2019. 04. 29.

Belgrád-Budapest: Egy előre bejelentett lopás krónikája

belgrad_vasut.jpeg

(Kép: nepszava.hu)

A múlt hét híre kétségkívül a Budapest-Belgrád vasút kivitelezéséről szóló döntés volt, amiről 24 óra leforgása alatt kiderült, hogy a változatosság kedvéért Mészáros Lőrincnek fog milliárdokat fialni. A Fidesz szerint szakmai döntés született. Ha azonban megkapirgáljuk az eredeti kínai-magyar megállapodást, akkor hamar világossá válik, hogy már abban kizárták a tisztességes közbeszerzést, és eleve esély sem volt arra, hogy ne Mészáros vigyen mindent. És mindezt gyakorlatilag előre be is jelentették. Talán ezért lépett vissza a 32 érdeklődőből 30, mert rájöttek, hogy ez egy olyan verseny, ahol a győztest a rajt előtt kihirdették. A paksi bővítéshez hasonlóan megbundázott projekt annak a jele, hogy a legnagyobb beruházásoknál a kormány nemzetközi szerződésekkel szisztematikusan próbálja korlátozni a piaci versenyt, kiszolgáltatva Magyarországot a nagyhatalmaknak, és Orbán Viktor alteregóját tömve közpénzekkel. A projekt további nyilvánosságáért, ahogy Paks2 esetében is - mindent meg fogok tenni, és az Európai Bizottsághoz is fordulok.

Szijjártó Péter múlt hét csütörtökön Pekingben büszkén jelentette be, hogy eredményesen végződött a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítására kiírt tender, egy kínai-magyar konzorcium személyében a  győztest is kihirdették. A külügyminiszter kínai sajtótájékoztatóján még szemérmesen elhallgatta, hogy mely cégek alkotják a konzorciumot, de az az index.hu már másnap megírta, hogy az RM International Zrt.-ből, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-ből álló konzorciumról lehet szó, amely mögött pedig teljes mellszélességgel ott áll Mészáros Lőrinc, továbbá családja és állandó üzletfelei.

Talán nem létezik olyan ember ma Magyarországon, aki komolyan gondolta volna, hogy ebből az üzletből kimaradhat a „magyar Zuckerberg”, ami számára mindenképpen jól fialó beruházás lesz, a magyar adófizetők számára azonban már egyáltalán nem éri meg ez az óriásberuházás. A kínai hitelből finanszírozott, eredetileg 472 milliárd forintra becsült költsége mára 750 milliárdra hízott, pedig még egyetlen kapavágás sem történt. A beruházás során 160 km-en újítják fel a nagyvárosokat nem érintő vasútvonalat, ami szinte biztosan nem fogja beváltani a kormány által hozzáfűzött reményeket, becslések szerint talán 2400 év alatt térülhet meg, nem véletlenül titkosították a megvalósíthatósági tanulmányt tíz évre.

Baljós árnyak

A Fidesz Mészáros győzelmét „szakmai alapú” döntésnek nevezte, kiemelve, hogy „32 cég érdeklődött, és 2 konzorcium adott érvényes árajánlatot, és ezek közül választották ki a "jobb ár/érték arányút". Talán különösnek tűnik, de valószínűleg csak az „úgyis bármit megengedhetünk magunknak” típusú cinizmus folyománya, hogy a kormány maga mutat rá a beépített korrupció egyik legfőbb bizonyítékára.

Szijjártó bejelentéséből tudjuk, hogy a kivitelezési szerződést azt követően fogják megkötni, miután kormány megegyezik a kínai Eximbankkal a hitelszerződés részleteiről. Tehát egyrészt a pontos feltételek ismerete nélkül is győztest hirdettek a tenderen.

Másfelől bár a beruházás, így a hitelszerződés részleteiről egyelőre még nem sokat tudunk, de a Magyarország és Kína között kötött Egyezmény kihirdetéséről szóló törvényből több mindent is megtudhatunk:

  1. Beszerzés vs. Közbeszerzés

A projekt megvalósítása során nem Magyarország végzi el beszerzéseket, azokon a fővállalkozó kínai-magyar vegyesvállalat, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. jelenik meg Ajánlatkérőként, amely cégben magyar oldalról a MÁV Zrt. 15%-os tulajdonosi aránnyal vesz részt, a fennmaradó 85%-nyi részvény a két kínai cég tulajdona. Az Egyezmény 7. cikk 5. pontja alapján „A Fővállalkozó a Projekt megvalósítása során a két Fél által jelen Egyezmény mellékleteként kidolgozandó és elfogadandó Beszerzési Szabályzat szerint végzi a beszerzéseit (...)”. Tehát egy új beszerzési jogszabályi keretet hoztak létre a projekt kedvéért, ami azt jelenti, hogy a magyar közbeszerzési szabályok garanciái nem, vagy csak részlegesen valósulnak meg ebben a 750 milliárdos beruházásban. Így szinte egyáltalán nincs az eljárásban jogorvoslati lehetőség, de a projekt egyes fontos dokumentumainak nyilvánossága is kérdéses, ugyanis a Beszerzési Szabályzat szerint: „A folyamatban lévő Beszerzési eljáráshoz kapcsolódó bármely döntés alapjául szolgáló dokumentumban, előterjesztésben és a döntés elfogadásával kapcsolatosan tudomásra jutott - ide értve a döntés (előterjesztés) megtárgyalásán elhangzottakat is - adatok és információk, üzleti titoknak, vagy bizalmas adatnak minősülnek, illetve nem nyilvános adatok (…)”. Alighanem épp ez szúrt szemet 32 érdeklődőből 30-nak, és tette világossá számukra, hogy itt már a közbeszerzési eljárás előtt megvan a győztes, a tárgyalás előtt az ítélet, és éppen ezért nem adott be szinte senki ajánlatot egy olyan tenderre, amelynek címe ezzel az erővel „Mészáros Lőrinc győzelméhez vezető versenyfelhívás 750 milliárd forint közpénz szemérmetlen eltulajdonítására” is lehetett volna.

  1. Vitarendezés

Az már csak hab a tortán, hogy joggal feltételezhetnénk, hogy egy ilyen költséges, a magyar kormány számára ennyire fontos beruházás során felmerülő viták során Orbán Viktorék kiharcolták azt, hogy vitás kérdések esetén a magyar fél erős pozícióból indulva védhessék meg az ország érdekét. Erről azonban sajnos szó sincs, ugyanis mindössze ennyit találunk benne: „A jelen Megállapodás értelmezésével és végrehajtásával összefüggő esetleges vitákat a Magyar Illetékes Szerv és a Kínai Illetékes Szerv tárgyalás útján rendezi. Megegyezés hiányában a vitás kérdéseket a Felek diplomáciai úton rendezik.” Mindez azt jelenti, hogy amennyiben vita támad, akkor a két ország külügyminisztériuma jegyzékek és démarche-ok tucatjait küldözgetheti egymásnak, de hát mondanom sem kell, hogy a két ország diplomáciai ereje egymáshoz sem hasonlítható. Tehát a helyzet számunkra itt még rosszabb, mint a Paksi szerződésnél, ahol a svájci jogot jelölték meg a felek a vita rendezésének alapjául szolgáló jogrendnek.

Amit összességében látunk, az nagyjából ugyanaz a modell, amit Paks2-nél alkalmaztak. Nemzetközi szerződés a verseny korlátozására és az információk titkosítására, Magyarország kiszolgáltatása az erősebb szerződő partnernek, a közbeszerzés kiszervezése egy (döntően) külföldi céghez, a magyar és uniós közbeszerzési szabályok megkerülése, és végül Mészáros Lőrinc győztes megérkezése a projektbe.

Ugyanakkor pont a paksi szerződések nyilvánosságáért folytatott sikeres perem mutatta meg, hogy érdemes küzdeni az ilyen beruházások minél nagyobb arányú nyilvánosságáért, ezért a kivitelezési szerződés megkötését követően közérdekű adatigénylésben fogom azt elkérni az illetékes minisztériumtól. A közbeszerzési szabályok kijátszása ügyében pedig az Európai Bizottsághoz fordulok.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Jávor Benedek Facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://javorbenedek.blog.hu/api/trackback/id/tr5014793146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabor Balint Dr. 2019.04.29. 18:33:18

Gratulálok Kedves Benedek! Partner vagyok lehetőségeim végső határáig! Sok sikert és jó egészséget hozzá! :)

M_R 2019.04.29. 19:24:16

Nem értem mi a gond? Végül is 4230-tól már nyereséget tuti termel :)

Igaz addigra már az áruszállítást teleportokkal végzik :)

szepipiktor 2019.04.29. 20:05:32

Sok sikert.
Szerintem csak annyi eredmény érhető el, hogy Majd valamikor, esetleg, néhány hónapra, fél évre leáll a projekt, majd a kritizált részek kijavítása után ismég a mészáros nyer...
Addig meg szépen elvádorol rengeteg milliárd, és az "újratervezés" is plusz milliárdokat fog eredményezni - nekik.
Kb. ennyi köszönhető a hazai ellenzéknek.

lobaszopiatej 2019.04.29. 20:14:57

Sok migráns fog felférni a vonatra.

Blogolo Blogi 2019.04.29. 20:15:36

@szepipiktor: "Kb. ennyi köszönhető a hazai ellenzéknek."

Gondolod, hogy az ellenzek a felelos egy szar szerzodes megkoteseert? Erdekes allaspont, de mit is varhatnank egy birkaba oltott patkanytol?

teleorman 2019.04.29. 20:43:48

Megtehetik... hát miért ne tennék meg? Sőt... még többet is megtehetnek és meg is fognak tenni.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.29. 20:49:23

"Magyarország és Szerbia között a BudapestZimony-Belgrád vasútvonal biztosítja a vasúti
kapcsolatot. A két ország csak 1880-ban köt szerződést (1880:XXXV. te), amelyben a magyar
kormány kötelezi magát a vasútvonal megépítésére, a szerb állam pedig vállalja, hogy Belgrádtól
Nisig két kiágazással (a szerb-bolgár, ill. a szerbtörök határig) vasutat épít.8
A Szerbián keresztül kiépült keleti vasút (1888-tól) a földközi-tengeri
kikötővárost Szalonikit és a török birodalom fővárosát, Isztambult kötik az európai vasúthálózathoz." - Ha 130 éve már megépítettük a vasutat, most miért ellenzik az új vonalat? Repülővel olcsóbb az utazás vagy a szállítás??

Kivlov 2019.04.29. 20:52:14

Osztan cipőre telik-e már a brüsszeli fizuból, Benő???

_most_ 2019.04.29. 21:00:22

Úgy látszik nem tudnak annyit adózni a magyar emberek, ami Mészárosnak elég lenne, már hitelt kell felvenni, hogy lophassanak.

232323 2019.04.29. 21:27:00

Tessék lyukasztani egyet jegyet nyugatra/keletre ha nem tetszik valami...

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.29. 21:33:28

Tessék nekem elmagyarázni, hogy egy nemzetközi vasútvonal hogyan lehet veszteséges!

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.29. 21:35:11

@_most_: Ha magyar ember nyeri a közbeszerzéseket, és nem a Nemzetközi Rabló-Kapitalista Maffia, mint Horn-Megyó-Kurcsány-Bajnai kormányok alatt, az már világbotrány?

Sean MacTíre 2019.04.29. 21:49:47

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: az csak a probléma egyik fele, hogy mindig ugyanaz a "magyar ember" nyeri, aki véletlenül Orbán Viktor barátja és csak a Gecigate óta okosabb mint Zuckerberg. A másik fele a dolognak, hogy a kínai fél szerint is felesleges de mivel tőlük veszitek fel a hitelt és építhetik, megvonták a vállukat. Végülis csak kb 3 milliárd USD. Pénztáros Lölö így egy év alatt duplázhatja Orbán mostani vagyonát. És ezt te is tudod,csak hazaáruló vagy mint a patkány gazdád.

ladiladi 2019.04.29. 21:52:55

Én arra lennék kíváncsi miért kell egy ilyen cikket hitelteleníteni a 2400 éves megtérüléssel.

A Figyelő ezen legelső számát néhány héten belül levitték 130 évre (mások, de ellenzéki alapállásúak), nem hangsúlyozva, de hallgatólagosan, hogy pillanatnyi ismeretek szerint.

Rá lehet keresni az indexnél vagy aki előfizető a Portfóliónál is. Meg még ki tudja hol.

alex4 2019.04.29. 21:57:49

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: „...egy nemzetközi vasútvonal hogyan lehet veszteséges!"
.
Eccerű: el kell osztani a 472>>750>>900>>??? magyar adófizetői forintot a majdani éves bevétellel egy olyan vonalon, mely igazából a semmiből (Belgrád - oda min jut el az áru és mennyi idő alatt pl. Szalonikiből?!?) a semmibe (Budapest - a jelenlegi infrastruktúrával hogyan megy innen tovább?!?)...
.
Ki fog ezért a 160 km útért józan ésszel évi 10-20 milliárdot fizetni?
.
Nagyon nem véletlen, hogy ennek a mutyinak IS titkolják a megvalósíthatósági/megtérülési tanulmányát!!!

Hamihami 2019.04.29. 22:12:41

@_most_: meszaros csak egy kis jutalekot lat mindebbol, szerencsetlen fel se nagyon tudja fogni a tobbit, orbannak az pont eleg, a lolo a nevet oda tudja firkantani, ahova megkerik. A nagy le nem hozza megy, hanem par kor leirasa utan HK, orosz, Dubai es stb helyeken levo szamlakra es cegekhez jut, aminek a tulaji korenek hivatalosan semmi koze magyarokhoz, nem hivatalosan meg a rogan-orban-habony kor es sleppje a fomuftik.

morph on deer 2019.04.29. 23:03:23

Az megvan, hogy mindez egy már létező vasútvonal korszerűsítésének a költsége?

Tehát az áru már most is jöhet(ne), esetleg néhány órával később érne Budapestre, mint a 750 milliárd elcseszése után, de már ma is mehetne az a qrva jó üzlet ezerrel!

És van ma bármilyen jele is annak, hogy dübörög a kínai áruszállítás, és Magyarország kénytelen bevállalni ezt az eszement költséget, hogy bővíteni tudja a kapacitást, és még jobban menjen?

Valaki is tudja erre a választ?
Valamit, ami alátámasztja a felújítás szükségességét?
Vagy legalább egy mellette szóló érvet?

2019.04.29. 23:13:25

@ladiladi:

"néhány héten belül levitték 130 évre (mások, de ellenzéki alapállásúak), nem hangsúlyozva, de hallgatólagosan, hogy pillanatnyi ismeretek szerint."

Téged sem az eszedért tart a család.
Ha egy projekt 130 év alatt térül meg, akkor te és a szűk környezetet milyen hasznot fog látni/kapni belőle? Egy ilyen volumenű beruházás a 6. generációnak jelentene valamit, ha akkor még:

1. nem pusztítja ki önmagát az ember.
2. lesz olyan, hogy Magyarország.
3. lesz olyan, hogy Kína.
4. lesz olyan, hogy vasúti szállítás.

Viszont erre bazírozni 750 milliárdot, kurvára nagy felelősséggel jár akkor, amikor szétrohad az egészségügy, pusztul az oktatás, nincs bérlakásprogram...

...és erre bármikor rázuhanhat egy komolyabb világválság.

Gondolkodj pubi!

hajnal.ferenc 2019.04.29. 23:13:36

@morph on deer: Kínai áru, tengeri selyemút, Pireusz. Itt kell keresni a választ. A 2400 éves megtérülés emlegetése pedig teljesen komolytalanná tesz minden ilyen írást. Lenne ok feszegetni néhány kérdést ezzel kapcsolatban, csak így ez olyan, mint az óvoda. "Akkora autónk van, mint egy kamion. Nem is, mint egy emeletes ház!" Persze Pistike, ügyes vagy.

Guillam 2019.04.29. 23:48:30

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: 130 éve Osztrák-Magyar Monarchia volt, számottevő közúti fuvarozás nélkül. Ami akkor szükséges volt, mára teljesen felesleges. Te láttad már a Belgrádi Fő pályaudvart? Tudod mennyi vonat megy onnét naponta? A vasúti közlekedés Szerbiában teljesen eljelentéktelenedett.
Nem tudom jártál már-e ezen a részén az országnak, de ha nem egy térképet megnézhetnél és utána tedd fel magadnak a kérdést hogy mi kerül itt 750millárd Ft -ba az építkezés? Tényleg szeretném tudni hogy szerinted ez egy jó beruházás ennyiért?

feketeesfeher 2019.04.29. 23:51:12

@hajnal.ferenc: "Kínai áru, tengeri selyemút, Pireusz. Itt kell keresni a választ."

Pireusz meglehetősen dinamikusan fejlődik 2009 óta.
A Budapest-Belgrád vasút nélkül is. Amúgy pedig ma is van vasúti kapcsolata. Szóval itt nem nagyon van mit keresni.

Zöldelve 2019.04.30. 07:04:09

@hajnal.ferenc: Az EU várhatóan be fog keményíteni a kínai árubeáramlás ellen. Már azzal is, hogy Aliexpress és társai kétvéven belül értékhatár nélkül vámkötelesek lesznek. És
Ez csak a kezdet, bár az EU közben mindent megtesz, hogy a belső ipart megnehezítse. A high-tech pedig nemlétező. Szóval vagy összeroppan az EU gazdasága, vagy felébrednek és megvédik. Az első esetben valóban kurva nagy hadznot hozhat egy jól kiépített vasútvonal - aminek lehetne ez egy része. De mi van, ha a másik jön be? Kétlem, hogy ezzel a beruházással Kína kockázatot vállalt volna. Azt a magyar adófizetők nyakába varrták. A galeri pedig így is, úgy is szakít. Most az irreális túlárazással, később vagy hoz a konyhára, vagy nem. A lehetséges veszteséget más viseli. Elapadnak az EU pénzek. Mégis miből lehetne tovább finanszírozni a banánköztársaságot?

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 07:28:54

"Az Osztrák - Magyar Monarchia vasúti hálózatának kiépítése
A Magyar Királyság európai színvonalú vasúthálózata a XX. század elejére kiépült, a
megfelelő többirányú határátmeneti pontokkal és a belső gazdasági szükségszerűségeknek
és igényeknek megfelelően. Az országos közúthálózat a vasúti szállítás igényeinek megfelelően alakult ki, illetve alakították ki.4
Minden településen - ahol volt vasútállomás - biztosítani kellett az állomáshoz való biztonságos eljutást, a mezőgazdasági termékek szállításának feltételeit. Ezzel Magyarország nemcsak a belső piacait tudta egységes rendszerbe
szervezni, hanem európai gazdasági pozícióját is folyamatosan, sikeresen erősítette. A
mezőgazdasági termékek szállítása a feldolgozó üzemekbe, a feldolgozást követően a késztermék eljuttatása az európai piacokra megvalósult. A biztonságos szállítás megszervezését
követően az osztrák birodalmon belül és az európai gazdasági viszonylatban is a magyar
gazdaság rendkívüli fejlődést produkált. A XX. század elejétől kezdve az európai és a
nemzetközi mezőgazdasági export piacon a magyar gazdaság versenytárssá válik.
Az Osztrák Császárság vasúti hálózatával közösen a magyar vasút Európában szinte kikerülhetetlen, így komoly politikai tényezővé válik a világpolitikában. Sőt az osztrák birodalmi érdekek európai és bizonyos értelemben világpolitikai szinten is megjelennek. Európa közepén európai és világhatalmi pozícióra törő - ma úgy mondanánk szállítás logisztikai - gazdasági hatalom. (Ezt a hatalmat saját fejlesztésű mozdony- és vagonparkkal, valamint, Ausztria - Magyarország határain belül létesített, de nemzetközi forgalmat lebonyolító közlekedési csomópontok - bajai dunai hajókikötő - kiépítésével erősítette.) Ez a
pozíció a magyar gazdasági szereplők érdekeivel egybeesett, sőt erősítették a folyamatot.
1905-re gyakorlatilag az osztrák birodalom területén és így természetesen a magyar királyság területén is kialakult a vasúthálózat, amely alapjaiban a mai napig nem változott, illetve nem bővült új vasútvonalakkal."
"LEGYEN ÚGY, MINT RÉGEN VOLT!"

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 07:30:27

@Guillam: 1980-ban voltam Belgrádban. Sokat vonatoztam Jugoszláviában. - Kell a vasút!

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 07:39:27

Tessék válaszolni! Mi a legolcsóbb, legbiztosabb szállítási mód? 1. Hajózás vízi útvonalon. - Igen korlátozott nyomvonal és az áradások vagy inkább az aszályok miatt bizonytalan a használhatósága, ezért inkább csak ömlesztett tömegáru szállítására alkalmas. 2. Vasút. - Folyamatos, jól szervezett, nagy tömegű áru és személy szállítására egyaránt alkalmas. A pálya építése nagyságrendekkel olcsóbb, mint az autópályáké és olcsó a fenntartása. 3. Közút. - Méregdrága a létesítése és a karbantartása. Hosszú távú személyszállításra kényelmetlen, a vasúthoz viszonyítva. Az áruszállítás is drága, rendkívül környezet szennyező. 4. Légi fuvarozás. Drága.

konrada 2019.04.30. 09:29:39

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: "A pálya építése nagyságrendekkel olcsóbb, mint az autópályáké és olcsó a fenntartása"
Azért osszd vissza a 750 mrd-ot 160-nal, és nézd meg, mennyibe fáj most 1 km autópálya építése az Alföldnél bonyolultabb terepen.

...de most nem is akarok ezzel a projekttel foglalkozni, csak azzal vitatkoznék, hogy olcsóbb 1 km minimum 160 km-es tervezési sebességű sínpár építése, mint az autópályáké. Eleve sokszor nagyobb terhelést kell elbírniuk dupla akkora sebesség mellett:
egy kamion max 40 tonna legalább 5 tengelyre elosztva, 80 km/órás megengedett max. sebességgel, míg egy nem túl hosszú 30 vagonos szerelvény cca. 2 500 tonna max. 160 km/órás sebesség mellett. Azaz nagyságrendekkel nagyobb dinamikus terhelést kell elviselni a vasúti pálya kiépítésének - az meg pénzbe kerül.

Punxsutawney Mormota 2019.04.30. 09:35:21

@morph on deer: Az a néhány óra pont elég arra, hogy elolvadjon a fagyi, és megromoljon a madártej. Én nem szeretem a romlott madártejet! ;-)

Punxsutawney Mormota 2019.04.30. 09:41:52

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: Tudod, óriásplakát-tudós barátom, az a legnagyobb probléma, hogy 320 km-nyi vonalat újítanak fel 750 milliárdból (ez csak a mostani ár, ismervén az ilyen projektek becslését, 20-40%os extra még rá fog futni). Ennyiből meg kb ugyanennyi autópályát szokás építeni. A helyedben átgondolnám a "méregdrága" jelzőt.

Punxsutawney Mormota 2019.04.30. 09:42:02

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: Tudod, óriásplakát-tudós barátom, az a legnagyobb probléma, hogy 320 km-nyi vonalat újítanak fel 750 milliárdból (ez csak a mostani ár, ismervén az ilyen projektek becslését, 20-40%os extra még rá fog futni). Ennyiből meg kb ugyanennyi autópályát szokás építeni. A helyedben átgondolnám a "méregdrága" jelzőt.

morph on deer 2019.04.30. 09:53:39

@hajnal.ferenc:
”Kínai áru, tengeri selyemút, Pireusz. Itt kell keresni a választ.”

Ez eddig rendben, de hol ebben az üzlet nekünk?
A “nekünk” alatt az országot értem, nem orbánt.

Mert most is van vasútvonal Belgrád és Budapest között, vagy nincs?
Hol a bánatban van az a volumenű áruszállítás, amit már ez nem képes ellátni?

Arról van szó, hogy nálunk lesz az EU-s logisztikai központ, és hogy majd milyen sok vámot fognak fizetni nekünk a kínaiak, és hogy ez lesz a nagy üzlet.

Arra azért kiváncsi lennék, hogy milyen munkaerőbázisra építik ezt a csodálatos koncepciót, az infrastruktúráról már nem is beszélve!

Jól tudom, hogy ez a 750+ milliárd csak a vasút, a raktározási, fuvarozási, stb. befektetések költsége ebbe nincs beleszámítva? Az még mennyi lesz?

Ahogy a dolgok kinéznek, pár évtized múlva az országúti áruszállítást már döntően önvezető, robotizált járművek végzik a világ fejletteb részén.
Van egy gyanúm, hogy a 130 évnél kissé hamarabb már nálunk is. Lehet, hogy a Mészáros&Mészáros megveszi a Tesla kamionrészlegét, vagy éppen a konkurrens Nikola kamionok gyártása is az övé lesz? Mármint a viktoré?

Szóval tényleg lehet örülni, hogy a miniszterelnökünk egy rátermett seftes, de hogy az ükunokáink gatyája is rámegy a viktor “sikereire” az meglehetősen valószínű.

Dehát a lényeg egyébként sem Magyarország gyarapodása, hanem az övé, ha Mészárosnak hívják éppen, ha Simicskának...
(Tényleg, valaki látta mostanában életben a Lajost? Csak kérdem..)

A “megoldást” én abban látom, ha Mészáros felvásárolja Magyarországot, vagy legalább többségi tulajdont szerez, mert akkor talán az irszág is részesülhetne némileg a jóból...
Úgy üzemelhetnénk, mint a Mészáros&Mészáros cég leányvállalata!

M&M+M!
Majdnem olyan jó, mint a 3RULE!
Olyan sikeres még lehet is..!

Mészáros&Mészáros+Magyarország!
Gyönyörű lesz!
Már alig várom!

HaD 2019.04.30. 10:08:56

Ha jól tudom van valami szabály a tekintetben hogy egy közbeszerzésen(ha egyáltalán az ez?)milyen referenciákkal és milyen alapításkori cg indulhat...nem követtem ezt a mutyit de mintha az rémlene hogy ez a stróman most alapított valami projekt céget erre a bulira...hogy a pecsben van ez?
Nota bene Bene(dek)...ha lopásról van szó akkor miért nem tesz feljelentést???

morph on deer 2019.04.30. 10:17:45

@AZ IGAZI HUNGAROFIL:
“Folyamatos, jól szervezett, nagy tömegű áru és személy szállítására egyaránt alkalmas.”

És nyilván minden árut a végállomáson fognak felhasználni, ugye?

Mert ha mégsem, és netán arrébb kéne vinni akár csak 5-10-50-100 kilométert, akkor az hogyan fog történni, okoska, mit tippelsz?

Mert szerintem kamionnal közutakon!
Szóval képzeld el, hogy nem vagy/vagy választási helyzet van, hanem “is”!
Azaz: nem elég csak a vasút, mert megfelelő úthálózat és járműpark “is” kell hozzá!

Fogod, szivi?

Tehát messze nincs letudva a dolog azzal, hogy hű de fasza, a Belgrád-Budapest vonalon mondjuk 3 órával hamarabb megérkezik a kínai áru, mint eddig, mert ott messze nincs vége a történetnek!

De szerencsére a Mészáros&Mészáros itt van, hogy segítsen! Amint majd az illetékesek számára is világossá válik mindez, akkor majd - újabb Kínai kölcsönből - az úhálózat fejlesztését kell valahogy megoldani, mert azt nehezen tudom elképzelni, hogy bárki ép elmével ráeresztené ezt a volumenű forgalmat Budapestre..!

Várjunk csak, azt mondtam, “ép elmével”?
Hááát, akkor gáz van, tisztelt hölgyeim és uraim!

HaD 2019.04.30. 10:24:04

Azok a pénzek amiket ma Európában arra költenek hogy ilyen és hasonló rezsimeket tartsanak fenn pusztán azért hogy egy két ország nyuggerei valami durván magas életszínvonalon töltsék utolsó évtizedeiket(nem éveiket mint kis hazánkban)azok hasonlóan ellopásra-idézet Jávor úrtól-ítéltetnek. Igazából ezeket az országokat bitangul nem érdekli hogy a magyarokat aktuálisan ki lopja meg amíg a termékeiket szolgáltatásaikat a fejlett európai országok árszínvonalán vagy afelett el lehet sózni a keleti blokk szerencsétlenjeinek nyakába+ a szemetüket ide lehet tolni(mondjuk pl. használt autó meg kaja formájában)+ szarér húgyér lehet a keleti blokk-bélieket melóztatni és még messze se kell vinni ehhez a gyártósorokat+ a nemzeti devizák alulértékelésével további 10-15%-ot lehet leszedni egy adott rezsimben élő "rabszolgamunkán"(kivéve ahol nem annyira hazaáruló az elit és bevezette az EUR-t). Ezeknek Jávor úr vidáman irkálhat...basznak rá se:). ez az "elit" akit előre megfontoltan és előre felkészítve stumpfék/sorosék által a magyarok nyakába varrtak ez mindig és mindent meg fog tenni a hatalmuk megőrzése és így a rájuk bízott gojok leszedése érdekében. Ez a cél és az eszközökben nem válogatnak...valaki fenntebb azt írta hogy lesz ez még rosszabb is(vagy ilyesmit:))...hát lesz az tuti.

HaD 2019.04.30. 10:28:10

@morph on deer: ezt hívja a pszichológia vágyvezérelt gondolkodásnak...:):). Van szó arról hogy milyen árutömeg mikor és milyen céllal lesz itt fuvarozva??? Én nem láttam róla semmilyen tervet...ezért ez csak egy jövőbeni sikert remélő jelenben tényként elfogadó gondolatmenet...és erre alapul egy 750 milliárdos plusz majd még vagy 200 milliárd előre nem látható költség terv....

HaD 2019.04.30. 10:34:10

@morph on deer: mészáros valóban felvásárolja Magyarországot és ezt teszi csányi tetű is...aki pedig a megbízást és vagy 30 éve a zs-t is adta azok a ruszki haverok...magdet rahimkulov...ezt a nevat ha valahol leírják akkor az a blog fél órán belül eltűnik a süllyesztőbe:)...tessék utána nézni őuraság magyarországi szerepének(és ehez jön most majd az új kis bankocska a tesóktól:):))

HaD 2019.04.30. 10:47:07

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: Tessék válaszolni. Mit mikor és kinek fognak erre szállítani? Mi lesz az árualap amivel ezt az árutömeget ellentételezi az akinek a kínai árut szánják? ...de az első kérdés érdekelne!!!! Hol a kereskedelmi és a mögöttes termelési(mert ugyebár szolgáltatást nem kell vasúton vinni:)) TERV????
Szerény véleményem szerint az európai elit hosszútávú kényelmének/rövidtávú ostoba lustaságának biztosítása miatt az európai terület megszállása az ellenérték. Innen mégiscsak egyszerűbb lesz Afrikát felügyelni a sárgáknak...tudja azét az Afrikáét, amit ép most szállnak meg a kincsik, miközben az ilyen orbánfélék mag az ejus haverjaik azon fáradoznak hogy egy nyilvánvalóan és történelmileg meg földrajzilag(ha már geopolitikánál tartunk a Belgrád-Budapest viszonylatának mélységes perspektíváinál:))is determinált térség kiaknázását átjátszák a ferdeszemű bandának...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.04.30. 11:01:31

Tombol Brüsszel és az egész liberó agytröszt.

Olcsó és biztonságos energia mellett modern vasútvonal is lesz Mo-on!

Most nem lennék Soros helyében.

morph on deer 2019.04.30. 11:19:27

@HaD:
Just look what the cat dragged in:

linx.crji.org/en_US/2018/08/30/mol-si-otp-matriostile-unguresti/

Bizony itt az ideje egy szép nagy matrjoskát is felállítani a Kossuth téren, hogy teljes legyen a kép...

morph on deer 2019.04.30. 11:32:04

@HaD:
“az ilyen orbánfélék meg az ejus haverjaik”

Név szerint?
Mert kötve hiszem, hogy orbánnak lenne olyan EU-s haverja, aki vele együttműködve támogatná ezt az ötletet..
Egyrészt, mert a látszat ellenére mindenki azért ott sem hülye, másrészt pedig szerinted ki lenne manapság arra hajlandó, hogy összeorbánozza/összemocskolja magát?

Ha körülnézel, akkor már csak a sztyeppék népe látja szívesen, azok is csak addig, amíg az érdekükben áll!
Azért is szorul egyre messzebb kifelé erről a környékről a virágzó üzleteivel...

flydomi 2019.04.30. 12:20:04

@MAXVAL bircaman közíró: Tombol Brüsszel és az egész liberó agytröszt.

Olcsó és biztonságos energia mellett modern vasútvonal is lesz Mo-on!

Most nem lennék Soros helyében.

Mar megint sivalkodnak es orjongenek a illibsi naci popsik. :DD De legalabb ezzel a hsz-el beismered te kis hazaarulo fasiszta,hogy a kevert csuti apad a sajat birka szavazoit xopatja. :D Hiaba boffentesz ide hazugsagokat,ez max a te kis elmebeteg frusztralt lelkivilagodat nyugtatna meg,ha nem nyilvanosan tenned ezt. :DD Hogy izlik a csuti apateje?:DD Kenytelenek vagytok nyelni bo nyallal,ha ezt akartatok. :DD Lesz ez jobb is szamotokra illibpi naci popsik. :DD

citrix 2019.04.30. 12:35:42

A tehetséges nemzeti gázszerelő a vasútépítés zsenije. Biztos a sparhertek szerelése mellett estin elvégezte a vasútépítő tanfolyamot is, nem is akármilyen eredménnyel hiszen ő a legjobb. A költségvetés egyetlen kapavágás nélkül megduplázódott, vajon mennyi lesz a tényleges vége? Egy biztos, a felcsúti fajankó vállalkozása megtart 10%-ot a többit szépen letejeli a gazdájának. Megbízható, ostoba, végtelenül lojális. ideális stróman. Csak azt az egyet nem értem, egy ilyen elképesztően zseniális, mindenhez értő és legjobban dolgozó gázszerelőt miért nem keres meg egyetlen piaci szereplő sem amikor beruházásokról van szó? Egy ilyen zseniért kapkodniuk kellene.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 12:44:36

"Az Oroszországi Vasutak (RZSD) állami vállalat májustól megkezdheti az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték helyett - közölte az orosz vasúti társaság sajtószolgálata. Az RZSD akár ötezer tartálykocsit hajlandó ehhez biztosítani - írta az MTI a TASZSZ-ra hivatkozva." - Ha gáz van a vezetékkel, vasúton is lehet bármit szállítani. (Áramot kivéve)

ladiladi 2019.04.30. 12:45:00

@Látens Inszinuáció: Tudsz olvasni? Persze. És értelmezni?
"miért kell egy ilyen cikket hitelteleníteni a 2400 éves megtérüléssel"

Világít a torony 2019.04.30. 12:46:31

Az agyatlanok egyetlen értelmes érvet sem tudtak a rablóvasút mellett felhozni.
Ez már a vég kezdete

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 13:04:03

@konrada: Nem. A nemzetközi vonalakon a vasúti ágyazat (zúzottkő) vastagsága 35 cm, ebbe ágyazódnak a talpfák, amik feszített vasbetonból előregyártva készülnek. Ez alatt tömörített földmű van. Kétirányú forgalom esetén földművel együtt kb. 10 méter széles építési terület kell hozzá. "A Plasser & Theurer PA 1-20 ES típusú betonalj-fektető ikergépe elektronikus vezérlésének köszönhetően milliméter pontossággal képes automatikusan elhelyezni az akár különböző típusú betonaljakat is. Az USP 2005 elnevezésű, kéttengelyes, univerzális ágyazatrendező és profilírozó gép egy tartályban zúzottkövet tárol, amelyet nemcsak egyenes pálya, hanem kitérők építésénél is ki tud engedni a szükséges helyen." - Teljesítménye kb. 1000 m/ műszak. - A 2x(2+leállósávos) autópálya építése legkevesebb 100 méteres építési területet követel, sokszorta nagyobb földművel, sokszorosan több és drágább anyagokkal. Egyetlen koccanás sorozatos baleset órákra meg tudja bénítani az egész pályát.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 13:12:57

Én a költségek ellenőrzése mellett a 160 km/h-s sebességet kevésnek érzem a XXI. században. Franciaországban 1980-ban indult a TGV gyorsvasút és már 39 éve közlekedik 260 km/h sebességgel. Most már 500 km/h sebességű vonatokat is építenek a világban. -"A leggyorsabb hosszútávú utazást egy TGV Réseau szerelvény tette meg Calais és Marseille közötti 1067 km-es távot 3 óra 29 perc alatt (átlagsebesség 306 km/h), az LGV Méditerranée átadása során 2001. május 26-án." - Ilyet kellene Sanghajig megépíteni!

konrada 2019.04.30. 13:52:39

@AZ IGAZI HUNGAROFIL:
...s nézd meg annak az építési árait.

(Egyébként meg nem fogok vitatkozni veled vasútépítésen. Valamikor laikusként én is azt hittem, az annyi csak, hogy egy kis zúzott követ szétszórnak, rádobálnak pár sínfát, azt meg összetartja a sín, és már mehet is.;)

...aztán láttam, mennyivel komolyabb alépítmény kell, mennyivel bonyolultabb ív- és emelkedő korrekció kell, nem beszélve a sokkal komolyabb tápellátásról, illetve vezérlésről... szóval hidd el, közel azonos az építési ára egy 160+-os vonalnak, mint a sztrádának (160+-osnak sem lehet szintbéli kereszteződése, azok is az építés költségei...)

...de ezeket csak úgy írom - nem a projekthez kapcsolódva - csak tájékoztatásként..

2019.04.30. 14:03:11

@ladiladi:

Csak megerősítetted, hogy nem vagy egy MTA tag.
Én NEM a 2400 éves hablatyra reagáltam, hanem a "130 éves" böffentésedre.

Ezt tudtad értelmezni?

.., 2019.04.30. 14:28:35

Öhm Sanghajtól Pireuszig 37 napig tart egy konténer útja hajón. Nem tökmindegy, hogy utána onnan 3 nap 8 óra, vagy 3 nap 12 óra alatt jut el mondjuk Münchenig? Az új szakasz pont ezt a 4 órát gyorsítaná...

Lesz még Magyar Köztársaság 2019.04.30. 16:00:39

Közönséges korrupció...

Kína nem közvetlenül a saját pénzén újítja fel a vasútvonalat, hanem pénzt ad kölcsön formájában a magyar államnak. Az állam ezt a pénzt továbbadja Orbán valamely oligarchájának, az túlárazva megcsinálja a projektet, és közben jól megszedi magát. Majd az állam kamatokkal együtt évtizedekig fizeti vissza a kölcsönt Kínának...

Büdös szarházi tolvaj banda!

Lesz még Magyar Köztársaság 2019.04.30. 16:04:40

@Világít a torony: Azzal még nem lenne baj, ha két európai főváros között egy valóban elavult vasútvonalat felújítanak. De nem így, ahogy készülnek tenni.

sas70 2019.04.30. 16:11:29

Mennyire növekszenek majd a vámbevételek!
Aha! Miért is Magyarországon vámolnák el az árút?

Mekkora a magyar-kínai kereskedelmi volumen?
Melyik a legforgalmasabb autópálya Magyarországon és melyiken szállítják a legtöbb árút?
Miért nem azt, azokat bővítik?
Miből térül meg ez a beruházás és mennyi idő alatt?
Na és mennyi lesz a végszámla?

sas70 2019.04.30. 16:13:32

@Republic Forever!: Így veszíti el a közpénz jellegét!

sas70 2019.04.30. 16:15:17

@Világít a torony: Nem is kell, 'mer sorosgyurcsánymigráncsok! Ez pont megfelelő mindenre!

yourmomtits 2019.04.30. 16:29:26

én csak egy dolgot tudok. eddig amit a libsik állítottak annak az ellenkezője következett be. szóval ez tuti egy jó üzlet!

ladiladi 2019.04.30. 17:24:07

@Látens Inszinuáció: Látom bonyolult volt számodra a dolog. Elnézést.

Pipas 2019.04.30. 17:44:37

"Tehát az áru már most is jöhet(ne), esetleg néhány órával később érne Budapestre, "

Ha az áru pár órával többet tölt a pályán, akkor mennyivel kevesebb árut lehet szállítani egy adott idő alatt? Ha ennyivel kevesebb árut lehet szállítani, akkor mennyit kell várakozni, amikor feltorlódik a forgalom?

teéjesenmindegy 2019.04.30. 17:48:39

@..,: "Öhm Sanghajtól Pireuszig 37 napig tart egy konténer útja hajón. Nem tökmindegy, hogy utána onnan 3 nap 8 óra, vagy 3 nap 12 óra alatt jut el mondjuk Münchenig? Az új szakasz pont ezt a 4 órát gyorsítaná..."

Kurvára nem mindegy egyébként. Megérkezik egy hajó, az jelent mondjuk ezer konténert. Azt onnan valahogy el kell tüntetni, és nem mindegy, hogy 20 vonat viszi el, vagy ezer kamion.

Burgermeister 2019.04.30. 18:19:28

Gratulálok,ennyi az ellenzék? Egy cikk oszt szevasz?! Elsírjátok magatokat hogy nem jó ez igy, meg Brüsszel meg a bíróság. Szégyeljétek magatokat, senkik vagytok JávorBenedek és társai.

morph on deer 2019.04.30. 18:32:34

@Pipas:
“Ha az áru pár órával többet tölt a pályán, akkor mennyivel kevesebb árut lehet szállítani egy adott idő alatt?”

És akkor hány éves a kapitány?
:)
Minél mennyivel kevesebbet?
Hová?
És hamindjárt dupla kapacitást építenénk 1500 nilliárdért?
Csak mert még megközelîtőleg sem zajlik semmi hasonló tudtommal, amiből következtetni lehetne az így keletkezett veszteségre!

A másik dolog pedig, hogy hol fogják lerakni azt a töméntelen árut, ha már egyszer elhozták?
Vámolásról volt szó, azt hol képzelik el megtenni?

Vajon miért tűnik ez az egész - is - egy mocskos nagy kamunak..?

morph on deer 2019.04.30. 18:44:44

@teéjesenmindegy:
“Azt onnan valahogy el kell tüntetni, és nem mindegy, hogy 20 vonat viszi el, vagy ezer kamion.”

Aha!
És hová viszi majd az a húsz vonat?
És szerinted onnan mi viszi majd a rendeltetési helyére a cuccot?
Nem véletlenül ugyanaz az ezer kamion, amelyik az előbb még nem vitte?

Akkor már csak azokat a szorgos kezeket kéne megtalálni, amelyek majd a vámolást, átrakodást meg a szortírozást végzik, ha már a telephely meg az infrastruktúra rendelkezésre áll - hol is?

Vagy az első néhány konténerben mindig a melósok jönnek? Vagy a robotok?

Qrva nagy üzlet lesz, ez nem vitás.
A PRC-nek!

.., 2019.04.30. 20:01:53

@teéjesenmindegy: Érvelési hiba. A vonatokat nem a kamionokkal kell összevetni, hanem a mostani 20 vonattal, ami vígan elviszi most is.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.04.30. 20:21:20

@szepipiktor: Akkurvaanyád köszönhető az ellenzéknek,te barom!

teéjesenmindegy 2019.04.30. 20:38:01

@..,: És most hol is viszi a vonat? Azon a pályán, ami 100 éves, és éppen szét van rohadva?

teéjesenmindegy 2019.04.30. 20:55:56

@morph on deer:
Tudod, előbb írtam, hogy mekkora fasz az ellenzék. Csak sikeresen eltűnt. De neked leírom újból, mert tökéletes díszpéldánya vagy annak, hogy miért tart mindenki titeket inkompetens idiótáknak.
Itt ez a vasút. Nem tudom, hogy kell-e, van-e értelme, jó-e. Mondjuk különösebben nem is érdekel, de mindegy. Szóval itt a remek alkalom, fogást lehet találni a kormányon. Erre mit csináltok, ti faszfejek? Leírjátok, hogy
-2400 év a megtérülés, ami abszolút röhejes, hiteltelen faszság.
-Aztán az egyik leírja, hogy Mészáros nem tud vasutat építeni, mintha a cég tulajdonosának kéne tudnia. A BMW tulajdonosa se rakott össze egy autót soha.
-Aztán a másik zseni kérdezi, hogy Lölö miért nem kap piaci alapon megbízásokat, mintha mondjuk utat, vasutat, gátat, metrót úgy piaci alapon építene bárki a világon.

Aztán jössz te, a főhülye, és leírsz ilyen baromságokat, hogy
"És hová viszi majd az a húsz vonat?" Nyilván a rendeltetési helyére
"És szerinted onnan mi viszi majd a rendeltetési helyére a cuccot?" Hát vagy vonat, vagy kamion, vagy hajó, vagy repülő, de az is lehet, hogy anyád talicskán.
"Nem véletlenül ugyanaz az ezer kamion, amelyik az előbb még nem vitte?"
Nem feltétlenül. De ha az az ezer kamion ennyivel kevesebbet pöfög az utakon akkor már jó az arány.
"Akkor már csak azokat a szorgos kezeket kéne megtalálni, amelyek majd a vámolást, átrakodást meg a szortírozást végzik," És? Te nyomorult hülye, most kéne megtalálni, amikor még nincs vasút sem, vagy majd ráérnek amikor áll a logisztikai központ? Szerinted mégis melyiket nehezebb megcsinálni, 100km- vasutat, vagy egy irodát a vámügynöknek?
"ha már a telephely meg az infrastruktúra rendelkezésre áll - hol is?"
Megint a hülyeség. Kabáthoz a gombot? TE a telephellyel kezdenéd az építkezést, aztán hozzá a vasutat, az addig oké. A világon rajtad kívül mindenki más pedig először megépíti a vasutat, aztán utána mellé a bakterházat.

Szóval, ha ennyire hülye vagy, akkor inkább ne szólj hozzá, mert pont az ellenkezőjét éred el, mint amit akarsz. Mint a szomszédasszony, aki addig kárál, hogy az sem érdekel senkit amiben még igaza is lenne.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 22:46:34

1. A vasútvonal építése ellen egyetlen egy észérvet nem olvashattunk.
2. Kérjük a kormányunktól, hogy a beruházásról tételes TERC rendszerben készített költségvetést tegyen közzé, hogy mindenki megbizonyosodhasson a beruházási költségek realitásáról.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 22:49:24

A Balkán a Kelet kapuja. Ha eddig csekély volt a forgalmunk, akkor itt az ideje, hogy megsokszorozzuk. Ehhez pedig vasutat kell építeni!

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 22:52:34

Ha lesz vasút, a kamionokat is azon lehet szállítani. Egy kamion százezerszer több kárt okoz az autópálya szerkezetében, mint egy személyautó. Ha a kamionokat eltüntetjük a pályákról, vagy legalább is tizedére ritkítjuk azokat, akkor sokkal gyorsabban és biztonságosabban tudunk majd autózni.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 22:56:15

Volt-e már olyan dolog a 2010. óta eltelt 9 évben, amikor az ellenzék bármit is támogatott volna a kormány ezerféle javaslatából? Ennek ellenére vagy éppen ezért kijöttünk a Gyurcsány-válságból és már a negyedik éve szépen gyorsul a gazdaság, a 30%-os munkanélküliség helyett 10%-os munkaerőhiány lett...

Világít a torony 2019.04.30. 22:57:30

@Republic Forever!: Ez projekt ezer sebből vérzik, semmi nem szól mellette.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 23:00:18

Hol vannak ilyenkor a "ZÖLDEK", akik minden elpusztult gyalogbékáért tüntetést szerveznek? Most miért nem támogatják tömeggyűléseken, fleshmobokon a villanyárammal üzemelő vasút tervét? Nem elég zöld a villanyvasút? A dízelmotoros kamioncsordák zöldebbek?

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 23:02:47

@Világít a torony: A költségekkel részletesen el kell számoltatni a kormányt! - Ez az ellenzék dolga és nem az, hogy maguk által sem hitt ostobaságokat szajkózzanak.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.04.30. 23:07:06

Az ellenzék akkor lesz ellenzék, ha komolyan veszi a dolgát és értelmes, magyar ember módjára a magyar nemzet hosszú távú érdekeit védelmezi és nem valami mindent ellenző, vásári, markecoló balhé-maffiaként bohóckodik.

teéjesenmindegy 2019.04.30. 23:48:33

@AZ IGAZI HUNGAROFIL: "Ha lesz vasút, a kamionokat is azon lehet szállítani."
Ilyen volt is, meg van is, de nem igazán működőképes. Drága, macerás, különösebb értelme sincs.

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.05.01. 06:21:08

Miért szűnt meg a kamionszállítás Magyarországon?
2012 decemberével megszűnt a RoLa forgalom Magyarországon, pedig a szolgáltatás csúcsán évi 100 ezer kamiont raktak vonatra, hogy biztonságosan és környezetkímélő módon szeljék át az országot, tehermentesítve a közutakat és a határátkelőket.

Rola vonat, Kecskemét állomás, MÁV 1047, taurus, kombinált szállítás
RoLa vonat Kecskeméten még 2009-ben, a fotó ma már megismételhetetlen!

Az Európai Unió bővítése nem tett jót az üzletnek, először Magyarország csatlakozása, majd Románia és Bulgária belépése csökkentette az igénybe vevők számát. De még az utolsó évben is évi 30 ezer kamiont szállítottak vonattal a Szeged melletti Kiskundorozsmáról az ausztriai Welsig.

De miért szűnt meg? És van még Európában olyan hely, ahol közlekednek RoLa vonatok?

A RoLa a legtöbb időt a határátlépéssel spórolta meg az igénybe vevőknek. A vámvizsgálat már a terminál területén megtörtént, így a határon már várakozás nélkül juthattak át. A keleti határátkelőknél gyakran előforduló napokig tartó araszolást lehetett ezzel jól kiváltani. Ám a határok eltűnésével az az előny lassacskán eltűnt, a RoLa egyre inkább időhátrányba került.

A végső csapást a szolgáltatásra végül maga a magyar állam adta meg: a vasúti pályahasználati díjak Magyarországon rendkívül magasak, miközben ezért Európa egyik legrosszabb infrastruktúráját nyújtja. Eközben a közúton közlekedő kamionok az általuk okozott kárhoz képest jelképes autópályadíjat fizettek, ha épp fizettek és nem az alsóbbrendű utakon csalinkáztak át az egész országon. Miközben a vasút próbálta beszedni a kamionosoktól a viteldíjat, addig a közúton haladók akár úgy is átjuthattak az országon, hogy egy forintot nem fizettek (még akár azt is megtehették, hogy Románia után legközelebb csak Ausztriában tankoltak, így még az üzemanyag adótartalma is más országokhoz jutott el).

Rola, brenner hágó, brenner-vasútvonal, olaszország, kombinált szállítás
RoLa vonat a Brenner-vasútvonalon (lép forrása: Bahnbilder.de)

A RoLa így állami árkiegészítésre szorult, hogy legalább veszteséges ne legyen. 2005-ben még évi 900 millió forint támogatást kapott, amit fokozatosan csökkentettek: első lépésben 550 millióra, majd 400 millióra, végül teljesen megszüntették. Eközben a MÁV-hoz a kamionszállítók után évi 1,3 milliárd forint bevétel folyt be.

A megszűnéssel ugrott az 1,3 milliárd forintos bevétel, közel 100 ember vesztette el az állását, miközben 30 ezer kamion került az utakra, folyamatosan rongálva azt (a nyomvályúkért és egyéb úthibákért elsősorban nem a könnyű személyautók, hanem a nehéz teherautók a felelősek).

Amennyiben a közúti fuvarozásnak csupán öt százalékát (belföldi viszonylatban évi 550 ezer, nemzetközi viszonylatban 85 ezer kamionnyi árut) sikerülne vasútra, illetve vízi szállításra terelni, az 78 milliárd forintnyi környezeti terheléstől mentesítené a hazai közutakat. Ennyivel kellene kevesebbet költeni az államnak közút-fenntartásra! Ez pedig a többszöröse a korábbi 400-900 milliós állami támogatásnak.

Előnyei
*A spedíciós cég üzemanyagot, útdíjat, időt (pl. dugóknál) és a tehergépkocsiknál kilométereket is megtakarít;
*A sofőrök megállás nélkül is betarthatják a törvény által előírt pihenőidőt;
*A hétvégi kamionstop jó esetben elkerülhető;
*Környezetbarát fuvarozás.

Hátrányai
*A RoLa-vonatoknál a spedíciós cégnek a vasúti menetrendhez és a vasútállomásokhoz kell igazodnia;
*Nem minden állomás van RoLa-vonat fogadására alkalmas terminállal ellátva;
*A vasút rugalmatlan és lassú;
*Rendkívül drága az alacsonypadlós RoLa-kocsi, kisméretű kerekeik miatt ezek ráadásul fokozottan érzékenyek a pályahibákra és jobban rongálják azt, mint egy hagyományos vasúti teherkocsi;
*A kamionok vontatórésze feleslegesen utazik, holt tömegként.

RoLa vonatok Európában
Magyarországról bár eltűntek, mivel nem nyújtottak gazdaságos, versenyképes szolgáltatást és az állam sem látott bennük fantáziát, más országokban azonban még közlekednek. Elsősorban azokon a vonalakon, ahol a hegyek miatt nem sikerült még megfelelő autópályákat kiépíteni vagy az időjárás nem teszi lehetővé a biztonságos közúti forgalmat.

Rola, Európa, térkép
RoLa járatok Európában 2010 augusztusig

Minden bizonnyal a legjelentősebb és legforgalmasabb RoLa vonal az angliai Folkestone és a francia Calais között húzódó Csatorna-alagút, ezen át zajlik a brit sziget és a kontinens közötti közúti forgalom jelentős része. A táv itt mindössze csak 50 km, de mégis fontos, ugyanis nincs közúti alternatíva, legfeljebb csak a lassú kompozás. 2016-ban összesen 1.641.638 kamion, továbbá 2.610.242 személyautó utazott át vonattal az alagúton át.

Kamionszállító ingavonat a Csatorna-alagútban (kép forrása: pinterest.com)

Ausztriában az osztrák-olasz határon a Brenner hágón át, míg belföldön Wels-ből Linzen át Mariborba zajlik jelentős RoLa forgalom.

Rola, ausztria, kombinált szállítás
RoLa vonat Ausztriában (kép forrása: Livingrail)

AZ IGAZI HUNGAROFIL 2019.05.01. 06:24:16

Érdemes még megemlíteni Svájcot is, ahol a keskeny nyomtávolságú RhB vasút szállít autókat a Verenia-alagúton át. Klosters és Sagliains között rendszeresen járnak az autószállító szerelvények, megspórolva nekik egy jelentős kerülőt vagy egy lassan járható hegyi átkelést.A 19 km-es alagúton át óránként mindkét irányba közlekednek a személyszállító vonatok, az autószállító szerelvények pedig minden félórában indulnak az alagút mindkét kijáratától. A 812 millió svájci frankba kerülő alagút jelentősen lerövidítette a személy- és a tehervonatok útját is, ráadásul egy megbízhatóan, egész évben rendelkezésre álló kapcsolatot teremtett a hegység két oldala között. A Vereniatunnel az RhB leghosszabb alagútja, továbbá a világ leghosszabb 1000 mm-es nyomtávolságú alagútja is egyben. Az átkelés 17-19 percig tart.

De Svájcban egyéb útvonalakon is közlekednek kamionszállítók, elsősorban Németország és Észak-olaszország között. Svájc tranzitország, de hazánkkal ellentétben mégis tud hasznot húzni a tranzitból. Ennek oka, hogy nem léptek be az Európai Unióba, így a határátkelő közlekedők megsarcolásának lehetősége megmaradt nekik. És ezzel élnek is, szép hasznot húzva az átutazókból.Amerikai Egyesült Államok
Az USA-ban a nagy távolságok miatt a vasutak jelentős részt vállalnak az ország teherforgalmából. Hihetetlen, de a teherforgalom nagyobb része utazik az országban vasúton, mint közúton. A konténerszállítás ott is jelentős, sok vonalon ráadásul dupla magas konténerszállítók is közlekednek.Kamionok szállításáról nincs tudomásom, viszont félpótkocsit annál többet szállítanak, sőt néha maga félpótkocsi tölti be a tehervagon szerepét is! A különleges kialakítású, jóval masszívabb félpótkocsikat forgózsámolyokkal összekötik, melyek így alkotnak egy hatalmas tehervonatot. A szerelvény így inkább hasonlít egy Jacobs-forgóvázas motorvonatra, mint hagyományos tehervonatra.

Ilyen különleges kocsik közlekedtek korábban Kanadában, Brazíliában, Új-Zélandon továbbá Ausztráliában is.

A konténerszállítók
Bár elsőre úgy tűnik, hogy hatalmas veszteség, hogy megszűnt a RoLa, azonban ezzel egyidőben a konténerszállítás és a daruzható félpótkocsik szállítása bővült. Sőt egyre-újabb és újabb viszonylatokon indul meg a kombinált szállítás, de immár csak a rakomány utazik a vonaton, a kamionsofőr és a vontató már nem. Ez mindenképpen gazdaságosabb megoldás, mint a korábbi, a teljes kamiont fuvarozó RoLa.

A Kecskeméti Mercedes gyárba is naponta érkeznek az alkatrészekkel megrakott, cserefelépítményeket is szállító vonatok, de gyakran kapunk híreket Olaszországból, sőt Kínából indított járatokról is. Így úgy tűnik, a RoLa nem is igazán megszűnt, hanem átalakult egy modernebb kombinált szállítási móddá.

A cserefelépítményeket, konténereket ráadásul több helyen is lehet rakodni az országban és kevésbé igényel speciális teherkocsikat.

Elég csak Magyarország második vasúttársaságának, a GySEV-nek a fejlesztéseit nyomon követni: 2014-ben új konténerdarut helyeztek üzembe Sopronban, 2015-ben pedig további 25 konténerszállító kocsit szereztek be a már meglévő 35 kocsi mellé. A GySEV Németországtól egészen Törökországig szállítja a konténereket, 60 db, egyenként két konténert is elbíró aradi ikerkocsijaival.De egyre-másra tűnnek fel a magánvasutak is, közülük is kiemelkedő a Metrans, aki saját konténerterminál építésébe fogott a csepeli Duna-parton.Jelenleg a Metransnak évi 170 ezer konténer forgalma van Magyarországon, ez várhatóan 2017 után 250 ezerre emelkedik és havi 250 vonatot tudnak majd kezelni, ha kész lesz a beruházás. A Metrans konténervonatai Csepelről elsősorban Koperbe és Hamburgba járnak.

Így elmondható, hogy a Metrans magánvasút 2017-től két és félszer több konténert szállít majd, mint a RoLa a legjobb évében és majdnem nyolcszor annyit mint a RoLa az utolsó évében (feltételezve, hogy egy konténerbe annyi áru fér, mint egy kamionba)! Ráadásul mindezt messzebbre is juttatja el.

Magyarországon 2012 decemberében közlekedett utoljára RoLa vonat, így ha ilyen speciális vonatot szeretnénk látni, azt legközelebb Linzben tehetjük meg.

morph on deer 2019.05.01. 06:29:22

@teéjesenmindegy:
Azt hiszem a lényeget most sem értetted meg.
Ez pedig az, hogy jeLenleg még NINCS kész és átfogó koncepció az egészről, de már az egyik elemének megvalósítása elkezdődött!

Látott már valaki konkrét terveket arra nézve, hogy mi-, hol és hogyan fog történni, és az ahhoz szükséges infrastruktúra meg a működéséhez szükséges személyzet mikor és hol fog rendelkezésre állni?

A te hasonlatoddal élve: a vasútvonal ugyan épül, de azt még nem is lehet tudni, hogy lesz-e a hozzá szükséges bakterház valahol, vagy hol, mikor és miből fog megvalósulni!

Az, ami most látszik nem több, mint ábránd, és körülbelül annyi köze van a realitáshoz, mint a Felcsúti kisvasút forgalom-becslésének...

De legalább sokba kerül.
Hár az is valami.:(

Pipas 2019.05.01. 07:53:01

@morph on deer: "a vasútvonal ugyan épül, de azt még nem is lehet tudni, hogy lesz-e a hozzá szükséges bakterház valahol"

Bakterház? Vagy 100 évvel vagy lemaradva öreg! :D

morph on deer 2019.05.01. 08:59:53

@Pipas:
A mondat ugyebár úgy kezdődik, hogy “A te hasonlatoddal élve: a vasútvonal ugyan épül,...”

Nézd már meg, mire válaszoltam, aztán fuss neki mégegyszer.

Pipas 2019.05.01. 16:30:21

@morph on deer: "Nézd már meg, mire válaszoltam, aztán fuss neki mégegyszer."

Azo problémázol, hogy amit csinálnak az olyan, mintha vasútvonalat építenének bakterház nélkül. Jé, mit ad isten, a vasútvonalakat bakterház nélkül építik. Tehát amit csinálnak az olyan, mintha minden a legnagyobb rendben lenne?

Belekeveredtél.
süti beállítások módosítása