Kolontár vizsgálóbizottság: Index-összeállítás a jelentés előtt
Nemrégiben az Index körbekérdezte a Kolontár vizsgálóbizottság egyes tagjait az elvégzett munkáról.
A teljes cikk itt, alábbiakban az én mondataim:
"Eltér az ajkai vörösiszap-tározó átszakadását vizsgáló parlamenti bizottság tagjainak a véleménye arról, hogy milyen körülmények okozták a katasztrófát, mindehhez mennyire járulhatott hozzá a Mal Zrt. kilencvenes évekbeli privatizációja. Az ügynek további gyanúsítottjai még lehetnek, azonban kizártnak tartják, hogy egy éve szándékos robbantás miatt ömlött volna ki 1,8 millió köbméter vörösiszap. A vizsgálóbizottság a jelentését október végére készíti el, nagy bejelentést azonban nem ígérnek. A parlamenti pártok egy-egy bizottsági tagját kérdeztük.
Miért történt a vörösiszap-tározó gátjának átszakadása?
(...)
Jávor Benedek, a bizottság LMP-s tagja: Több tényező együttállása okozhatta a gátszakadást, bár pontos műszaki véleményt valószínűleg csak a rendőrségi és ügyészségi vizsgálat után fogunk kapni. Mindenképpen szerepet játszottak az altalaj tulajdonságai, a gát túlzott magassága, a gátépítéshez használt erőművi salak megváltozása, a magas folyadék-töltöttség a tározóban, a talaj és a lúg kölcsönhatásai, illetve a kilencvenes években végzett résfalazás.
Történhetett szándékos bűncselekmény? (Kepli jelentette be nagy dérrel-dúrral, hogy szerinte felrobbantották a gátat - a szerk.)
(...)
Jávor Benedek (LMP): Gyakorlatilag kizártnak tartom, ugyanis semmi erre mutató nyom nem került elő az eddig vizsgálat során. Egy ilyen állítást nagyon komolyan alá kellett volna támasztani tényekkel. Enélkül ez csak egy felelőtlen rémhírterjesztés. Ha az érintettek rendelkeznek tényleges bizonyítékokkal, az olyan súlyos gyanú, hogy azonnali rendőrségi feljelentést kellene, hogy maga után vonjon.
Meg lehetett volna előzni a katasztrófát?
(...)
Jávor Benedek (LMP): Utólag könnyű okosnak lenni! Ezzel együtt azt gondolom, hogy egy felelősebb gondolkodás a cég részéről, azaz a technológiai átállás korábbi megkezdése a száraz technológiára, a gátak statikai állapotának rendszeres vizsgálata, a folyadékszint alacsonyabban tartása, a szigorúbb engedélyezés és ellenőrzés a hatóságok részéről, és az ezzel járó szigorúbb előírások betartatása, az építési ellenőrzés elvégzése, illetve a jogalkotók felelősebb tevékenysége esetén nem történik meg a katasztrófa.
Ki a felelős?
(...)
Jávor Benedek (LMP): Kiemelkedő a cég felelőssége, de a környezetvédelmi, bányászati hatóságok, és végső soron kormányok és a parlamentek felelőssége is látszik.
Az alumíniumgyár privatizációja mennyiben okolható a történtekért? (nem alumínium, hanem timföldgyár amúgy a MAL - a szerk.)
(...)
Jávor Benedek (LMP): Nem önmagában a privatizáció következménye a tragédia. Szigorúbb feltételek esetén a privatizált cég nem okozott volna ilyen katasztrófát. Például a száraz technológiára való átállás előírását be kellett volna írni a privatizációs szerződésbe. De visszatekintve az elmúlt 20 év kormányzati hozzáállására, semmi nem szól amellett, hogy egy állami cég környezeti teljesítménye vagy biztonsági normái szükségképpen magasabbak lennének. A gyenge privatizációs feltételek ebben az esetben természetesen hozzájárultak a tragédia bekövetkeztéhez.
Eddig 15 gyanúsítottja van az ügynek és 135 milliárd forint hulladékgazdálkodási bírságot szabtak ki a vállalatra. Elégedett az eddigi eredménnyel?
(...)
Jávor Benedek (LMP): Nem vagyok elégedett, mert azok a lépések, amelyek más létesítmények esetén megelőzhetik vagy csökkenthetik a kockázatát hasonló baleseteknek, csak részben történtek meg. Az építési törvény módosítása túl szűk hatállyal történt meg, nem segítve a más veszélyes anyagokat tartalmazó létesítmények problémáinak kezelését. A kártérítéssel és a kötelező felelősségbiztosításokkal kapcsolatos jogszabálymódosításoknak egy év után sincs se híre, se hamva, jóllehet, mi már tavaly novemberben benyújtottunk egy erre vonatkozó törvénymódosítást. A kormány azonban azt érdemi indoklás nélkül lesöpörte az asztalról. A 135 milliárdos bírság jól hangzik, de a cég nyilvánvalóan képtelen lesz kifizetni, ez a teljes értékének a sokszorosa. Innentől kezdve az a kérdés, hogy mi fog történni a Mallal, ha nem fizet. A legvalószínűbb forgatókönyv az állami tulajdonba vétel, majd újbóli privatizáció. Ez a folyamat még tartogathat meglepetéseket.
Hogyan értékeli a vizsgálóbizottság közel egy éves tevékenységét? Mi lesz a bizottsági jelentésben?
(...)
Jávor Benedek (LMP): Időnként komoly feszültségek alakultak ki a vizsgálóbizottságon belül, többször is az az érzésem volt, hogy előre eldöntött következtetéseket próbálnak egyes bizottsági tagok alátámasztani a munka során. A mandátumunk második felében jellemzőbb volt a szakmai munka. Remélem, hogy a jelentésben is ezt a hozzáállást sikerül majd érvényesíteni, de mindenképpen átfogóan fogja elemezni a katasztrófához vezető folyamatokat, a technikai kiváltó okoktól a privatizáción át a jogszabályi és jogalkalmazási hiányosságokig, illetve kitekint más hasonló létesítmények helyzetére is."
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.