2018. 08. 25.

Irányított szerencse

duna-folyam-paks_151664_2_0x0.jpg

A Duna Paksnál

 

Kevésen múlt, hogy a nagy meleg és az alacsony dunai vízállás miatt nem kellett leállítani a Paksi Atomerőművet - írja szinte a teljes független sajtó a G7 cikkére hivatkozva (a kormánypárti propagandatermékekben még ezt az óvatos problémamegközelítést se keressük: a paksi szent tehén számukra teljes mértékben érinthetetlen, ha súlyos baleset volna, azt sem írnák meg).

Micsoda szerencse! -gondolhatnánk, tized fokokon múlt, de megúsztuk, hogy a magyar áramtermelés 40 százalékát biztosító erőmű kiessen az üzemből. De vajon mennyi volt ebben a szerencse, és mennyi az a kreativitás, ahogyan a teljes magyar jogalkotási, hatósági és intézményi rendszer kezeli Paks kérdését?

Kezdjük azzal, hogy a magyar szabályozás már eleve relatíve nagyvonalú, amikor az erőmű hűtővizének visszaeresztési pontjától számított 500 méteres távolságban írja elő a 30 Celsius-fokos vízhőmérsékleti korlátot. Franciaországban, ahol a használt hűtővizet befogadó folyók magas hőmérséklete miatt augusztus elején ténylegesen le is állítottak néhány atomerőművet, ugyanez a határérték 28 fok. Ha Magyarországon is a 28 fokos érték lenne hatályban, mint a nem lényegesen hűvösebb klímával rendelkező dél-franciaországi Rhone folyón, akkor Paksot már rég le kellett volna állítani. De persze jogszabályokkal is lehet "szerencsét" csinálni.

Másodsorban, ahogy a cikkből kiderült az automata vízhőmérséklet-mérő berendezés az alacsony vízállás miatt nem működött jól, így kézi mérésre kellett áttérni. Ezt pedig - micsoda véletlen szerencse! - reggel hétkor végezték el, amikor a vízhőmérséklet a legalacsonyabb. A G7 cikke is részletesen leírja, hogy ha az így mért 26,8 fokhoz hozzáadjuk azt az 1,2-1,5 fokot, amit napközben melegszik a Duna, és az a 3-4 fokot, amit a mérőponthoz képest az erőmű hűtővize még hozzáad, akkor 31-32,3 fokos vízhőmérséklet adódik az 500 méteres pontnál. Azaz ha a mérőműszer nem hibásodik meg, ha nem hajnalban mérnek ezt követően vízhőmérsékletet, és ha a méréseket a tényleges 500 méteres ponton végezték volna, akkor az atomerőművet le kellett volna állítani. Mint ahogy a hivatalos adatok szerint nem hogy az 500 méteres ponton, de sok kilométerrel lejjebb, Domborinál is visszatérően 30 fokot elérő vagy meghaladó vízhőmérsékletet mértek. Ha nem olyan méréseket végeznek, amelyek célja épp az, hogy 30 fok alatti eredményeket produkáljanak, akkor Paksot le kellett volna kapcsolni. De persze "mérésekkel" is lehet szerencsét csinálni. 

hutoviz.jpg

                                  A paksi hűtővíz-csatorna

Végezetül nézzünk kicsit előre. Mi történik majd, ha az erősödő klímaváltozás hatására növekvő hőmérsékletű, és csökkenő vízhozamú folyóba a jelenlegi hűtővízmennyiség több, mint kétszeresét engedik vissza Paks2 megépülte után? Ahogy korábbi tanulmányunkban bizonyítottuk: visszatérően, jelentős időtartamban várható a határértékek túllépése. A hatóságok szerint persze nem lesz itt semmi látnivaló. Szerintük az a környezeti hatás, amelyet már most csak kreatív eszközökkel tudtak eltussolni, az nem fog jelentkezni. Én is biztos vagyok benne. Ahogy most is sikerült megengedő jogszabályokkal, irányított mérésekkel elkerülni, hogy meglépjék a nyilvánvalóan szükséges leállítást, a jövőben is megtalálják majd a módját, hogy papíron minden rendben legyen. Ha meg nem, legfeljebb kiszabnak valami névleges bírságot, az erőmű meg vígan zakatol tovább. 

Csak a Dunának annyi. A dunai élővilágot ugyanis kevéssé hatja meg a jogszabályi trükközés, a mérési kreativitás, a környezeti hatástanulmányok manipulálása, a kommunikációs süketelés. A dunai élővilág számára a klímaváltozás önmagában súlyos stresszhelyzetet okoz, az ehhez való alkalmazkodás következményei nem láthatók pontosan előre, de várható, hogy a hűvösebb, oxigénigényesebb, nagyobb folyókra jellemző fajok vissza fognak szorulni, vagy el is tűnhetnek. A víz oxigéntartalma nyaranta jelentősen csökkenni fog, az általános vízminőség is romlik (egyszerűen kisebb víztömegnek kell majd felvennie mindazt a szennyezést, amit beleöntünk). Nem, nem szép mediterrán folyóvá alakul át a Duna. Ilyenkor az igénytelen, sokszor invazív fajok tömeges elszaporodása, algavirágzás, az értékes természeti területek, közösségek eltűnése történik. Ennek fog még egy jó nagy rúgást adni Paks2. A magyar kormányzat és hatóságok pedig majd megoldják okosba', hogy papíron ne legyen gond. Majd megemelik a határértéket 32 fokra, vagy akár följebb. Majd megkeresik a Duna leghűvösebb pontját, és ott mérnek a hajnal jótékony leple alatt. Majd nemzetbiztonsági kockázatnak nyilvánítják a dunai vízhőmérsékletek publikálását. Majd hazudnak, manipulálnak, titkolóznak, hiszen az a normál ügymenet amúgy is. 

Ha be tudják csapni mindezzel az országot, és nem állunk az útjukba. Mert a Magyar Idők bármit megír, amit a pártközpontból átküldenek. De a Dunát, azt nem lehet becsapni. 

 

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr3114201653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lms Fkt 2018.08.25. 20:50:35

És ez így megy orbanisztánban az élet minden területén...irányított mérések,irányított eredmények,irányított hírek,irányított hírközlők,irányított szavazótábor,méréssel összehozott 2/3...csakhogy Budapestet azért nem teljesen lehetett becsapni...kár,hogy az aljasan kimatekozott választási rendszerben ez meddő fölény volt.Ami már csak azért is igazságtalan,mert a sokat emlegetett gazdasági növekedés vajmi kevéssé a Fidesz szavazó vidék érdeme...meg nem is a fényesre nyalt seggű határontúliaké...

Ad Dio 2018.08.25. 20:55:19

Jávor Úr!

Meg tudja mondani mennyivel emeli Paks a folyó hőmérsékletét? Kábé elegendő... csak hogy lássuk, hogy tudja-e miről beszél...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2018.08.25. 21:11:40

Namost akkor adódik a kérdés, hogy ha tényleg precízen mérnek a fiúk, és elkezdik lecsavarni Pakson a potmétert, akkor mi történik. Nos, hiányozni fog a megtermelt áram, amit valahonnan be kell szerezni. Vagy el kell kezdeni leállítani a nagyobb ipari fogyasztókat... de ez utóbbi elég gázosnak hangzik. Marad tehát a jelenleg kikapcsolt szémerőművek elindítása, és az import növelése. Ami jó esetben szintén szénerőmőrű, esetleg gázerőmű.
Ezzel aztán szmog lesz, szétcsesszük a légkört, és persze emelkedik az áram ára. Ez miért jobb opció, mint a Duna megsanyargatása?
Értem én, hogy nem jó így, de akkor mi lenne a jó megoldás?
Például célszerű lenne Paks 2-t felkészíteni a melegebb klímára; majd Paks 1-et kíméletlenül lelőni, ha meleg van. De most, 2018-ben valóban jobb lett volna részlegesen átállni széntüzelésre, mint 1-2 napra túlterhelni a Dunát? Melyik okozza a kisebb kárt?

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.25. 21:21:59

@Papírzsepi: plusz ha 2 fokkal lépte túl Jávor úr szerint, akkor nem leállítani kellett volna, hanem kicsit leszabályozni, hogy 2 fokkal hidegebb víz érkezzen vissza a Dunába.
Egyébként én nem tudom, Paks 2 terveiben szerepel hűtővíz-hűtés a visszaengedés előtt? Lehet, hogy hosszabb elvezetőcsatorna sokat segítene.

Zionnépe 2018.08.25. 21:22:26

@Lms Fkt: Bármennyire is szeretném Orbánék bukását, azt azért észre kell venni, hogy a teljes ellenzék csődöt mondott... már tavaly. Legkésőbb október óta - de még inkább kb 1 évvel a választás előtt - 1 db "Kormányváltás - bukjanak a tolvajok! vagy hasonló összefogást kellett volna összehozni és vállvetve minden kommunikációt, pr-t és erőforrást ennek szolgálatába állítani!
Totális öngól volt az országos jegyzéken nem egyformán 1 db formációba összeállni, illetve az azt megelőző pártokon belüli teszem-nem teszem játékot kiteregetni a médiának.
Persze a kormány is bevetett minden aljas trükköt és persze az országos médiahálózatát sem kímélte, de az előbbit előre lehetett tudni, és készülni kellett volna ellene, az utóbbit pedig ellensúlyozni helyi szintű önkéntes segítőkkel. Mert bizony vidéken hisznek a tv-nek a polgárok, de a saját tapasztalatuknak még jobban. Kevés jobb pr van "választási szezonban", minthogy szájról-szájra adják melyik politikai érdekcsoport figyel a lakosság apró bajaira is.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.25. 21:26:33

A környezetvédelmi hatástanulmánya Paks 2-nek ezt mondja: "A meglévő és a tervezett blokkok üzemeltetésének fő kérdése a kritikus meleg napok előfordulási gyakorisága, és annak tartóssága. A Duna víz napi hőmérséklet maximumok és tartósságuk értékeit megvizsgálva, megállapítható, hogy a felmelegedési tendenciákat figyelembe véve is csak évente néhány napon fordul elő kritikus, beavatkozást igénylő vízhőmérséklet a tervezett 60 éves üzemidőt tekintve."

És részletezi az intézkedési tervet arra a pár napra.

www.paks2.hu/hu/Dokumentumtarolo/DDKTF_3.hi%C3%A1nyp%C3%B3tl%C3%A1s.pdf

Zionnépe 2018.08.25. 21:29:05

@Papírzsepi: Biztos, hogy Paks üzembentartása helyett is drága az import áram? A jelenlegi tendencia mellett szerintem a teljes paksi beruházás felesleges és pazarló. Vehetnénk import áramot eleve azerződve nagy mennyiségben, és közel a jelenlegi áron.

Zionnépe 2018.08.25. 21:30:59

@Meister: Kivéve, ha nem csak pár nap lesz ez 10-20 éven belül...

Ménár Atya 2018.08.25. 21:37:18

@Lms Fkt: Ugye nem zavar, hogy kádárisztánban épült paks, és az üzemeltetési feltételeket a gyártó adja meg...............
De minek is beszélek, szitába gyüjteném a vizet..........

Quas! 2018.08.25. 21:38:02

@Zionnépe: Szerinted mennyiért adnák a villanyt, ha az ország nem tudja megtermelni magának a fogyasztása nagy részét és ki lenne szolgáltatva a külföldi termelőkne?. Szerinted milye prioritással kapnánk a villanyt, ha a termelő országnak nincs elég feleslege, amit eleadhatna nekünk?

Medgar 2018.08.25. 21:38:13

@Zionnépe: Feltették már párana kérdést itt is, de én is megkérdezem: OK nem kell Paks2 és a csúnya rossz orosz atom, de mi lesz helyette? Szén? Gáz? Sötétség? Mondjuk az már most is van a Jávor féle fejekben...

jjoey 2018.08.25. 21:38:19

@Papírzsepi: egyszeru, veszel az ukranoktol, de mivel belejuk rugsz a kissebbsegeid miatt es ezel obelejuk is, nyilvan nem adnak csak ugy. Vehetsz gazt a tartotiszttol, de azt is el kell hozni, az ukranokon keresztul. Ld fent, vagy hasznalj ovszert, sokat.
Hameg mohacsnak termalviz folyik majd legalabb rezsicsokkentes lesz mert futhet vele es vilagitani is fog. Gondolkodj. Sporolj. De eut a rezsiszilard mar elcseszte. Tudod, a foldet gyerekeidtol kaptad kolcson.

Medgar 2018.08.25. 21:39:58

@Zionnépe: +Amíg az MSZP akarta addig kellett Paks? Mert ők szintén orosz kivitelezésben gondolkodtak, csupán a zsé jött volna az ő haverjaiktól..

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.25. 21:42:34

Plusz ugye az is nagy szerencse, hogy a víz rétegződik, a halak meg nem olyan hülyék, mint egy politikus, így ha melegük lenne, akkor a meder aljához tudnak úszni. Igen, ilyen zsenik. Ezt már a saját 500 literes akváriumomban is megfigyeltem. :-)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2018.08.25. 21:45:35

@Zionnépe: Paks 2 ellen 3 érdemi érvet szoktak felhozni (plusz egy csomó faszságot és hitvitát). Az egyik az, hogy csak nagyon hosszú távon van értelme, és fogalmunk sincs róla, hogy addigra mit fog történni. Magyarul: lutri az egész. A gond az, hogy pontosan így igaz az áramtőzsdére is, tehát az import is egy óriási lutri. Szóval én nem lennék olyan bátor, hogy kijelentsem, hogy az import jobb. Szerintem ez így nem egyszerűsíthető le, sokkal komplexebb kérdés.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.25. 21:50:01

@gumicukor1: nem, de ha elolvasod a környezetvédelmi hatástanulmányban van szó arról, hogy Paks 2-nél hogy fogják megoldani a víz visszahűtését az alatt a pár nap alatt a 60 éves élettartama alatt, amikor ilyen kevés és meleg a Duna vize.
www.paks2.hu/hu/Dokumentumtarolo/DDKTF_3.hi%C3%A1nyp%C3%B3tl%C3%A1s.pdf

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 21:58:26

A jogszabály korlátja gyengébb, mint a fizikai korlátok, amik a megújulókat akadályozzák itthon. A mi földrajzunk erre nem alkalmas.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:00:01

@Meister: A Rhône-on azért kisebb a korlát, mert kisebb a vízhozam de keskenyebb és mélyebb a meder, így máshogy hül.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:01:47

@Meister: Idén, ami rekordnyár volt, augusztus 25-re sikerült elérni ezt, egy nappal egy 10-15 fokos lehülés előtt. Ennyi még nem gond. Megoldás csak rosszabb van.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:03:11

@Zionnépe: Vehetnénk, amíg béke van. A nemzetbiztonság nem engedi meg a 80% importra átállást (ma ennek néha a fele a pillanatnyi import, többnyire szénerőművekből).

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:04:07

@Zionnépe: Akkor építünk hűtőtornyokat. Mivel a megújulókhoz szükséges tározós erőművet nem tudunk.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:06:22

@Medgar: Mindenki orosz erőműben gondolkodott, hiszen a szakmai pályázatot ők nyerték meg azzal, hogy az övék felelt meg hat reaktor közül a leginkább az elvárt tulajdonságoknak.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:07:17

@Meister: Mondjuk Mohácsra ez kiegyenlítődik, ezért van elsősorban a korlát.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.25. 22:08:31

@gumicukor1: Mondj egyet, amivel olcsón, megbízhatóan és co2-kibocsájtás nélkül csinálhatunk áramot önmagában!

morph on deer 2018.08.25. 22:33:55

@Meister:
“a halak meg nem olyan hülyék, mint egy politikus, így ha melegük lenne, akkor a meder aljához tudnak úszni.”

Ami vagy segít, vagy nem.
Két napja láttam a német tévében, ahogy tonnaszám szedik ki a megfulladt halakat az Elbából. Azon a szakaszon már több, mint 20 tonnánál tartottak akkor...

Hát most vagy az van, hogy a német halak hülyébbek, vagy az ottani politikusok okosabbak, de ott irdatlan mennyiségű hal pusztult el, - a melegtől!

Pedig még azzal is próbálkoztak, hogy oxigént nyomtak egy hosszú és vastag, perforált csövön a meder aljáról. Ott volt is élet körülötte, de a többi részen ez nem segített.

Szóval igen, a hal lemegy a hűvösebb részre, csak ha már ott sincs elég oxigén a vízben, akkor cseszheti csórikám.
Az pedig az összes elszaporodott alga meg egyéb szerves összetevő miatt is fogy, ez ezzel jár, sajnos.

JFK-alapítótag 2018.08.25. 23:40:13

@Ad Dio:
"A munkáját elvégző gőz a Duna hűtőhatását felhasználva ismét vízzé alakul. Ez a vízkör nyitott, a Dunából másodpercenként kiemelt 100 köbméter víz átlagosan 8 Celsius-fokkal felmelegedve tér vissza a folyóba."

Most kb. a főágban 500-600 köbméteres a vízhozam.

consul 2018.08.25. 23:42:01

@Benbe: A Duna-Tisza csatorna elvileg egy tározós erőmű lenne

teéjesenmindegy 2018.08.26. 01:20:59

@Zionnépe: "A jelenlegi tendencia mellett szerintem a teljes paksi beruházás felesleges és pazarló. "
Ja, hát ha te erről elolvastál már 2 cikket az indexen, akkor te szakértő vagy, és ha szerinted felesleges, akkor ne is építsék meg.

Billy Hill 2018.08.26. 03:23:01

Bős-Nagymarost azonnal! F*sznak kellett megfúrni!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.08.26. 04:22:13

Uncsi. Már megint megy a Paks elleni huhogás. Kedves ellenzék! Ha a népet nem érdekli hogy szétlopják az országot, Paks hűtővize még a zörgő haraszt szintjét sem üti meg.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.08.26. 04:23:33

@Zionnépe: Milyen tendenciáról beszélsz? Most hogy újra emelkedik az olajár?

különvélemény 2018.08.26. 05:10:20

Látom a PM a 80 IQ-s választókra hajt, akiket meg lehet vezetni az atomellenességgel.

Gondolom, ha kormányra kerülnének, betiltanák a fizika oktatást, mert felesleges.

röf 2018.08.26. 07:57:13

Lári-fári...
Nincs olyan leállított szén(hidrogén) erőművünk, amit hirtelen be lehetne rúgni, ha túl meleg a Duna.
Az importár tartós alakulása picit bonyolultabb dolog, mintsem hogy valaki itt kiollózza az aktuális magyar importárat. Aszódi A. írt róla.
aszodiattila.blog.hu/2017/01/24/rekordarak_es_rekordfogyasztas_az_europai_arampiacon
Vajon tudja-e a sok lángelme, hogy mi a feladata a hűtővíznek egy atomerőműben, és mi történik, ha relatíve túl meleg a hűtővíz... mondjuk ez a Jámbor Benedek?
Egyébként az ország önellátó villamosenergia-termelő kapacitása stratégiai kérdés.
(Van épp elég dolog, amiben külföld-függők vagyunk.)

2018.08.26. 08:34:39

Szegény csernobiliak, fukusimaiak nem értették OV lángelméjét. A lényeg, hogy ne tüzeljünk szénnel, gázzal, hanem a környezetbarát atommal. Azóta dicsekszenek vele, hogy bezzeg semmi CO2-ot nem bocsát ki az erőművük. Az egyéb "problémák" pedig kreatív papírmunkával eltüntethetőek, magyar módra.

Visceroid 2018.08.26. 09:22:01

Paks2 soha nem fog megépülni. Felvettük rá a hitelt, visszafizetjük kamatostul az oroszoknak, meg akinek kell és ennyi.

d.j 2018.08.26. 09:42:16

@röf: OK. Akkor majd légyszi fizesd ki nekem a magyar áram és az áramtőzsdén vásárolható áram közötti különbséget. Bele fogsz rokkanni, ahogy mi is. Ahogy kinéz a helyzet 3-4x lesz drágább a magyar áram majd mint az UE-s átlag.
Ez a stratégia marhaság a fidesznek fontos. Amikor a szocik elindították ezt az egész Paks2-őt, pont a fidesz volt, aki kézzel-lábbal tiltakozott ellene. Most, hogy szabadon lehet lopni már stratégia kérdés. Na elmentek a jó édes anyátokba.

midnightcoder2 2018.08.26. 09:51:01

@roli101: Csernobilban okos emberkék elkezdek játszani egy amúgy is rossz konstrukciójú atomerőmű biztonsági rendszerével. Nem jött be. Ezzel együtt a globális felmelegedés egy "picit" nagyobb veszély. Csernobil és környéke köszöni jól van, az ottani élővilágra alapozva szerintem nemzeti parkot fognak létrehozni idővel. Ezzel szemben a gobális felmelegedés túltolásával elég kellemetlen hellyé alakíthatjuk az egész bolygót. A globális felmelegedés következtében túlmelegedő Duna hőmérsékletének a csökkentésére kikapcsolni Paksot és cserébe bekapcsolni pár szénerőművet - nos, ez olyan remek ötlet ami csak egy igazi sötétzöldnek juthat az eszébe, mint a post elkövetője is.

röf 2018.08.26. 09:52:26

@d.j:
"Ahogy kinéz a helyzet 3-4x lesz drágább a magyar áram majd mint az UE-s átlag."
Értelek.
Ha komolyan beszélgetnénk, akkor lenne 3-4 kérdésem.
De nincs.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.26. 10:14:30

@JFK-alapítótag: "Most kb. a főágban 500-600 köbméteres a vízhozam.". Erre van valami bizonyítékod? Csak mert 1000 körül szokott lenni a minimum, de az ősszel. Most inkább 12000 m3/s körül lehet, csak az a baj, hogy eleve bőven több, mint 20 fokos.

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 10:16:14

@roli101: "Szegény csernobiliak, fukusimaiak nem értették OV lángelméjét."

Ilyen az amikor a mélytudatlanság szorgalommal párosodik

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.26. 10:18:25

@roli101: a magyar atomerőmű fizikája nem teszi lehetővé az olyan jellegű robbanásos leolvadást, mint a csernobili. Pont ez a lényege a nyomottvizeseknek, hogy a víz benne katalizátor is, és ha abban buborékok keletkeznek, akkor leáll a láncreakció. De ez itt gondolom magas, egy ellenzéki szociológusnak nem kell ehhez értenie, ha állást akar foglalni 0rbánbasi ellen.

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 10:19:57

Összefoglalom a posztot: Ha Jávol dédanyjának kerek lett VOLNA akkor ő lett VOLNA az omnibusz.

Mélysötétség, Jávor a neved

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2018.08.26. 10:22:26

@Meister: www.hydroinfo.hu/tables/dunhid.html
Dunaújvárosnál 1090 m3/sec a vízhozam. Akkor @JFK-alapítótag adatai tévesek. Hangulatkeltésre persze alkalmasak.

altalaj 2018.08.26. 10:33:33

Azt hogy valami zavar lehet az áramtermelésben lehetett érzékelni azon digitális órák szokatlan sietésében , melyek az alapidőjelet az 50 Hz-es frekvenciától kapják meg. Ez jól érzékelhető volt volt a szokatlan meleg időszakban.

2018.08.26. 10:35:23

@Zionnépe: "Vehetnénk import áramot eleve azerződve nagy mennyiségben, és közel a jelenlegi áron. "

Magyarország már így is egy kitartott világkurvája ország 10 millió fogyasztóval, ahol már mindent importálnak, olyan dolgokat is, amit minden további nélkül elő lehetne állítani. Az importtal mindig az a probléma, hogy totálisan kiszolgáltatottá tesz. Kiszolgálatott lesz az árakkal, illetve azzal is hogy egyáltalán kap-e (adnak-e) majd, amikor szükség lesz rá. Emlékezzünk vissza a cukorgyárakra. Nem kell magyarországnak cukorgyár, dózert neki, majd lesz az euból ócsó, jó cukor kiváló áron. Mára kapott a fejéhez mindenki, mekkora "biznisz" volt ez is. Kizárólag olyan dolgokat kell importálni, amit nem tud az ország maga előállítani. Ezzel erősödik az ipar, és függetlenedik az ország.

2018.08.26. 10:45:09

@midnightcoder2: "ez olyan remek ötlet ami csak egy igazi sötétzöldnek juthat az eszébe, mint a post elkövetője is"

Áhh, ezek nem gondolkodnak. Ha lekapcsolnák paksot, és elkezdenénk szennyezni a levegőt, akkor azzal lenne bajuk. Egyébként akkor érteném a hisztit, ha Paks miatt forrna a duna, de egyelőre csak arról van szó, hogy viszonylag ritkának számító aszályos időszakban vagyunk, egy dögmeleg nyár után. A duna erőművel, vagy anélkül, extrém meleg.

teéjesenmindegy 2018.08.26. 11:11:05

@Jankove:
Hehe. Igen, jó ez a világkurvája szöveg.
Amikor arról van szó, hogy bővült az ipar, akkor elkezdenek sírni, hogy "dehát csak összeszerelőüzem vagyunk" és függünk a külföldtől... Nadeha Paks, akkor vegyünk áramot az euból...

fda 2018.08.26. 11:32:50

T. Jávor úr! Jól láthatóan ön bennfentes információkkal rendelkezik az atomerőmű működéséről, 1 napra történő kiváltásának lehetőségeiről és a Duna vízminőségének összefüggéseiről.
Megalapozatlan okfejtéseihez annyit fűznék hozzá, hogy nekem pedig arról van tudomásom, hogy Orbán Viktor személyesen meghamisította a használt lázmérő skálázását, így majdnem két tized fokkal eleve kevesebbet mutatott. Építse be ezt is az okoskodásba, úgy sokkal kerekebb lenne a történet. Eleve felháborító, hogy egy régi típusú, higanyos orosz lázmérőt használnak még mindig, a higannyal veszélyeztetve a Fekete-tenger élővilágát.

fda 2018.08.26. 11:39:34

Mondjuk az ilyen ostoba szövegeket olvasva csak örülni lehet annak, hogy teljességgel esélytelen, hogy az író és haverjai valaha is hatalom közelébe kerüljenek. Hogy döntene egy ilyen ember komoly ügyekben?

Boar. 2018.08.26. 12:10:30

Ez elég szánalmasra sikeredett...
A nagy kipusztuláshullám a folyó hány folyamkilométeres szakaszát érinti? Talán még hármat, négyet is? És nyilván ez a szakasz dróthálóval, acélráccsal és tiltó táblákkal le lesz zárva, hogy a hőség idejére az erre érzékeny fajok egyedei ne tudjanak egy kicsit hűvösebb szakaszra elhúzódni.

gigabursch 2018.08.26. 12:25:51

Jávorka. Hülye vagy.
Egyébiránt a Paks 2 Dunamentes Heller-Forgó rendszerű lesz hűtésileg.
A Duna jelenlegi vízhozama még mindig 1000 m3/sec felett van.

meronem 2018.08.26. 12:29:45

Ennyi rövidlátó retardált embert, mint ami itt van, atyaég.... Egy napig tartó meleg Dunából politikát csinálni, döbbenetes. Biztos, hogy van hibája a kormánynak, de az ellenzék a teljes szavazóbázissal komplett dilettáns.

Muhammad Balfas 2018.08.26. 12:41:00

Jávor Benedek biológus, aki rektorbiztonsági kérdésekkel foglalkozik..

Bambano 2018.08.26. 13:08:41

hát igen, megmérjük, a hőmérő mutat valamit, majd találomra hozzáadunk még ilyen-olyan számokat, saccpermiatyánk az országban az egy lakásban élők átlagos számát, a soproni világos sör alkoholfokát, meg ilyeneket, és akkor kiderül, hogy sok. szinte már plazma állapotú a folyó.

paks2 meg nem bővítés lesz, hanem csere. tehát az a hőmennyiség, ami most folyik a folyóba, nem lesz, mert paks1-et leállítják.

az a baj a politikai okból rettegőkkel, hogy lesüllyednek a 888 szintjére, így a vágyott célt nem érik el, mert mindenki látja, hogy álláspontjukat az üléspontjuk határozza meg.

Senki fia 2018.08.26. 13:17:06

Majd megepul a fajszi duzzaszto es magagabb lesz a viz.
Jajj hat az sem ZÖLD...

chrisred 2018.08.26. 13:44:59

@Medgar: Egy energiában szegény ország lakosainak arra kell koncentrálni, hogy a lehető legkevesebbet fogyasszák feleslegesen.

midnightcoder2 2018.08.26. 14:35:19

@chrisred: Ezzel együtt az áramfogyasztás Európában növekedni fog. Méghozzá drasztikusan, ahogy a jó rákkeltő anyagokat pöfögő dízeleket elektromos járgányokra cseréljük. Ez persze nem 10 perc alatt megy, de szerencsés esetben a következő negyven év az elektromosságról fog szólni. Kevésbé szerencsés esetben meg a Kalasynikovról és a migrikről, de ez már másik történet. És ne gyere azzal, hogy a jó elektromos kocsi majd tárolja a napelemek áramát megoldva ezzel a ciklikusságot, mert ez a téli-nyári beeső napsugárzás különbséget nem oldja meg. Ergo, hacsak valaki nem talál fel 40 éven belül működő fúziós erőművet amit már legalább 40 éve ígérgetnek, akkor az atom lesz az egyetlen CO2 mentes és ezen az égövön is működő áramforrás.

has 2018.08.26. 14:39:28

@Billy Hill: Ha nincs víz a Dunában, mi a franc forgatná a turbinákat. Oda mennél pedálozni?

has 2018.08.26. 14:42:48

@röf: Mint például a reaktor fűtőanyaga.

chrisred 2018.08.26. 14:52:44

@midnightcoder2: Ez csak tippelgetés. Az elektromos autó luxuscikknek számít, és semmi jel nem mutat arra, hogy tömegtermékké válik. Ezzel az erővel azt is lehet mondani, hogy a jövő a kerékpáré és az energiafelhasználást tekintve egyre racionalizáltabb tömegközlekedésé lesz.

midnightcoder2 2018.08.26. 15:17:27

@chrisred: A kerékpár és a tömegközlekedés is kb. eljutott a csúcspontjára, legalábbis itt Európában. Mind a kettőnek megvannak vastagon azok a korlátai, ami miatt a népesség egy jelentős részének nem elfogadhatók. Azaz itt a kérdés csak az, hogy rákkeltő dízel vagy tiszta elektromos autók szaladgálnak az utakon.

Az elektromos autók ára pedig úgy 10 millió forint körül mozog, ami ugyan több mint a Dacia ócított verziója, de 10 milliós kocsik ma is elég nagy tömegben mozognak kis hazánkban is. Egy németnek pedig ez aprópénz. A gond inkább a hatótávval van, de szerintem ez is drasztikusan növekedni fog. És hosszú távon olcsóbb is lesz, mert az akkumlátor technológiát lehet fejleszteni, a robbanómotorok pedig kb. elérték azt, amit ki lehet hozni belőlük.

Zionnépe 2018.08.26. 15:34:22

@Medgar: Van még olyan ebben az országban, aki visszafelé mutogat? Ki a tökömet érdekel, mit akartak a szocik? Pláne ezen a vonalon, ahol megint Oroszországnak szolgáltatjuk ki magunkat?
Most épp önként és dalolva...
Jut eszembe, ha a Franciák mégis vállalnák kicsivel jobb konstrukccióban, akkor is kitartanál mellette, vagy csak ameddig az oroszoktól jön?@Papírzsepi:

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Most épp emelkedik, de kit érdekel a megújulókkal szemben? Egyébként meg nyugi azért még nyugdíjba mész tuti lenne munkád, nem azonnal kéne kivezetni :-)

@teéjesenmindegy: Még mindig jobb, ha olvasok egyáltalán bármit a kormánypropagandán kívül, ami nem sokaknak adatik meg már lassan... épp mint Észak-Koreában.

@midnightcoder2: Majd akkor lesz csak gond, ha az oroszok gazdasága megroppan és vagy nem veszik át az elhasznált fűtőelemeket, vagy ami még rosszabb átveszik és szanaszét dobálják "jóvan az úgy" alapon... ennél már csak az a még rosszabb, ha eladják feketén piszkos bombákhoz.
Márpedig 15-20 év múlva nem biztos, hogy ekkora tételben tudnak majd földázt és kőolajat eladni. Másból pedig jelenleg eszük sincs rá miből lehetne még pénzük.

BiG74 Bodri 2018.08.26. 15:40:08

Miért 30 C ? Ez az érték tiltó érték, vagy jelzés értékű?
Amúgy a gyönyörű Dunánk Paks felett is húgymeleg, minden szarral szennyezve, teleszemetelve. Az éghajlatváltozás itt van, kurva meleg van, állandóan mennek mindenhol a légkondik, és mindenhol, lakások, nyaralók, üzletek, irodák, autók stb. persze szigorúan napenergiával.
Ja, és a Dunaferrt is le kell állítani, mert a Dunából kiemelt és visszaengedett hűtővíz veszélyezteti a nyersvas és acélgyártást!

midnightcoder2 2018.08.26. 15:45:53

@Zionnépe: Az elhasznált fűtőelemek tárolására van technológia. A CO2-nek az levegőből kivonására nincs, illetve persze a jó fotoszintézis lehet hogy visszaállítja a légkört úgy 10000 évvel az emberiség és általában a gerincesek kipusztulása után, de ez szerintem nem hiszem hogy túl sok embert vigasztal. A piszkos bomba pedig ugyan szar dolog, különösen mert a rákkutatás ott tart ahol, de az igazság az, hogy ha valaki hasonló csúnyaságot akar művelni azt megteheti máshogy is. A jövőben pedig ez egyre inkább így lesz.

röf 2018.08.26. 15:48:28

@has:
Mikor nem volt víz a Duna medrében?

has 2018.08.26. 15:51:40

@altalaj: A többeltteljesítmény esetén nő a frekvencia. Magyarul nem volt hiány.

röf 2018.08.26. 15:51:48

Üzemanyagrudat nehezebb beszerezni évente, vagy földgázt folyamatosan...?

Arcade Macho 2018.08.26. 15:55:00

@Billy Hill: "Bős-Nagymarost azonnal!"
pontosan!!!
es Predikaloszekre is egy szep nagy betonyteknyot!!!

chrisred 2018.08.26. 15:56:43

@midnightcoder2: Ha Németország szóba került, az ottani áramfogyasztás már a 2000-es évek közepe óta stagnál, és ezen az elektromos autó sem változtatott. A tömegközlekedés jellege és fajtái a technikai lehetőségeknek köszönhetően még soha nem mentek át akkora változáson, mint a napjainkban.

Arcade Macho 2018.08.26. 16:10:07

ha jol ertem ez tenyleg az ugyes meres kategoriaja, hogy 1 C fokkal kevesebbet tudtak vegul is merni 1 TELJES napig mielott rankszakadt volna a hidegfront a bazi sok esovel egyetemben

ok megertem hogy csunya dolog, de mit szoljanak a budapestiek a sok dizel retek miatt? ott ugyebar meresnel nem az van, hogy par szazalekot csalnak el, hanem konkretan a NOXbol 5szor annyit fosnak a levegobe egyes egyedek...
ennek kivedesere meg konkretan a merohelyek mindegyike az ev adott idoszakaban egyszerre tonkremegy
es itt nem 3 halrol van szo ami odebbmegy, hanem konkretan 2 millio emberrol!

Zionnépe 2018.08.26. 16:22:42

@midnightcoder2: A co2 kivonására épp nemrég találtak kanadai kutatók megoldást, szóval ez már viszonylag rövid idő kérdése.

Az oroszok pedig nagyjából szarnak rá mi lesz a kazettákkal, pláne amikor nagyon pénz szűkében lesznek, szóval nem érdemes arra alapozni, hogy majd átveszik és felelősségteljesen bánnak velük.

Megoldó 2018.08.26. 16:25:43

Amíg senki nem vitatkozik azzal, hogy elromlott az automata mérő, és azzal sem, hogy mikor mértek, tehát az illiberális mérés megvalósult és még is hitviták folynak, addig az összes fideszes hiába jár a seggében atombombával erős hittel hiszi hogy biztonságban van.
Egy jó véres forradalom, az segítene szerintem, meg sok elmegyógyász...

midnightcoder2 2018.08.26. 16:28:50

@chrisred: A tömegközlekedéssel két baj van:
1. Nem oda megy, ahová menni akarsz. Ami azt jelenti, hogy A és B között lesz egy rakás átszállásod, ami finoman szólva nem annyira növeli a kiszámíthatóságot, és a menetidőt sem csökkenti. Különösen így van ez ott, ahol ritkán járnak a járművek.
Én Pl. viszonylag szerencsés helyzetben vagyok ebből a szempontból. A melóhelyem és a házam közt kb. 15 perc a távolság autóval, ha nincs dugó. Ha van, akkor 40 perc körül mozog. Tömegközlekedéssel ugyanez 50 perc, mert ez ugyan nem áll meg a dugóban, de úgy néz ki hogy busz->villamos->másik villamos, ráadásul közben megkerülöm a fél várost. És én még nagyon mázlista vagyok, mert ezek a járgányok kb. 10 perces időközönként mozognak csúcsforgalom idején, sőt a második villamos úgy 4 percenként. De van ahol ez fél óránál is több...

A másik gond, a tömegközlekedést melegedőnek és WC-nek használó hajléktalanok. Lehet, hogy a németeknél ez nem probléma, de nálunk elég erős ellenérv a tömegközlekedés ellen.

midnightcoder2 2018.08.26. 16:31:45

@Zionnépe: Nemigen hiszem, hogy a következő 20 évben nem nő majd legalább ilyen mértékben a CO2 kibocsájtás mint most, hanem nekiáll csökkenni. Ennek kb. annyi az esélye, mint hogy a teádban felolvadt kockacukor a kevergetés hatására ismét kockacukorrá áll össze.

midnightcoder2 2018.08.26. 16:32:25

@Megoldó: Az elmegyógyász szerintem neked kellene, de lehet hogy az is segítene , ha felnőnél.

chrisred 2018.08.26. 16:48:31

@midnightcoder2: Ez a közösségi közlekedés hatvan évvel ezelőtti állapota, ami az akkori társadalmi viszonyokkal együtt befagyott nálunk.

midnightcoder2 2018.08.26. 16:53:29

@chrisred: Amennyire én tudom, az itteni tömegközlekedés európai viszonylatban egyáltalában nem rossz.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.08.26. 17:31:39

25 km-el folyásirányban lefelé Domborinál az automata vízmérce is és a vízhőmérséklet mérő is jó volt. Aug.25-én délután 29,1 Celsius fok volt a vízhőmérséklet!

soo.gd/eBsl

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 17:44:37

@chrisred: "Az elektromos autó luxuscikknek számít, és semmi jel nem mutat arra, hogy tömegtermékké válik."

A politika egyértelműen meghatározta, hogy a jövő a villanyautóé (betarthatatlan határéerékek a belsőégésű motoroknak), csak a mikor a kérdés.

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 17:46:33

@Zionnépe: "A co2 kivonására épp nemrég találtak kanadai kutatók megoldást, szóval ez már viszonylag rövid idő kérdése" A brit tudósok évtizedek óta találnak évente 2 különböző új modszert erre. Párhuzamosan a 2perc alatt maxra tölthető akkumlátorral.

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 17:58:46

@chrisred: "Ha Németország szóba került, az ottani áramfogyasztás már a 2000-es évek közepe óta stagnál, és ezen az elektromos autó sem változtatott."

Az autók hány %-a lett elektromos Németországban?

eßemfaßom meg áll 2018.08.26. 18:04:14

@chrisred: "Ez a közösségi közlekedés hatvan évvel ezelőtti állapota, ami az akkori társadalmi viszonyokkal együtt befagyott nálunk. "

jaja Nálunk, ezért is van az, hogy tőlünk fejlettebb országokban a fejlett tömegközlekedésnek közszönhetően már régen földbeálltak a személygépjármű gyárak, az autószalonokban hajléktalanok laknak.

Komolyan irigyellek azért a fantáziavilágért amiben élsz.

Eltiltott Vélemény 2018.08.26. 18:34:07

@különvélemény: Csak figyeld meg, a következő cikket az "atomcsapda" blogon fogja kiadni J.B. úrfi :-)

Laci A Lakli 2018.08.26. 18:38:16

Mondjuk én nem vagyok valami nagy atomtudós, de nem lehetséges, hogy a PAKS 2 mivel 30+ év technológiai újításokat fog tartalmazni PAKS 1-hez képest, ezért a nagyobb teljesítmény ellenére alacsonyabb lesz a hűtővíz fogyasztása?
Mert ugyebár állandóan azt halljuk, hogy a megújuló technológiai mennyire fejlődik. Például a szélerőművek teljesítményét tipikusan úgy növelték, hogy a generátorukba mára már Neodímium mágneseket raknak így a régebbi mágnesekhez képest jelentősen tudják növelni a hatásfokot, tehát PAKS 2 esetében ez is fenn állhat...
Ha viszont ez igaz, hogy kevesebb hütővizet kell majd az erőműnek felhasználnia, akkor ez pont, hogy egy újabb érv Paks 2 mellett és nem ellene, mert a Duna ökoszisztémájának segít a beruházás...

Eltiltott Vélemény 2018.08.26. 18:47:06

@chrisred: Ha már a németek áramfogyasztási szokásait szóba hoztad, akkor virítsd ki a lapokat úgy is, hogy ezt a fogyasztást milyen összetételű áramforrással fedezik...

Itt elég korrektül leírják, hogy a németeknél ez hogyan megy:
www.demokrata.hu/hir/kulfold/nemet-energiaforradalom-minden-teren-megbukott

Hegge Balázs 2018.08.26. 19:06:45

@gumicukor1: Számtalan tó, csatorna kanális van nyáron 30 fok felett buja élővilággal. A hidegvíz kedvelő halak elvándorolnak onnan. Nem fognak megdögleni. Túl van lihegve. Hosszútávon mindig olcsóbb előállítani valamit mint megvenni mástól, mert mi van ha megszakad a kegy?

midnightcoder2 2018.08.26. 19:22:35

@eßemfaßom meg áll: Mondjuk annak épp ideje, hogy az ipari forradalom hajnalából itt ragadt füstöt okádó, millió megbízhatatlan alkatrészből összetákolt robbanómotorok eltűnjenek az ipartörténet süllyesztőjében, mint hajdan a gőzautók.

BiG74 Bodri 2018.08.26. 19:41:27

@Hegge Balázs:
Elvándorolnak? Komolyan, és hova? A vízkondiciónált hűtött nyaralójukba?

röf 2018.08.26. 19:43:03

@midnightcoder2:
Ez oké, de jól mutatna itt egy hevenyészett számítás, hogy az az energiamennyiség, amit betankolnak naponta benzin és gázolaj formájában személy- és teherautókba a kutaknál, mennyi villamosenergiával egyenértékű, és ezt hogy lehetne ugyanilyen peremfeltételek mellett az autók akksijába benyomni... mert csodák nincsenek...
Szóval kéne ehhez valami hardver is...

BiG74 Bodri 2018.08.26. 19:49:15

@röf:
Nézd, nekem nem olyan rég magyarázta el az egyik csoportvezetőm, hogy olyan elektromos autót mutattak neki, hogy jóformán nem is kell tölteni, mert olyan szinten nyeri vissza az elektromos energiát a gépjármű mozgásából. :))))))

röf 2018.08.26. 20:01:15

@BiG74 Bodri:
Ne vacakolj, visszanyerni csak ezt lehet (valamilyen hatásfokkal), amit befektettél...

midnightcoder2 2018.08.26. 20:28:48

@BiG74 Bodri: A nem is kell tankolni persze túlzás, de a fékezés energiájának a visszatöltése valóban működik. Nem véletlenül szaladgál annyi taxis Prius-szal a városban.

midnightcoder2 2018.08.26. 20:30:36

@röf: Nyilvánvalóan kell, és nyilvánvalóan lesz is. Ennek azért kell még úgy 20 év mire teljesen elterjed. De addigra folyamatosan egyre több és több delej kell majd.

BiG74 Bodri 2018.08.26. 20:47:19

@röf:
Speciel egy darabig tünődtem, hogy röhögjek, vagy bosszankodjak az emberi sötétségen. Az elsőt választottam.
@midnightcoder2:
Ne cseszd már el a renomédat ember!

has 2018.08.26. 21:28:12

@röf: Mármint elég, a turbinák működtetéséhez. A bősi turbinák 400-650 köbméter vizet igényelnek. most legfeljebb kettő üzemelhet a nyolcból.

has 2018.08.26. 21:36:58

@röf: durván 12 kWh/kg. Az éves fogyasztás kb. 3,5 miliárd liter. Számolj 0,9-es fajsúllyal. Ehez elég hardvernek egy abakusz is.

GyMasa 2018.08.26. 22:17:57

@has:
Nekem egyszer 700MW folyamatos teljesítmény jött ki, ha csak a benzin kiváltását számolom.
A dízelnek megvan a maga helye ott, ahol az elektromos hajtáslánc és a feladat jellege egymásra teljesen merőleges.
(pl, mezőgazdaság, építőipar, stb)

has 2018.08.26. 22:34:59

@GyMasa: Azért a dízel a közlekedésben is jelentős.

GyMasa 2018.08.26. 22:40:41

@has:
Igen, és mekkora részét szeretnéd kiváltani?
A benzinnél ez teljesen egyértelmű, mert azt csak magánjellegű közlekedésre használjuk.
A mezőn, nyáron 12-16 órát arató, jelenleg óránként 50 liter gázolajat fogyasztó kombájnt mekkora akkumulátorral lehetne kiváltani?

has 2018.08.26. 22:42:40

@GyMasa: Csak a közúti közlekedésre céloztam. A légi közlekedésben is soká fog elterjedni a villamos hajtás:))

GyMasa 2018.08.26. 22:56:26

@has:
OK értem. Ha lesz időm, akkor majd utánanézek a dízel-résznek is, de szerintem már a benzinesre kiszámolt 700MW, 24/7-ben is elég tanúlságos, mer'ugye az az ország csúcsfogyasztásának a jó 10%-a...

has 2018.08.26. 23:44:42

@GyMasa: Ráadásul szükséges még némi hálózatfejlesztés is.

chrisred 2018.08.27. 05:25:42

@eßemfaßom meg áll: Melyik nyugat-európai országról beszélsz? Hollandiáról, ahol az utazás 70%-a kerékpárral történik? Valójában semmit sem tudsz a világról a propagandaanyagokon kívül.

chrisred 2018.08.27. 05:33:53

@eßemfaßom meg áll: A politikusok azt is meghatározták, hogy milyen intézkedések szükségesek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának mérsékléséhez. És most már nyilvánvaló, hogy ezek az intézkedések nem elégségesek, például semmit nem érnénk a jelenlegi fosszilis üzemanyagokat használó gépjárműállomány elektromos autókra való lecserélésével. Ez legfeljebb az autógyártó cégek profitját növelné.

chrisred 2018.08.27. 05:38:47

@Kitiltott Vélemény: energiabox.blog.hu/2016/06/01/energiafordulat_tobb_mint_atomstop_449

"A németek ezért azt a célt tűzték ki, hogy az évszázad közepére 25%-kal mérséklik az áramfogyasztást a 2008-as szinthez képest."

röf 2018.08.27. 15:31:41

@chrisred:
Nagyszerű.
Tehát megérkeztünk az atomenergia szükségességéhez.

GyMasa 2018.08.27. 17:23:21

@chrisred:
"Melyik nyugat-európai országról beszélsz? Hollandiáról, ahol az utazás 70%-a kerékpárral történik?"
A 70% az tavolsagra, vagy az utazasok "darabszamara" vonatkozik?
Mert, ugye az vilagos, hogy naponta 2x15 km-nel tobbet biciklizni munkaba az mar elegge extrem hasznalat...
Ugyanis, eleg keves embernak van ideje/ereje arra, hoyg 8,5 ora munka elott es utan is meg 1-1 orat tekerjen biciklivel...
Eppen emiatt en szinte kizartnak tartom, hogy az arany a megtett km-ekre vonatkozna.
Az ennek hosszabb utakra, illetve rengeteg egyeb esetben is (tobbszaz km-t utazni, nagy rakas szerszammal hazhoz menni, olyan helyek, ahol nem jelenhetsz meg csatakosan, es nincs lehetoseg zuhanyozni sem, stb.), a kerekpar NEM megoldas.
"Valójában semmit sem tudsz a világról a propagandaanyagokon kívül."
Attol, hogy van 1 db orszag az EU-ban (Hollandia) ahol ilyen magas a kerekparozok aranya, azert eleg meredek ebbol levonni globalis kovetkezteteseket...
Mar EU-n belul sem ez a jellemzo tendencia, ugyhogy a peldad nem tunik tul relevansnak.

GyMasa 2018.08.27. 17:38:16

@röf:
Jajj, nehogy osszezavard!!!
ne dobald a kavicsokat a kognitiv disszonancia fogaskerekei koze!

GyMasa 2018.08.27. 17:49:28

@chrisred:
""A németek ezért azt a célt tűzték ki, hogy az évszázad közepére 25%-kal mérséklik az áramfogyasztást a 2008-as szinthez képest."
Igen, megkezdödött a "rugalmas elszakadas", ami soran a valosagoz probaljak utolag igazitani a tenyeket...
Az eredeti vallalas ugyanis az volt, hogy 2020-ra 40%-kal csokkentik a kibocsatast az 1990-hez kepest.
(2050-re 80-95% volt az eredeti vallalas, csak FYI.)
Errol viszont mar MA latszik, hogy teljesen eselytelen elerni, ugyanis a kozeleben sincsenek neki.
Igy "kitalaltak, hogy akkor 2050-ra lesz 25% csokkenes"
Ezt, azon kivul, hogy nem egeszen ugyanaz az "igeret", mint az eredeti volt, meg mindig nem biztos, hogy sikerul majd betartani.
Raadasul, az eddig elkoltott, mintegy 500 Mrd EUR kisse sok penz ezert az eredmenyert.

chrisred 2018.08.28. 05:36:02

@röf: Nincs logikai kapcsolat. Az atomenergia fogyasztást generál, a fogyasztás pedig környezetszennyezést.

chrisred 2018.08.28. 05:38:35

@GyMasa: Két dolgot keversz, a kibocsátás csökkenése (minden bizonnyal) a megújulókra való átállást jelenti. Az áramfogyasztás csökkentése pedig az villamos energia felhasználás szintjének csökkentését, függetlenül attól, hogy milyen forrásból származik.

GyMasa 2018.08.28. 11:31:24

@chrisred:
"Nincs logikai kapcsolat."
Mar, hogyne lenne!
Ha szeretnel folyamatosan villamos energiat hasznalni
ES
szeretnel alacsony CO2 kibocsatassal energiat termelni,
ES
mindezt olcson szeretned
Akkor logikus, hogy a nuklearis energia az egyik legmegfelelobb energiatermelesi mod.
"Az atomenergia fogyasztást generál,"
Nem.
Az alacsony energiaarak es a vallatok marketingosztalyai generalnak fogyasztast.
(nekem eddig volt egy mikrohullamu sutom, aminek volt ket mechanikus kapcsoloja, amivel ki tudtam valasztani, hogy mekkora energiaval, mennyi ideig akarom hasznalni. Ha vegzett, teljesen ki volt kapcsolva, es ZERO aramot fogyasztott.
Na, ez tinkrement, es mit tudtam csak helyette venni?
Igen, egy olyan mikrot, aminek van LED-es kijelzoje, es mutatja folyamatosan az idot, es ezzel van neki egy allando, kb. 1-3 W-os fogyasztasa 24/7-ben. Kikapcsolhatatlanul)
" a fogyasztás pedig környezetszennyezést."
Ez azert egy igen erosen tulegyszerusitett vilagkep, nem gondolod?

GyMasa 2018.08.28. 11:39:42

@chrisred:
"Két dolgot keversz,"
Nem, te nem erted meg, amit leirtam.
"a kibocsátás csökkenése (minden bizonnyal) a megújulókra való átállást jelenti."
Szerinted. Igaz, hogy az elmult jo 10 ev eddig azt bizonyitotta, hogy ez egy totalis- es rettenetesen draga zsakutca, de higgy csak benne tovabbra is!
Nyugodtan at lehetne allni vizeromuvekre, es atomeromuvekre, es azzal eloallitani CO2 mentes energiat, ami meg stabil es olcso is.
Csak az neked ellentetben all az ideologiai elofesziteseddel.
"Az áramfogyasztás csökkentése pedig az villamos energia felhasználás szintjének csökkentését, függetlenül attól, hogy milyen forrásból származik."
Ez pedig egy teljesen ertelmetlen mondat lett, amiben megmagyarazoil valamit sajat magaval.
Az a baj, hogy mar tobben, tobbszor elmagyaraztak, hogy kizarolag a villamosenergia felhasznalasanak a csokkentese semmit nem jelent!
Ugyanis az nem veszi figyelembe pl a futest (jelenleg a villamos futes - legalabbis Magyarorszagon - elhanyagolhato merteku, ott a gaz es a vegyestuzeles a mervado) meg az osszes kemiai energiahordozo kozvetlen felhasznalasat, amik szinten szennyeznek.
Mig aramot elo tudsz (majdnem) CO2 mentesen allitani, a primerenergia felhasznalas az majdnem biztosan CO2 kibocsatassal fog jarni.

chrisred 2018.08.29. 05:49:04

@GyMasa: "Ha szeretnel folyamatosan villamos energiat hasznalni
ES
szeretnel alacsony CO2 kibocsatassal energiat termelni,
ES
mindezt olcson szeretned"

Ahogy lottóötöst is szeretnék, de minimális racionális érzékkel belátható, hogy erre nem lehet komoly terveket alapozni. A fentiekről már bebizonyosodott, hogy csupán illúzió, tehát valamiről a felsoroltakból le kell mondani ahhoz, hogy a klímaváltozás következményeit az emberiség elkerülje. A technikai feltételek fejlődése azt segítheti elő, hogy a villamos energia használatának folyamatos és állandó emelkedése nem szükséges tényezője az életmódunk fenntartásának. Ezt csak bizonyos közgazdasági elméletek sulykolják.

chrisred 2018.08.29. 05:55:30

@GyMasa: Persze, hogy meg kellett magyarázni a fogalmat, ha egyszer láthatóan nem értetted, miről van szó. Próbáltam más szavakkal megfogalmazni, hátha átmegy a jelentése.

"Az a baj, hogy mar tobben, tobbszor elmagyaraztak, hogy kizarolag a villamosenergia felhasznalasanak a csokkentese semmit nem jelent!"

Szóba sem került, hogy kizárólag a villamosenergia felhasználásának csökkentése lenne a cél, csupán jelenleg a villamos energia előállításának különböző módozatairól volt szó. Nem tudom, hogyan keveredett elő az előállítás helyett a felhasználás (pl. fűtés), de természetesen a felhasználás racionalizálása a kulcs az előállítás mértékének csökkentéséhez.

GyMasa 2018.08.29. 09:44:13

@chrisred:
Eleg nagy kar, hogy a jelnelgi allas szerint (tudod, a nemet modell, eddgi 500 milliard EUR-ert) eseten mindharomrol le kellene mondani.

GyMasa 2018.08.29. 10:03:16

@chrisred:
"Persze, hogy meg kellett magyarázni a fogalmat, ha egyszer láthatóan nem értetted, miről van szó."
Kettonk nkkozul pont te vagy az, aki nem erti mirol beszel.
Az eredeti nemet vallalas, meg az Energiewende elotti idokben az volt, hogy 2020-ra az 1990-es CO2 kibocsatast 40%-kal csokkentik, 2050re pedig 80-95%-kal.
A 2020-as celrol mar evek ota vilagosan latszik, hogy nem tudjak nemhogy elerni, de meg a kozelebe se jutni.
Volt ugyan csokkenes, de az utobbi idoben tulajdonkeppen az meg is allt.
Miutan ezt felfogtak a nemet politikusok, elkezdodott a rugalmas elszakadas (gyk. kihatralas) az eredeti igeret/vallalas mogul.
Csendben megszunt minden kommunikacio a 2020-as celokrol, es elkezdtek a 2040-es celokat mondogatni.
Ettol meg eddig az egesz Energiewende egy oltari nagy bukasnak tunik.
Dragan.
" Próbáltam más szavakkal megfogalmazni, hátha átmegy a jelentése."
Amit leirtal, annak nincs jelentese. AZ, hogy a villamosenergia fogyasztas csokkentese azt jelenti, hogy kevesebb villamosenergiat hasznalunk, az nem magyarazat.
Foleg ugy nem, hogy elotte nem arrol volt szo.
Van (lehet) am olyan is, hogy az ember felall, es vallaja, hogy elszabta.
Elnezest ker, es tovabblep mindenki
"Szóba sem került, hogy kizárólag a villamosenergia felhasználásának csökkentése lenne a cél, csupán jelenleg a villamos energia előállításának különböző módozatairól volt szó."
Egeszen pontosan ezt irtad:
"chrisred 2018.08.28. 05:38:35
@GyMasa: Két dolgot keversz, a kibocsátás csökkenése (minden bizonnyal) a megújulókra való átállást jelenti. Az áramfogyasztás csökkentése pedig az villamos energia felhasználás szintjének csökkentését, függetlenül attól, hogy milyen forrásból származik."
Ebben az eloallitas modjait tekintve csak talalgatsz, es a masodik reszben pedig kifejezetten a fogyasztas csokkenteserol beszelsz.
Mikor elotte egyertelmuen a Nemetek altal vallalt CO2 kibocsatas csokkenteserol voltl szo.
" Nem tudom, hogyan keveredett elő az előállítás helyett a felhasználás (pl. fűtés),"
Szerintem valmait beneztel, vagy nem nekem akartal valaszolni.
Mindegy, lepjunk tovabb.
" de természetesen a felhasználás racionalizálása a kulcs az előállítás mértékének csökkentéséhez."
Nem termeszetesen.
A villamosenergia fogyasztas egyertelmuen novekszik vilagszerte.
Energiaforraskent ez a legtisztabb, es a legrugalmasabb energiaforras.
Plusz jonnek az elektromos autok, amik ujabb durva novekedesi potencialt rejtenek magukban.
Attol tartok, hogy ennek a csokkentese komolyan csokkentene az emberiseg eletszinvonalat.
Technikailag tekintve pedig tul nagy takarekossagi potencial nincs a rendszerben:
- Az iparban valoszinuleg mar annyira takarekos modszereket hasznalnak, amelyikeknek a koltseg-nyereseg egyenlege pozitiv, igy ott jelentos csokkenest nem latok,
- A lakossagi szferaban pedig a legnagyobb csokkenesi potencial a hagyomanyos izzok teljes, es vegleges LED-re csereleseben van.
Azon felul a CRT TV-ket mar szerintem lecsereltek, a motoros es ellenellas alapu eszkozoknel pedig nincs igazi mozgaster a hatekonysag novelesere. ( az ellenallasfutes az eleve 100%-os hatasfoku volt mindig is)
süti beállítások módosítása