy évet veszít az életéből a por belélegzése miatt - ez azonban nem elég ok a kormánynak, hogy tegyen is valamit. 2009 óta jogsértési eljárás is folyik Magyarország ellen az ügyben, most már a legszigorúbb büntetést kockáztatjuk. Szlovéniát épp most ítélte el szigorúan az Európai Bizottság ugyanebben az ügyben.


shambhala: 5Parlament20110418

Az LMP szerint sürgősen javítani kell a közösségi közlekedési lehetőségeket, kerékpáros- és gyalogosbarát városok kialakítására van szükség. Ki kell alakítani a kilométer-arányos útdíjat, különös tekintettel a közúti teherszállításra, be kell vezetni Budapesten a behajtási díjat, szükség van az
elavult BKV buszok cseréjére, a villamoshálózat fejlesztésére és a gépjárműadó-rendszer átalakítására. Javítana a helyzeten a zöldterületek fejlesztése is. Mindennek nyomát sem látjuk, sem a szabályozásban, sem a gyakorlatban, sem az országos és a helyi költségvetésekben.

Tisztelt Miniszter Úr! Mikor lép fel érdemben a kormány, forrásokat is biztosítva az életeket veszélyeztető porszennyezés ellen, és mikor lépünk túl azon a gyakorlaton, amikor csak kényszerből, uniós nyomásra vagyunk hajlandóak környezetvédelmet csinálni?
"

Illés lényegre koncentráló és meggyőző válaszában arról értekezett, hogy nem helyes szálló pornak hívni a szálló port, mert igazából lebegő szilárd részecskékről van szó. Amúgy meg készül ugyan intézkedési terv, de úgysincs pénz például buszcserére.

Ami intézkedési terv készül egyébként (és jelenleg közigazgatási egyeztetési fázisban van), az önmagában nem rossz, csak éppen az a kérdés, hogy végre lesz-e hajtva? A terv például egyértelműen a tömegközlekedés fejlesztését irányozza elő, miközben a Széll Kálmán terv keretében a kormány már jövőre 45 milliárd forintot takarítana meg a közösségi közlekedés területén, majd 2013-ban ezt további 15 milliárddal fejelnék meg.

shambhala: 6Parlament20110418

Orbán februári nyilatkozata a lakosság vegyes tüzelésű kazánokra való átállításáról sem látszik líra harmóniában lenni a PM10 intézkedéscsomag célkitűzéseivel, melyek szerint az alacsony részecskekibocsátású gázfűtés arányát fent kell tartani a lakossági körben. A gépjármű-adó rendszer környezetvédelmi szempontú átalakításának, vagy a tavaly megszüntetett önálló, rendszeresen megújított zöld kártya (környezetvédelmi felülvizsgálat) visszaállításának  se híre, se hamva. A kilométer-arányos útdíj rendszer egyelőre jó esetben az autópályákon valósul meg 2013-tól, miközben az intézkedési csomag egyértelműen a teljes főúthálózatra kiterjesztendőnek tartja. Arról egyelőre nem is gondolkozom, hogy aztán ezt a bevételt valóban kizárólag a környezetkímélőbb közlekedési módok támogatására fordítják-e majd, ahogy az intézkedési terv írja, vagy nyomtalanul felszívja az ország Matolcsy György alakú pénzügyi fekete lyuka?

Végül az sem túl biztató, hogy a tervezetben egy halom 2012-es meg 2013-as időpont van benne, mint amikorra "elő kell készíteni", "bevezetését meg kell kezdeni", azaz még évekig várhatunk, amíg az érdemi hatások érződni fognak. Addig meg majd büntet az EU, és évente 16.000 ember meghal, mert Magyarország évek óta elszabotálja a hatékony fellépést a PM10 szennyezés ellen.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr302837736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása