Búcsúajándéknak kicsit drága, avagy mi lesz veled Normafa?
Drága búcsúajándékot ad Orbán Viktor - a budapestiek nevében és kárára - Pokorni Zoltánnak: a nagypolitikából távozó XII. kerületi polgármester a miniszterelnök által szignált kormányhatározat szerint megkaphatja a Normafát, hogy oda - régi álmát megvalósítva - költséges és a táj értékeit megsemmisítő sportkomplexumot gründolhasson. A budapesti lakosság érdekeit semmibevevő, természetpusztító tervek elfogadhatatlanok, és minden fórumon (Natura 2000-es területről lévén szó, uniós intézményeknél is) meg kell próbálnunk védelmet keresni a kormányzati voluntarizmus legújabb megnyilvánulásával szemben a budai erdők, és egyben a fővárosi lakosság természeti öröksége számára.
Sípályák és az azokhoz kapcsolódó drótpályák és hóágyúrendszer, hegyi (downhill) kerékpárpálya, nyári bobpálya, fogadó épület, síklubházak, felszín alatti víztározó kialakítása a hóágyúrendszerhez, parkolók építése - egyebek között ilyen "fejlesztésekre" készül az Orbán-kormány a Normafánál a miniszterelnök által a minap szignált, és egy korábbi, június 30-i kormányhatározat szerint. A projekt azonban a létező összes sebből vérzik: a terület védett, mégsem kérték hozzá a nemzeti park és a kezelést végző erdőgazdaság véleményét, nem kérdezték meg a helyi és a környékbeli lakosságot, ráadásul az egész tervet közpénzből, főként uniós támogatásokból valósítanák meg (ami már csak azért is meglepő, mert az érintett 400 hektár nagy része Natura 2000-es besorolású, uniós természetvédelmi oltalom alatt áll, és az EU aligha fog hozzájárulni az átsorolásához). Külön bájos az első kormányhatározat első mondata, mely szerint "1. A Kormány megállapította, hogy a budapesti polgárok igényt tartanak arra, hogy a fővárost környező erdők közparkként kerüljenek hasznosításra." Erről ugyan senki nem kérdezte meg a budapesti polgárokat, de a NER-ben ha a kormány határozatban állapította meg, hogy a polgárok ezt akarják, akkor csak valami tavaresista sörényes hangyász vetemedhet arra, hogy erről másképp gondolkodjon.
A riasztó léptékű elképzelések szerint a területet közparkká minősítenék - ami után ott, ahogyan a Kossuth-téren láttuk, bármi megtörténhet -, az építkezés pedig kiemelt beruházás lenne, ami az Orbán-kabinet gyakorlatában egyet jelent a civilek és a szakhatóságok de facto kizárásával az engedélyezési folyamatból. Ráadásul mindezek nyomán egy olyan, rendkívül drága és költségesen fenntartható sportkomplexum jönne létre, amelyet nyilvánvalóan csak pénzért lehet majd használni - miközben a Normafa ma ingyenesen áll a budapesti és a környékbeli emberek rendelkezésére.
A terület szinte teljes egészében Natura 2000 besorolású, illetve a Budai Tájvédelmi Körzet részeként hazai természetvédelmi oltalom alatt is áll, ahogy az alábbi térképeken is látszik (nagyobb felbontásért klikk a képre):
A Natura 2000 területek határa (és a beruházási terület)
A Budai Tájvédelmi Körzet határa
Ahogyan az Audi-ügyben kiderült, az EU a kivonáshoz csak három feltétel együttes teljesítése esetén járul hozzá: bizonyítani kell, hogy közérdekről van szó, alá kell támasztani, hogy az adott helyen történő megvalósításnak nincs alternatívája, és hogy a kiváltás - hasonló vagy azonos természeti értékek védetté nyilvánításával - megoldható. Itt valójában egyik feltétel sem áll fenn, ráadásul éppen az Audi-ügyben elhangzott két ígéret (a kormány, illetve Brüsszel részéről), hogy az akkori eset nem teremt precedenst (és információim szerint Janez Potocnik környezetvédelmi biztos akkoriban jelezte a magyar kormánynak, hogy az Audi esete egyszeri és megismételhetetlen volt, nem fog hozzájárulni ahhoz, hogy a Natura 2000 hálózatból újabb nagymértékű kivonás történjen). A Natura 2000 terület lényegi részét itt olyan, a Normafa alatt elterülő meredek hegyi rétek jelentik, ahol csak itt előforduló rovar- és növényfajok is élnek!
A terv persze nem új, lopakodó módon évek óta készítik elő. Az agglomerációs törvény vitájában, 2011. májusában a következőket mondtuk: "A törvény módosítása ugyan jószándékú, mert korlátokat állítana pl. a települési területek növekedésének, illetve az új lakóterületek vagy bevásárlóközpontok kijelölését a kötöttpályás közösségi közlekedési megállóhelyekhez kötné. Ezek a feltételek azonban könnyen kijátszhatók és egyedi mérlegelést tesznek lehetővé, illetve sokszor nem elég szigorúak (például újonnan kijelölt lakóterületeken csupán 5%-nyi zöldterületet kellene minimálisan kijelölni játszó- sport és pihenőterületek számára). A legszembetűnőbb változtatás a törvényjavaslat korábbi változatához képest – a valószínűleg valamilyen erős lobbiérdek hatására bekerült – kivétel: ökológiai magterületen lehetővé tennék beépítésre szánt területek kijelölését, amennyiben ott 1914 előtt történeti sportterület volt, vagy 1989. október 23. előtt honvédelmi, rendészeti, közbiztonsági célra használták a területek. Ez a lehetetlen szabály közben feltűnt Illés Zoltán államtitkárnak is, aki szintén javasolta ennek kivételét a törvénytervezet szövegéből. Kérdés, hogy ki nyeri majd ezt a csatát a Fideszen belül és lehetővé válik-e a jövőben olyan értékes zöldterületek beépítése, mint például a Tétényi fennsík, a Kevélyek Nyugati völgye, a Normafa vagy a Svábhegy, arra hivatkozva, hogy ezeken a területeken valaha katonai lőtér vagy golfpálya volt."
A jóhiszeműség most már erősen megkérdőjelezhető: nyilvánvaló, hogy már akkor is (többek között) a Normafa beépítésére készültek. Az akkori rendelkezés alapján ráadásul a most szóban forgónál nagyobb (pl. a most szóban lévő környéktől a Svábhegy felé eső századfordulós golfpálya területét is érintő) beruházások vannak betárazva, amelyek ki tudja mikor lesznek hozzácsapva a jelenlegihez). Sok száz hektár erdő és zöldterület van veszélyben, miközben Budapesten ma már egyetlen négyzetmétert sem lenne szabad beáldozni, ehelyett inkább a zöldterületek karbantartására és növelésére kéne összpontosítani.
Hab a tortán, hogy a projekt iránt nem mutatkozik semmilyen néven nevezhető befektetői érdeklődés (amit az is jelez, hogy az egészet közpénzekre kívánják alapozni). Ugyanis a gigaberuházás a hóágyúzással 2-2,5 hónapos budapesti síszezon mellett nyilvánvalóan nem rentábilis. Majd megépítik közpénzből, aminek a terheit viseljék az adófizetők, az üzemeltetésre meg keresnek valamilyen baráti céget, amelyik az üzemeltetésből azért majd csak megél valahogy - és vélhetőleg nem túl rosszul. Vagyis tipikusan arról van szó, hogy közjavakból csinálnak magánbizniszt valaki(k)nek, ahogyan ez a Fidesznél szokás. Budapesten pillanatnyilag nincsenek hiányzó szállodai kapacitások (de ha lennének, akkor sem a városközponttól távol, a zöldben). A síelő közönség számára pedig a Normafa egyszerűen "nem pálya": túl rövid a lejtő. Ebben leginkább az lehetne az üzlet, ha lakóparkokat, apartmanhoteleket is akar valaki építeni - nem lepődnénk meg, ha a végén valahogy ez jönne ki a projektből, de ez is csak a válság elmúltával lehetne reális.
De mielőtt azt hinnénk, hogy ez valami kerületi umbulda, rögzítsük egyértelműen: a magyar kormány a létező valamennyi eszközével a projekt mellé állt. A beruházás külön miniszterelnöki megbízottat kapott, egy egyedi beruházásra külön "lex Normafát" készülnek alkotni a kormányhatározat szerint, és egyben kiemelt beruházás is lesz belőle. A nehéztüzérség teljes állománya felsorakozott. A terv őrült, cinikus és hazug, de nincs olyan jogszabály, szakember, hatóság, civil szervezet vagy lakossági tiltakozás, ami ne esne el ilyen elsöprő erőfölénnyel szemben. Úgyhogy mindettől függetlenül simán megvalósulhat. Vagy mégsem?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Geo_ 2013.07.20. 10:39:14
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.21. 15:07:57
varosjaro.blog.hu/2013/07/14/nemnorma_fa
díjhitelező 2013.07.21. 15:11:56
Kata Klamár 2013.07.21. 19:51:11
consul 2013.07.21. 22:14:08
Misoo 2013.07.22. 01:30:51
hát, ez gáz 2013.07.22. 02:38:03
Ez nekem nem hasznos. Nem szeretnék a gyermekeimmel kilómétereket utazni, hogy megmutassam nekik, hogy milyen a természetben tölteni egy napot.
hát, ez gáz 2013.07.22. 02:51:06
Persze aki a luxusautójából szemléli a tömegközlekedést és magánklinikára jár gyógyíttatni magát, annak nyilván fontosabb egy sípálya, ami ráadásul a terület adottságai miatt még gagyinak is számít.
2013.07.22. 03:14:54
(((d(-_-)b))) 2013.07.22. 08:01:45
Ausztria, Szlovénia, Németo., Franciao., Sp....stbstbstb. Ezek olyan államok, ahol nagyon komolyan veszik a természetvédelmet, simán büntetnek horror összegre ha nem a kijelölt úton bringázol a hegyekben, viszont mindenhol van kialakítva útvonal, vagy park (ami nem azt jelenti, hogy ledózerolnak egy hegyet) ahol lehet downhillezni, síelni. Ezek az úgynevezett bringaparkok (nyáron) és síparkok (télen), a kettő általában egy helyen van.
Eddig is gurultak a hegyről a dh-sok, csak illegálban és mindenfelé, ezzel jóval több kárt okozva mintha egy szabott vonalat használtak volna. Ment a kergetőzés eredménytelenül.
Ha ez az egész úgy valósul meg, ahogy tőlünk nyugatabbra szokott, akkor szerintem jó.
Mellesleg a véleményemben semmi politika nincs, sokat bringázom felfelé és lefelé is (...és még mielőtt valami agyatlan barom "rohadtbringás"-ozna, elárulom, ugyanannyit gyalogtúrázom is, és az erdőben a szemetet általában nem a bringások dobálják el... )
Viszont ismerve a fideszt, sokszor csináltak már segget a szájukból, remélem ez nem az lesz.
Egyébként a cikkíró egyetlen megjegyzést tett ami egy kicsit "szakmai", miszerint a sízőknek a Normafa nem pálya, mert rövid...ennél azért kicsit felkészültebben is lehetett volna...
A védett területeket nem viseli meg egy ilyen létesítmény (itt a "létesítmény" szó alatt nem egy épületkomplexumot kell elképzelni, mindössze csak egy két nyomvonalat, ill, egy felszállító rendszert, mint pl a libegő). És azért a Normafa nem egy "érintetlen esőerdő" most sem...
Aki meg nem látott még bringaparkot és nem tudja miről van szó, nem értem miért hőbörög...azaz de, jó magyar szokás szerint gondolkodás nélkül megy a felháborodott fröcsögés az állandóan rosszkedvű citromarcúak részéről, bármi van...és ebből már annyira de annyira elegem van
A véresszájú tudatlanoknak vagy a nyitottabb kíváncsiaknak egy kis segítség:
www.bikeparksemmering.at/de/bikepark/
www.bikeparkpohorje.si/
(((d(-_-)b))) 2013.07.22. 09:44:35
(((d(-_-)b))) 2013.07.22. 09:55:38
Nekem, budapestiként igenis szükségem van egy bringaparkra, hogy ne kelljen külföldre mászkálnom iszonyat költségen ha szeretnék gurulni...minden normális helyen meg tudják ezt oldani...ez is jellemző...ha nincs szükséged valamire másnak se legyen?
Nagy igény lenne egy ilyen parkra, jelenleg a dh-sok fogassal mennek fel és a gyalogösvényeken veretik lefelé ellenőrizetlenül, esetenkén a gyalogos kirándulókat veszélyeztetve. Ezek az emberek sem szívesen küzdenek a bkv arcokkal, meg a turistákkal, szívesen fizetnének belépőt egy bringaparkba, hogy minden tiszta legyen. Igen, egy bringaparkba jeggyel lehet bejutni, és pénzt hoz az üzemeltetőnek. Szóval elméletileg mindenki jól járhatna...
Kakimaki0123456789 2013.07.22. 10:22:59
Mar nem vagytok fontosak nekik.
zorki 2013.07.22. 10:51:47
(((d(-_-)b))) 2013.07.22. 11:04:58
Nem_tudod_a_neved? 2013.07.22. 14:53:34
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.22. 15:20:33
2013.07.22. 18:01:23
2013.07.22. 18:03:37
Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2013.07.22. 19:05:30
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.23. 13:23:43
12.kerulet.ittlakunk.hu/onkormanyzat/130723/normafai-fejlesztesekrol-szolo-kormanyhatarozat-szovege