LMP jelentés a MÁV-ról
Jávor Benedek szerdán ismertette a MÁV 2002-2010 közötti működéséről készített LMP-s kiegészítő jelentését. A dokumentum megállapítja, hogy már középtávon meg lehet teremteni a működő- és versenyképes vasúti ágazatot.
A politikus szerint a MÁV 2002-2010 közötti gazdálkodását vizsgáló bizottság átfogó munkát végzett, de számos kérdésre, például arra, hogy miért került a vasúti ágazat folyamatos válsághelyzetben, nem ad választ. A párt kiegészítő jelentéséről azt mondta, hogy a bizottság hiába vizsgálta a 2002-2010 között meghozott döntéseket, ezek önmagukban nem magyarázzák meg azt a helyzetet, amibe a MÁV került. Véleményük szerint az ágazat helyzetét ugyanis alapvetően befolyásolja az azt körülvevő szabályozási és finanszírozási környezet.
Jávor Benedek saját elképzeléseiket ismertetve kijelentette, hogy harmonizálni kell a pályahasználati és a közúthasználati díjakat, utóbbiakat mind a teher-, mind a személyszállításban kilométerarányossá kell tenni. Véleménye szerint a kilométerarányos közúthasználati díjnak nemcsak az autópályákra, de a teljes főúthálózatra ki kell terjednie.
Ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy a vasúti ágazat két évtizede “torz és egészségtelen” versenyben áll a közúti fuvarozással. Véleménye szerint a költségvetés indokolatlan versenyelőnybe hozta a közúti ágazatot, mert annak résztvevői nem, vagy csak töredékesen fizetik meg az úthasználati költségeket. Hangsúlyozta, hogy amíg egy árut szállító teherautó akár 3000 forintos úthasználati díjért keresztülutazhat Magyarországon, addig ezen a távon a vasút körülbelül 300 ezer forintot fizet a pályahasználatért.
Jávor Benedek azt mondta, a MÁV-nak egyúttal versenyben kell állnia a szomszédos országok vasútjaival is. Megjegyezte, hogy a magyarországi pályahasználati díjak például magasabbak a szlovákiaiaknál.
A képviselő kijelentette, hogy az állam által a MÁV számára előírt szolgáltatásokat kötelezően meg kell téríteni a cégcsoport számára. Ezek között említette a kötelező menetrendi elvárásokat, az államilag megállapított tarifarendszert és a jegyárkedvezményeket.
Az LMP egyúttal átszervezné a menetrendi és a tarifarendszert is, hogy a vasút ezáltal is a közúti és az egyéni közlekedés megfelelő alternatívájává váljon. Hangsúlyozta, hogy a vizsgált nyolc évben anélkül hajtottak végre jelentős szerkezetátalakításokat a cégnél, hogy azok eredményeket hoztak volna, ráadásul nőtt a késések és az utasok panaszainak száma, miközben csökkent a szolgáltatások minősége is. Emellett átalakítanák a MÁV-csoport cégszervezeti struktúráját, mert véleményük szerint teljesen feleslegesen szerveztek ki szolgáltatásokat, például a vontatást, önálló cégekbe.
A párt azt is megvizsgálná, hogy a vasúti ágazat és a MÁV milyen szakterületeken és melyik – a munkanélküliség által sújtott régiókban – képes tartósan munkahelyeket teremteni.
Jávor Benedek megjegyezte, hogy a MÁV Cargo privatizációja kapcsán felülvizsgáltatnák, hogy a jelenlegi európai vasúti szállítási rendszerben van-e lehetőség és igény egy – a MÁV-csoporton belül létrehozandó – áru- és teherszállító cég felállítására.
A képviselő azt mondta, hogy a javaslatcsomagot nem nyújtották be és nem is fogják benyújtani a parlamentnek, viszont a vitában már elmondták szempontjaikat. Hozzátette, hogy javaslataikat a későbbiekben önálló törvényjavaslat formájában terjeszthetik az Országgyűlés elé.
Az LMP jelentése itt olvasható.
Beszélgetés a jelentésről: ATV Egyenes beszéd - 2011. június 15 (videó)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.