"Trafiktőke és extraprofit"-rovat
Egykori küzdelem a trafiktőke ellen (kép: wekerletelep.hu)
Írásbeli kérdéssel fordultam Németh Lászlóné fejlesztési miniszterhez, hogy segítsem a kormányt a pofátlan extraprofit, és a burjánzó trafiktőke elleni harcban.
ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ |
Írásbeli választ igénylő kérdés
Dr. Kövér László
az Országgyűlés elnöke részére
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
„Fel kíván-e a Kormány lépni a pofátlan extraprofittal szemben, és ebből kárpótolni a kisemmizett trafikosokat?” címmel a Házszabály 91.§-a alapján írásbeli választ igénylő kérdést kívánok benyújtani
Németh Lászlóné Nemzeti Fejlesztési Miniszterhez.
Tisztelt Miniszter Asszony!
Bizonyára Ön is tisztában van azzal, hogy a Második Orbán Kormány hadat üzent a pofátlan extraprofitnak, és a magyar emberek helyett a jogosulatlan extraprofit megsarcolásával kíván a magyar emberek érdekében lépéseket tenni a magyar emberekkel. Ugyancsak szembeszállt a Kormány az eladósodással, amely polipként ráfonódott az életünkre. Miután ebben a küzdelemben csak az átfogó támadás lehet sikeres, ezért ezúton szeretnénk figyelmeztetni Önt arra, hogy az életünk minden területén – az oktatástól a közlekedésen át a dohánytermékek forgalmazásáig – le kell győzni az adósságot. Ön bizonyára azt is jól tudja, hogy – bár Varga Mihály néhány hete határozottan cáfolta a megszorító intézkedések szükségességét – mára a nemzetközi ármánykodás következményeként újabb megszorító csomag bevezetése vált szükségessé. A költségvetési hiánycél teljesítésének terhei természetesen a Kormánnyal egyetértésben szerintünk is az emberek helyett az extraprofitot kell, hogy sújtsák. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani Önnek.
Úgy látjuk, hogy az Ön figyelmét elkerülte az a módosító javaslat, amely a dohányboltokban érvényesített kereskedelmi árrést 10 százalékban állapítja meg. Az árrés 2,5 szeresére emelése, a forgalmazható termékek körének már-már parttalan kiterjesztése ugyanis a szerződési körülmények olyan, lényeges megváltozását jelenti, amely egyrészt jogosulatlan extraprofithoz juttatja a trafiktőkét, másfelől megalapozzák a koncessziós szerződés felülvizsgálatának lehetőségét. Figyelmébe ajánljuk ezért, hogy a magyar kultúra (Nemzeti Kulturális Alap) vagy a magyar tudomány (Kutatási és Technológiai Innovációs Alap) sajnálatos megszorítása helyett a trafiktőke pofátlan extraprofitjának csökkentésével biztosítsa a költségvetési hiánycél teljesítését. Ennek érdekében, az államadósság elleni küzdelem céljaira tekintettel javasoljuk a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény szerinti dohánytermékek kiskereskedelmi jogosultság átengedésére kiírt nyilvános koncessziós pályázatokban kikötött koncessziós díjak megemelését. Mivel a Nemzeti Ügyek Kormánya közismerten az egyszerű megoldások híve, sok, a magyar lélektől idegen tudományoskodás és álszakértői elemzés nélkül javasoljuk egyszerűen és egyenes gerinccel a koncessziós díjakat is 2,5-szeresükre emelni.
Kérdezem tehát Öntől, nem tartja-e a fentiek alapján célszerűnek elvenni az indokolatlan extraprofitokat a Nemzeti Dohányboltoktól, hogy a dohánylobbi extraprofitjához ezentúl ne járuljon hozzá feleslegesen a magyar adófizetők pénze. A magyar állam érdeke, hogy az államadósság elleni harcban folytatott küzdelemben a kereskedelmi árrés emelésével arányosan a koncessziós díj mértéke is növekedjen. E lépés következtében több pénz juthatna gyógyításra és egészségmegőrzésre, ezzel az emberek általános egészségügyi állapota is javulhat, csökkenhet a munkától betegség miatt távol töltött idő, amely összességében szintén jó hatással van az államadósság újratermelődésének megakadályozására.
Indokolt ez a lépés már csak azért is, hiszen a második Orbán Kormány gazdaságminisztere már sokszor és sokhelyütt hangsúlyozta, ha van egy világos gazdaságpolitikai vízió, és az azzal járó – egyébként az ország javát szolgáló és a versenyképességet javító – váratlan, és előre kiszámíthatatlan lépések egyes szektorokban, cégeknél profitkiesést okoznak, az nem a bizonytalan, kiszámíthatatlan gazdaságpolitika jele, hanem éppen a világos vízió megvalósulását bizonyítja.
Tekintetbe véve Miniszterelnök Úr aggodalmát a trafikkoncessziót el nem nyerő, korábban ilyen tevékenységet folytató polgártársaink sorsáért, felvetjük azt is, hogy a koncessziós díj megemeléséből fakadó forrásokat egy, a trafikkárosultak megsegítésére létrehozandó Alap felállítására lehetne fordítani, így téve eleget Miniszterelnök Úr elkötelezettségének ügyük iránt.
Mindezzel kapcsolatban kérdezném a Miniszter Asszonyt, hogy
- Tervezi-e a koncessziós szerződések felülvizsgálatát, a pályázatban meghatározott koncessziós díjak 2,5-szeresére emelését?
- Az államadósság elleni harc jegyében szándékukban áll-e a koncessziós díj fix, nettó összegét a szerződés hatályba lépését követő, évenkénti felülvizsgálat során a szerződésben meghatározott maximumig, a fogyasztói árindex kétszeresének megfelelő százalékos mértékkel megnövelve megállapítani?
- Kívánja-e jogosulatlan extraprofitok megnyirbálásából fakadó bevételeket egy, trafikkárosultak megsegítésére létrehozandó Alap felállítására fordítani?
Várom válaszát!
Budapest, 2013. május 15.
Jávor Benedek
független
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.